Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sparre

Diesel lika farligt som senapsgas och asbest!

Rekommendera Poster

Otur men du vet inte vad jag har för båt eller motor.

Kanske en 2-taktaredevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

blush Diesel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Njae.. tror ju inte att du har 2-taktare efter dina inlägg i denna tråd, men i andra så är jag ganska övertygad om att du har en större bensinare tom så att du har en el tom 2  V-8 smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden heter :  Diesel lika farligt som senapsgas och asbest! Det anses som ett problem av vissa.

Medan jag varit på E4an och skapat avgaser av 45 liter bensin och försökt undvika ligga efter dieselbilar för att slippa deras farliga avgaser har tråden gått med våldsamma associationer från Trabanter till gamla V8 or.

Menar ni att vi ska byta ut våra gamla 4-30 Hkr 2 taktare och sätta gamla V8 på 4-5meters båtarna? Ej heller lätt att få dit dieslar på dylika snurrebåtar.  

Eller ska jag byta ut 5m båten mot en båt med V8? Sån vill inte jag ha, men missunnar inte de som vill ha såna båt.

Hur många hästar är V8orna på? 2-300? De måste dra kopiösa mängder bränsle  och skapa avgaser därefter.

Eller ska vi bryggsegla bara?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

???? Ursäkta men jag kanske är otroligt dum men jag förstår inte ditt inlägg ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är du inte, men denna och en annan tråd om tvåtaktarförbud har gått runt i underliga utsvävningar.

För att vara lite mer konkret så anser jag att en gång av myndigheterna godkända motorer ska inte förbjudas att användas utan ska få  användas tills de lägger av,. Det gäller såväl tändkule, 2 takts bensinare, 4 taktare såväl diesel som bensinare.

Det kommer nya rön och miljöpåstående hela tiden , men de nya kraven ska läggas på nya motorer.

Båt 2 taklare, 4 taktare bensin såväl som diesel har funnits i minst 100 år och ingen påtaglig negativ häloeffekt har kunnat påvisas så omedelbart förbud är inte nödvändigt av hälsoskäl.

Om någon är orolig för att Östersjön är full av bensin får han väl undvika kasta fimpar i sjön så inte det tar eld.

Vad tycker ni om retroaktiva förbud som ska gälla redan godkända motorer?

Och franför allt vad tycker ni om de nya rönen som tråden handlar om dvs de nya dieslarnas utsläpp. De gamla dieslarna är givetvis ännu sämre.

.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Japp håller med dig 100% det är helt orimligt att förbjuda ngt retroaktivt..

Har själv en diesel -09. Om den nu helt plötsligt skulle bli förbjuden skulle kosta mig minst ca. 500 000 SEK. att få den utbytt till ngt som kanske helt plötsligt.. måste bytas igen pga.. diverse miljömuppar el. politiker har fått en ny populistisk nyck...som kommit fram till att gamla 2-taktare är bättre än el...suck.....  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

En fundering som dök upp, har moderna stora fyrtaktsutombordare katalysator?

Deras grundmotorer har det.

har moderna inombordsdieslar partikelfilter?

har nyproducerade bensininombordare katalysator?

kanske där lagstiftning borde till, retroaktiva förbud blir lite som att jaga 3,7 ton fosfor från fritisbåtarna, när de totala utsläppen i östersjön är 20800 ton, och låta båtägarna retroaktivt ta hand om kostnaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Intressant fråga. är nästan 100% säker att min motor inte har partikelfilter villket faktiskt med tanke på pris och image är oförsvarbart..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen nackdel om de har, men behövs det på sjön? Ni åker väl inte i samma täta köer som med bilen i stan eller på en lång rad som på E4an? Koncentrationen är ju det som är problemet. En och annan taskig molekyl är vi alltid utsatta för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det är just sotpartiklarna från diesel som ger cancer risker?

Undrar då hur det blir för en båt om man släpper avgaserna under vattnet?

Binder vattnet sotpartiklarna så de blir ofarliga för människor eller inte och hur påverkas det marina livet?

Kanske inte så farligt på båtar som för bilar utan partikelfilter. Kanske inte så farliga för det marina livet eller så är det katastrof.

Lite teorier. Kanske finns någon här som vet mer?

Om vattnet binder sotpartiklarna och det inte skadar marina livet så vore diesel det bästa (förutom segel och rodbåtar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Experterna har omklassificerat dieselavgaser från att eventuellt vara cancerframkallande till att vara cancerframkallande. De uppmanar människor att minska exponeringen för dieselavgaser så mycket det är möjligt.

Så här står det bl.a i artikeln som trådskaparen hänvisar till.

Jag hamnade idag i en uppförsbacke bakom en gammal diesellastbil Volvo starke ca 1960. Den producerade ett svart illaluktande dieselmoln som man kände igen från förr då alla dieslar gjorde det. Otrevligt och hälsovådligt pga mycket partiklar.

Avgaser bubblar alltid upp ovanför vattenytan om det släpps ut under men om huruvida sot i vattnet ger gälcancer kan man undra. Förmodligen någon mikrob som mår illa av det.

Hur är det på dieselbåtar i allmänhet ? Är avgasröret under eller över vattenytan? Bådadera finns säkert.

Om du läser den av Mackey tidigare hänvisade rapporten som tas som skäl för att spola 2 taktarna så är där med 3 dieselmotorer tetsade med. Och inte är det rent källvatten som kommer ur dom. Men som alltid det hänger på mängden hur farligt det är. Värre om du kör dieselarmada i Göta kanal än på Kattegatt.



Senast ändrad av 2taktochel | 17 juni 2012 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Med risk att krångla till tråden, vill jag ändå nämna att förbränningsmotorerna med bäst verkningsgrad är de riktigt stora tvåtaktsdieselmotorerna.

 

En liten fredstrevare kanske

smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det men de kan jag inte ha på min båt .

Och skulle jag köra med en sån så skulle jag producera enormt mycket mer avgaser med den än med mina 20 och 30 Hkrare.

Motorstorlek och tid man använder den ger mängden avgaser. Liten motor lite avgaser . Lite tid lite avgaser. Sommarstugeägare som åker ut med sin 5Hkrare en kort bit och metar aborrar eller strömmingar producerar avsevärt mindre avgaser än de som har stora motorbåtar och åker på semester med dom.

OBS ingen klagan på det utan bara ett konstaterande. Praktisk mängdlära.

Och de avgaser som blir till moln som stora båtar med tvåtaktare på 94000Hkr producerar ramlar ner i havet med regn eller bara efter viss tid.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

tänk om dina snurror hade varit dieslar, då hade väl bränsleförbrukningen varit i det närmaste halverad :)

min 38 hästare drar 3l/h 

 

Observera att jag inte vill se något 2T-förbud, jag gillar inte förbudshets och klåfingriga byråkrater generellt.

2T luktar gott dessutom



Senast ändrad av Beeblebronx | 17 juni 2012 | 23:53



Senast ändrad av Beeblebronx | 17 juni 2012 | 23:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg 2  dieselsnurror i förra veckan. Yanmar 55 Hkr. Satt på räddnngsgummibåt.

Men vad jag vet har de aldrig sålts här.

Dielsar är väldigt bra på hög verkningsgrad men blir tunga pga konstruktionen.

På småbåtar med utombordare är det fortfarande så att gamla  2 taktare är lättast i samma effekt. Men kanske 4 taktarna kommer ikapp med tiden?

Din diesel drar nog mer än 3 liter i timmen på maxgas? Såg en uppgift en gång på en diesel att den drog 185 gr per hästkraftstimme. Det blir väl ca 7,5 liter timmen på maxgas för en 38 Hkrare?

Om jag haft större båt så gärna diesel. Har seglat med dieslar som hjälpmotor. (Yanmar 12 och MD-5)    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det är sant på full makaron blir det nog inte 3l/h med dieseln

Jag tror vår yamma 55a drar 22 l/h på fullt, den går dock max 20h/år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...