Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sparre

Diesel lika farligt som senapsgas och asbest!

Rekommendera Poster

Eftersom jag är de somliga du talar om...
Vad tror du själv händer med det oförbrända bränsle som bevisligen och obestridigt släpps ut från gamla tvåtaktare? Att det försvinner upp i tomma intet? Och, hur mycket bensin tror du man måste hälla i Östersjön innan man får en blandning som går att tända på? 1%? 10%? 20%?
För din info:
Östersjöns volym är 20 800 km³ 
Räkna lite på hur många liter man måste hälla i vattnet innan den självantänder.
Eftersom du tycker det verkar vara ett reelt argument att komma med i sammanhanget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Peter alla som spillt nån gång en svätt bensin på vattenytan t.ex. vid tankning av de motorer som har tank ovanpå motorn ser att bensin och olja inte blandar sig utan lägger sig på ytan som ett pärlskimmer och luktar förfärligt som en varning att det ska man inte hälla ut. Men det är ju misstag och inte bruk och ringa mängd.

Även diesel är ingen höjdare att spilla ut och ligger förmodligen kvar längre på ytan och luktar illa pga högre förgasningstemperatur  än bensin.

E85 skulle möjligen vara blandbart med vatten för det är ju etanol 85% . 40% känner de flesta seglare till som blandning och det kan spädas ytterligare till groggar.

Men båtar kör väl inte på E 85?

Av de avgaser som släpps ut från diesel och bensinare kommer en del att hamna i vattnet ofrånkomligt. Men där ligger det inte kvar som en kemiskt stabil förening för evigt utan bryts ner. Och du nämnde volymen i Östersjön och den var ofantligt stor. Tyvärr får den ta emot mycket skit från åar och jordbruk industri mm. Men bensinhalten eller dieselhalten har jag aldrig hört skulle vara ett problem.

Angående 2 taktare som ligger oanvända i förråd mm så skulle de flesta troligtvis inte ersättas med 4 taktare om förbud kom. Men de är heller ingen miljöhot så förbud att använda dom finns inget sakligt skäl för mer än andra motorer.  Skälv har jag 4st  2 taktare varav en nyare och 3 gamla. Och jag använder bara en i taget. De andra är reserv. Känner också 4 personer som har 5 st 2 taktare de inte använt på åratal.

Dieselbåtar lägger man väl inte i förråd för att ha som bra att ha utan används och producerar avgaser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst lägger sig bensinen på ytan som en vacker regnbåge. Till att börja med.
Var tror du den tar vägen sedan?
Ledtråd:
Till och med tjockolja löser sig till slut i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En saklig diskussion innebär ATT man kan se mer än en sak samtidigt , Inte löser vi ALLA miljöproblem i Östersjön o våra insjöar med ett 2-taktsförbud.

Se det hela med öppna ögon och SE framförallt att vi har mer skitiga motorer än 2-taktarna och det är väl alla medvetna om .... Ja om man inte driver ett en-frågeparti !!

All teknik fasas ut med tiden och  även de sk. rena 4-taktsmotorerna som redan under tillverkningen förbrukat massor av energi och medverkat till den globala nedsmutsningen redan innan de startats ! , OCH det mesta av den skiten är ju utsläppt i Kina, som alla vet har en av de Renaste tillverknings-prosseserna i Världen .........eller ?, sedan tillkommer transporter mm.

Se det hela med perspektiv och helhet så behöver inte vi båtägare med en säsong på 3 månader om året ha ihjäl varandra för att vissa betalat dyra pengar för en Kina motor som man måste försvara till absurdum !

Vad är det näst som är farligast i samhället som vi skall focosera på ?? .................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såklart löser man inte alla miljöproblem med ett tvåtaktsförbud, det har väl ingen påstått heller? Men, det är ett steg i rätt riktning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nyss ute och kollade båtlivet i en stor småbåtshamn söderut. Ett 15 tal båtar var i rörelse. Flera med motorer över 100 och 200 Hkr . Ett antal styrpulpetare med fyrtaktare samt några dieselgående seglare in och ut ur hamnen samt något seglare med mindre 4 taktsmotor.

Visst fanns det ett mindre antal 2 taktare på båtar i hamnen men ingen var inte igång.

Den enda 2 taktare som var igång var en flakmoppe på landbacken som snabbt försvann.

Vad skulle ett 2 taktförbud tillföra med en sådan blandning och varför skulle 4 taktarna få köra bara? Vill man få bort alla avgaser från sjön så får man förbjuda alla motorer och gå över till tjärade träbåtar med bomullssegel vilket inte är realistiskt.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...så, hur är det nu? Är det ett fåtal båtar som har tvåtaktare, eller blir ett förbud väldigt dyrt för många..? Ni säger olika. 2takt, du skriver att motorerna inte används, då drabbar ju förbudet ingen..? Och varför ska fyrtaktarna få köra men inte tvåtaktarna, tja... varför tror du? Det är ju liksom det som är hela grejen, att tvåtakt är mycket smutsigare, det kan du väl inte ha missat vid det här laget..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De 2 taktare som sitter på båtar används säkert någon gång annars hade de legat som många andra gamla i förråd istället. Men de används sparsammare och mestadels för kortare turer och inte långa semesterresor som inombordsdieslar och bensinare gör.

Kortare turer ger förmodligen 2 taktägarna ägarna tillräckligt med glädje. Vill de ha mer båtliv och längre turer byter de till större båtar.

 Att sitta långa turer och lyssna på 2 taktare är mindre trevligt och få orkar. Däremot duger de alldeles utmärkt till kortare fiske och transportturer. Jag kör med elmotor vid fiskeplatserna för bekvämt, tyst och på köpet miljövänligt men odugligt för transportsträckorna pga räckvidden. 

Hur kan du se det som ett större miljöhot än 4 taktsdiesel och bensinarna?

Såg en dieselbåt idag som hade dubbla avgasrör bak med diameter ca 25cm som var riktade ner mot vattenytan. Inte tror du väl den spyr ut hälsosammare avgaser än 2 taktarna?

Längre ut till havs går båtar som har kolvar som bensinfat.  Tror du deras avgaser är hälsosammare med den mängden de spyr ut?   

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tvåtakt kontra annan teknik. Självklart släpper en liten tvåtaktare ut mindre skit än en stor diesel, men det hör inte hit. Jämför jämnstora motorer istället, och då ÄR tvåtaktaren det smutsigare alternativet. Och om nu de fåtalet ägare till tvåtaktare som finns byter ut sina motorer som de sällan använder (vad du nu har för belägg för det påståendet..?) mot en renare fyrtaktare, kommer de att köra mer..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men som du själv insett och håller med om så släpper en liten 2 taktare ut mindre skit än en stor diesel.

Det kan väl inte vara ett miljöproblem då att 2 taktaren släpper ut mindre skit än den stor diesel utan istället en fördel för miljön att jag nöjer mig med en liten 2 taktare och skippar både bamsebåt och Thailandresor?

Varför ska jag jämföra jämnstarka motorer? Det är ju avgasmängden som är problemet? Och jag kan inte hänga på en diesel på mina småbåtar. Och inte tänker jag ersätta mina 4 fungerande 2 taktare mot fyrtaktare när inte de är något problem miljömässigt jämfört med andra båtmotorer. 

Så småningom blir det ändå aktuellt med nyköp och då blir det förmodligen EN ny fyrtaktare och inte 4 för de andra 3 är bra att ha reservmotorer i förråd. Att köpa 4 nya 4 taktare och lägga 3 på hyllan och bara använda reservarna  till att byta kamrem på vart 4 år är oekonomiskt i högsta grad och komme rinte att ske.

Inte tror du väl alla gamla 2 taktare i förråden som används sparsamt kommer att bytas mot nya 4 taktare? Men de är heller ingen miljöbelastning om de luftas någon enstaka gång.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Lång tråd det här.

 Min läsförståelse verkar inte vara den bästa, jag har skummat tråden ett par gånger, men inte förstått:

Är det någon som hävdar att dieseltekniken i båt har större miljö och hälsopåverkan än båtmonterade tvåtaktsmotorer eller fyrtaktsmotorer vid samma uttagna effekt?

Jag använder på bruksbåtarna en -83:a yamaha 50 på en Buster R, en 2008 Suzuki 15 på en Buster XS och en MD 17 på semesterbåten.

(ja, jag vet. varken hastighet, soppaförbrukning eller transporterad massa är de samma)

både XS:en och MD17:en drar lika per M. Men Xs:n gör 21 knop och storbåten gör 9,2knop (max)

R:en med tvåtaktaren drar det dubbla, men pinnar på i 34 knop

Är verkligen pentan min smutsigasteoch hälsovådligaste motor per timme eller distans?

är diesel-tekniken skitigast vid samma effekt?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det några hundra tusen nya motorer som ska säljas inom en kort tid då alla 2-taktsägare byter till fyrtakt. Då lär de bli efterfågan på motorer. Pga stora efterfrågan stiger väl priset till orimligt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tråden försöker bara rättfärdiga att köra med gammal skit som kör ned upp mot 40% av bränslet rakt ned i sjön och då vill man få fortsätta med skiten bara för att man påstår att diesle är farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs dom 2 första inläggen. Där skrivs om rön som visar dieselavgasers farlighet och är egentligen vad länken borde handla om. Men klart att ingrepp med förbud av olika typers av båtmotorer borde rimligen vägas mot vad dom släpper ut i avgasmängd och därmed kommer tvåtaktarna upp i diskussonen eftersom transportstyrelsen ensidigt pratat om förbud att köra sådana medan det är fritt fram med allt annat oavsett ålder och storlek.

Man kan fråga sig varför de inte ställer krav på införande av nyare dieslar med avgasfilter mm eller mercruisers med katalysator också? När det gäller dieslarna så ifrågasätts de nyare också i nya forskningsrön, Se trådens rubrik.

 2 taktarna är ju de minsta motorerna som släpper ut minst  och på utdöende pga redan säljförbud för nya så minsta problemet om ens någon motor är till problem på sjön men avsevärt mindre täthet av fordon än inne i Stockholms centrum och andra storstäder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det borde vara helt rimliga krav. Avgasrening på bilar började med California-kraven där bl.a. Volvo fick inför avgasrenande åtgärder för att kunna sälja Volvo bilar i USA.

Samma borde vara för båtar så tvingas utvecklingen att följa med. Skulle gärna ha en katalysatorförsedd innombordare i min båt precis som min bil (diesel) har partikelfilter mm för att bli så miljövänlig som möjligt.

Men allt detta borde supportas från oss som köper båtar där vi kräver utveckling även av marinmotorer och då blir debatten omöjlig med ett antal som med näbbar och klor försöker hitta argument för att rättfärdiga att sitt användande av miljövidriga gamla 2-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden ifrågasätter ju även nyare dieslars utsläpp med. Folk skaffar inte dieslar pga omtanke om miljön utan pga ekonomiska och fiskala omstämdigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför jämföra lika starka motorer? Jo, du kör runt i en Trabant och pekar på långtradaren och säger att TOTALT sett släpper långtradaren ut mer än min Trabbi, så då är min bil ingen fara för miljön, och sedan gasar du iväg i ett blått rökmoln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

asg.yes

 

Bild. Trabant motor. En genialisk konstruktion enligt vissa.

Ingen kamaxel, inga ventiler som kan krångla. Men spyr ut skit och dricker bensin som den kostade 1 kr/litern

 

 

post-10001667-1394237126,2899_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: Är Trabanterna eller de gamla tvåtakssaabarna ett problem? När låg du bakom en senast?

Jag ser inget som helst behov av att förbjuda dessa fordon från att användas.

Däremot kan man ifrågasätta det vettiga i att mer än hälften av alla nyreggade bilar är dieselbilar när man vet vilka allvarliga hälsoeffekter de har på luftkvaliteten. Vi har fått alla dessa skitiga dieselbilar pga masshysterin kring CO2-frågan. Helt sjukt att många av dessa till och med kallas miljöbilar.

Sedan kan man fråga sig varför det inte förekommer någon som helst rening på båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför motsvarande bilbesiktning för båtar också för att kunna mäta avgasvärden. Då ingår övrig översyn av båten, inga repor i skrovet, olaglig propeller eller ostabilitet i vågorna. annars blir det körförbud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det fanns lika få tvåtaktsmotorer på båtar i drift som det finns Trabanter och tvåtaktssaabar, nej. Men enligt bl a dig finns det hundratusentals sådana motorer. Då blir det en viss skillnad. De miljödieselbilar som finns är utrustade med katalysator och partikelfilter och har en hög förbränningsgradtill skillnad från din gamla tvåtaktsutombordare som är ineffektiv och helt saknar rening.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med även om jag inte älskar massa nya lagar. Skulle garanterat rädda fler liv än idiotiska 0,2 lagen.

Förhindra massa bränder. Se till att gosolsystem är ok. Elinstallationer. Att brandsläckare är ok. Att flytvästar finns till alla passagerare som båten är typad för (oops ingen lag ännu)

Och att inga miljövidriga båtar släpps ut på sjön.

(oops igen 2-taktare ännu inte förbjudna) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Tror nog att den största miljövinsten rörande fritidsbåtar om nu ngt skall förbjudas borde vara att förbjuda alla kollosalt skitiga gamla och för den delen även nya (50-tals teknik) bensin V åttor. Förrutom att de är enormt törstiga 2-4 L/distans så är de enorm orena och i sammanhanget är 2-takts problemet i princip obefintligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jävliga är att fast dessa motorer är smutsiga bensinslukare är de fortfarande renare än en tvåtaktare som utvecklar lika många hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Jodå ,det har du rätt i , men problemet är att de fortfarande säljs och att adderat så är i nuläget dessa ett betydligt större problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du utvärderat vilken av dessa två typer som är störst problem..? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Det är ganska enkelt . 2-taktarna (de gamla) är just gamla och i nuläget ganska få och kommer att bli färre.. Däremot säljs fortfarande ineffektiva nya V-8 or villket är ngt anmärkningsvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egen teori. Betydligt större andel gamla 2-taktare än gamla amerikanska motorer finns i våra insjöar som är betydligt känsligare för miljöförstöring än havet. 

De med miljövidriga 2-taktare som finns i östersjön verkar skita fullständigt i att östersjön mår dåligt. De ser endast till eget egoistiskt tänk och försvarar sin miljövidriga ägodel med alla möjliga argument.

Inse att skiten ska till återvinningsstationen och smältas ned. Sälj den INTE, den skall återvinnas.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Du verkar ha noll koll ..  Du har ju själv V-8 kanske lite självdistans inte skulle skada wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och din båt blondinbella, vad sitter på aktern på den..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...