Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
KillerBoo

(Ännu en) lazyjacksfråga

Rekommendera Poster

Det finns säkert flera trådar ang lazy jacks på Guiden, men jag hittar inte riktigt det jag undrar så vi provar att starta en till.

Hade äntligen tänkt montera LJ på M77an. Problemet jag står inför är att det inte finns nån lämplig mastkran i närheten. Mastkran finns, klätterbara sådana också, men ingen där jag kommer intill masten såpass långt ner. Visst kan man kränga båten o binda intill med en lina, men m tanke på hur många som kör omkring utan en tanke på sina svall så är det inget jag önskar prova.

Inte heller har jag nån båtsmansstol. (Kanske nån vet hur man smidigt fixar en sån själv mha lite fall och nån planka?)

Så, frågan är hur man på lättaste sättet fäster linorna i masten. Har sett lite olika lösningar i hamnar och på nätet och vissa har linorna HÖGT ovan spridarna medan andra har dem på ung den höjd som rek av bl.a. Benn´ s och Harken.

Andra åter verkar bara ha lagt mastlinan 2 varv runt masten, alldeles ovanför spridarna och sen ner tillbaka. Det skulle man ju kunna lösa utan mastkran/båtsmansstol men.. hur bra/dåligt funkar det att ha mastlinorna så långt ner?

Tips och förslag mottages tacksamt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmansstol behövs inte. Använd dig av en fender som du sitter bekvämt på och surra den så att du inte glider. Mycket bekvämare och minst lika säker som en båtsmansstol..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd dig av en Dülfersitz, den gör du själv med hjälp av ett rep som du snor som en åtta och lägger som en ring med två rep. Ta och ställ dig i ringen av rep, ta upp ringen precis som du tar på kallingaroch ta ett av repen från ryggslutet och ta fram på framsidan. Du fäster en karbinhake, (låsbar), i alla tre repdelarna fram, och då skall du ha fått repen så att det liknar fållningen på ett par badbyxor eller kalsonger. Det vill säga rep runt benen och rep runt midjan, (det skall sitta hyfsat tight), sen fäster du det i storsegelfallet med hjälp av ett schackel och blir hissat med hjälp av t ex skotvinsch eller annan lämplig vinsch. Du kan Googla på bilder av Dülfersitz och bilder, så ser du själv hur det skall sitta. Det är inte speciellt svårt, glöm inte att säkra repet i sitsen med en riktig knop, (pålstek). Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stege på däck lutad mot spridarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste väll vara helt idiotiskt att rekomendera en fender utan noggran beskrivning.

En fender är ingen säkerhetsdetalj och kan gå sönder och upphissad i masten och den går sönder kan personen allvarligt skadas eller dö.

Möjligen om man under fendern drar en kraftig lina så att fendern endast blir en sittkudde skulle det gå att använda men risken är att man fäster en lina i var sin sida av fenderna och då blir det livsfarligt.

Eller hur hade du tänkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmanstol är ju lätt att tillverka. 

En grov bräda med  hål i alla fyra hörnen. Genom hålen träs en stropp som går i kryss under brädan. På ovansidan bänslas stroppen ihop så att det bildas en liten ögla cirka en halvmeter från brädan. 



Senast ändrad av toaen | 14 juni 2012 | 08:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kan lägga ner pengar på båtlivet borde man kunna lägga några hundralappar på en säkerhetsgrej som en riktig sele att använda när man hissas upp i masten.

Det tokiga är att en osäker och farlig båtsmansstol kostar över 500 kronor på Erlandssons brygga och om man går in i närmaste affär som säljer proffesionell klätter utrustning får man en säker sele för samma pris. En liknande sele såld som seglingsutrustning kostar 3-4 ggr så mycket.

Så mitt förslag är att för att komma upp i masten gå och handla en sele där mindre bemedlade klättrare handlar sin utrustning, där är priserna rimmliga och du får en sele som du kan lita på och förhoppningsvis inte rammlar ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish:

Självklart så ska man oxo surra fast sig som jag skrev i mitt inlägg!

Borde ju vara fullständigt självklart. Själv gjort uppstigningar mha fender och fördelarna är att man inte glider, man sitter bekvämt och en kraftig fender är urstark i fästpunkterna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat alternativ är att pröva och se hur det funkar om du lägger den runt spridarna. Rekomendationen är betydligt högre upp på masten men som sagt det finns många olika varianter på detta. 

Behövs ju inte så mycket saker att få till det med  4 byglar, några popnitar och flagglina, max en 100 lapp. Sen kan man göra det mer avancerat och köpa ett färdigt paket med lite block osv men de går bra utan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för snabba svar.

Fendern går bort då det känns alldeles för osäkert. Dülfersitzen fattade jag inte riktigt hur den funkar, så jag får fortsätta leta bilder på den, innan jag vet hur den funkar vill jag inte knyta ihop nåt som antingen effektivt klipper bollarna eller på nåt annat vis blir fel.

Lösningen med en planka vore kanske en idé, Kanske man kan säkra sig vid densamma med livselen.

Stege går bort, testade det när jag skulle byta topplanterna och att få den att stå stadigt på däck var inte lätt (Sitter ett räcke där man behöver ställa stegen)

Det är f.ö. inga mil jag behöver upp, masten är ju i sig bara ungefär 8 meter fr fot till topp och jag ska ju bara upp till ca 3/4 av den höjden, minus mina egna 1.80 eller så.

 

Eftersom alla tips hittills rört hissen så utgår jag fr att ingen har nån åsikt om fästhöjden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fäste mina LJ enligt benns anvisningar och det funkar bra för mig, har ju inte provat någon anna höjd så vet ju inte om det finns ett bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ska jag testa på dig om 14 dar ute på öppet hav så får jag se om det är ett bra sätt att kölhala nån på. ;-)

Välkommen till Bohusracet Pelle. :-D



Senast ändrad av pseudonym | 14 juni 2012 | 10:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fäst mina lazy-jacks i upphalet för spinnakerbommen. De kommer inte lika högt upp i masten på det viset men de fungerar tillräckligt bra i alla fall - och är lätta att ta ned (från sittbrunnen). Vid segelsättning kan det vara en fördel att ta ned lazy-jacks då seglet annars kan fastna i linorna då man hissar (om man inte ligger exakt i vindögat eller om det är byigt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillverka en båtmanstol kostar väl egentligen ingenting. 

En lämplig plankstump är ju inte svårt att få tag på. Har du ingen själv får du komma vägen om Kungshamn wink - jag har massvis. Rep har du ju i båten. Om du inte är allt för slarvig och lägger ner lite möda, kan du ju spara båtmansstolen för framtida behov.

Naturligtvis skall man säkra sig, men inte i båtmansstolen utan i masten.

Jag förutsätter att du redan har en sele eller flytväst med inbyggd sele.

Det är ju ingen skillnad mellan att bli upphissad i masten och att klättra upp i en stolpe. Lägg säkerhetslinan två varv runt masten och masa upp den varefter du hissas. Du får naturligtvis ta om taget när du passerar undervanten.

Det var kanske därför man inte kopplade säkerhetslinan förrän man skulle passera stagen om det inte var en väldigt besvärlig stolpe. Du kan föresten få låna ett par stolpskor - nästan inte använda men obesiktade.surprise Taggarna är vassa, så du får nog gott grepp i aluminiumen. wink (allt skämt åsido sa kärringen som sorterade äpplen)

Får du bara säkerhetslinan runt masten över undervanten så kan du ju inte ramla så långt.

Man måste ju va försiktig så att man inte ramlar ner. Man kan ju skada däcket.blush

Fast skylift är inte så dumt.

post-945-1394237124,8243_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lungt min vän jag har klättrat en hel del berg och jag lovar dig att det är mycket säkrare än en båtsmansstol. Det ken blåsa allt vad det orkar och det är niemas problemas, det skall faktist bli riktigt roligt och se dig stå vid vinchen och försöka hålla dig fast.cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Killerbo:
Du verkar i trådhuvud-frågan fullt övertygad om att lazyjacks är allenarådande jättebra, och frågar om detaljer hur de enklast monteras!?

Tar mig ton och svär kanske litet i kyrkan, men hur bra blir det egentligen?
(Man måste ju ändå skydda seglet med ett segelkapell och detta fastnar/trasslar nog litet i lazyjackens linor, detta egentligen vid varenda jäkla nertagning?)

Själv har jag därför skippat lazyjacks-idén på min iofs lilla Amigo23:a, seglets travare omöjliggör ändå att storen sjödoppas. (Det värsta som kan hända efter snabbnedtagning är att sikten framåt skyms, och att vindmotståndet blir högt?)

Nå, jag har istället satsat på permanentmonterade bom-längsgående gummicords för att snabbt&enkelt kunna beslå ett nyss nedtaget segel.
[Fyra fastnajade snabblås av ryggsäckstyp längs dessa bom-längsgående sidogummiband, plus tvärsnören emellan dessa lås på bomundersidan, kan i mitt tycke vara en väl så bra lösning. Kan vid ev intresse utveckla med foton/skisser etc.]

Som sagt, nog bara en liten svordom angående lazyjacksens allmänna förträfflighet, kan jag måhända litet gnälligt tycka?? ;-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 14 juni 2012 | 18:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var det klart. monterade ungefär på den höjd som rek av Benn´ s. Tjejen som skulle hissa mig fick spader när hon förstod att jag skulle sitta på en planka.. Tror du jag tänker hissa upp dig i en jävla gunga så är du dum i huvet var det första hon sa haha.

Kom på en smidig lösning ändå. Jag hade nämligen en repstege liggandes i gömmorna. Den fästes i storfallet varpå stegen gick till väders. Säkrades sedan nertill i mastfoten och grabbräckena så den inte skule slänga omkring så förbenat. Sen en tamp med en brandkårshake 2 varv runt masten fäst i selen i flytvästen som säkring varefter jag kom högre. säkrade sedan repstegens överdel mot masten när jag kommit på plats. Bekvämt var kanske inte ordet, men inte helt omöjligt att jobba utan att behöva hålla i sig. Jävla motorbåtar som åker fram o tillbaka bara... Det gungar rätt bra en bit upp i masten. Nåja, om dom hörde vad jag ropade så har nog eventuella barn lärt sig nya skällsord

Lite hysteri infann sig på bryggan när jag ropade.. Kolla, No hands, no hands Håll i dig ropade tjejen, VOOF VOOOVvovovov ropade hunden :)

Totalkostnaden blev inte många guldpengar: 4 byglar från Feltema, 2 nylonkaus samt flagglina och popnit. från samma företag. Lite krympslang från elverktygslådan runt taglingarna vid kausen så blev det finemang. Om det funkar el inte får tiden utvisa, hann inte mer än att hissa o släppa ner seglet för att se så fångstlinan kommit rätt.. Återstår att se hur det är när det blåser litegranna också.

Thomas: Om jag tror på LJ`s föträfflighet eller inte ska jag låta vara osagt. Grejen är att det kostar ju inte ens hundralappen att testa så det är ju inte särskilt dyrt att montera och antingen förkasta eller hylla i efterhand. Egen tid är ju inte det dyraste när man är arbetslös.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1, det där lät bra. Har du bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Breckan:
Får bli en skiss istället, kan ev fota nån dag.
Valde plast-ryggsäckslås* för att de är lätta och inte kan kroka fast i linor och trassla. Då seglet tagits ner viker jag det lite med början akterut. Man får sen famla nån sekund efter de två parterna på aktersta ryggsäckslåset men sen är det bara att dra upp och trycka ihop. Fortsätter på samma sätt framåt med övriga lås.

Seglet blir mycket bra beslaget och man slipper risken att tappa lösa beslagsband. En liten nackdel är att gummichorden stressas** litet, bör väl inte sträckas mer än ca 25% av sin längd. Men det funkar iaf. Vid segling är chorden sträckt utefter bommen och de lätta låsen väsnas inte.

Jag tar aldrig loss fallet ur seglet, har en nitad krok på masten i höjd med segelkapellets ovankant som hindrar att seglet åker upp. Fallet går f.ö. också via en liten krok på spridaren för att inte väsnas. Går snabbt att hissa och fallet är garanterat inte korsat/feldraget.

*) Hittade inga att köpa, klippte istället loss från en gammal ryggsäck.
Edit tillägg:

**) Yttrar sig som att chorden förlängs litet i viloläget och hänger ner efter ett par år. Litet otrevligt med nedhäng vid gippar, så en liten uppsträckning med ett par års mellanrum kan alltså behövas. Chorden är f.ö. den vanliga textilklädda vita som säljs i metervara.
 



Senast ändrad av Thomas-1 | 15 juni 2012 | 14:22

post-10006646-1394237125,8286_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att underlätta vid hissning - så att inte lattorna fastnar i Lazy Jacksen så lätt - kan man fästa dem relativt långt ut på spridarna istället för på masten. Då får man en större öppning akterut.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips, men...
Jag tänkte jag skulle prova en Dülfersitz, men när jag sökte fick jag inte upp några bilder jag tyckte verkade lämpliag att använda, Dülfersitz verkar vara något man halar sig ned med.

Jag httade något som heter Reichenauersitz som stämmer bättre med din beskrivning, se bild.

A = Åttknut med dubbelt rep.
W = Råbandsknop
B = Någon sorts pålstek med dubbelt rep?? Det bör funka bar med annan knop.
S = Överhandsknop med dubblt rep.

Jag testar denna istället eftersom jag vill uppåt.

Mackey

post-10017094-1394237157,8136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en annan fråga runt lazyjacks, ställer den här istället för att starta ännu en tråd; På vår h-båt blir det trångt i sittbrunnen vid nertagningar...bommen samt storen hamnar överallt. Det finns ingen dirk, inte heller en wirestump i akterstaget att hänga upp bommen i. Frågan är, kan lazyjacks även ersätta dirken...? Min tanke är att det borde fungera...det är ju inte direkt några stora tunga grejer det handlar om på en h-båt.

Jag ber om överseende i fall att någon ställt samma fråga någon annanstans, jag har isåfall missat den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...