Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sebbri

Installera högtalare i targabåge

Rekommendera Poster

Hej, 

Detta är mitt första inlägg här på forumet och jag tänkte börja med att be om lite hjälp :).

Jag har bestämt mig för att försöka installera två högtalare i targabågen på vår Sea Ray 300 (1989 års modell), för att kunna höra musiken och radion bättre när man är ute och kör. 

 

  • Vad bör jag tänka på när jag väljer högtalare? 
  • Finns det något särskilt märke att föredra?
  • Vad ska jag tänka på när jag monterar högtalarna?
  • Finns det någon särskild kabel man bör använda med tanke på miljön?
  • Finns det något övriga som jag kan ha mssat?

Detta är mitt första projekt med båten, så jag ser fram emot att köra igång, men innan jag gör det skulle jag vilja höra om det är någon som har några tips, pekpinnar eller erfarenheter att bidra med, så jag slipper göra samma misstag som någon annan :)

Alla svar mottages tacksamt. 

Tack på förhand!

Hälsningar
Sebastian



Senast ändrad av sebbri | 12 juni 2012 | 16:22

Senast ändrad av sebbri | 12 juni 2012 | 16:22



Senast ändrad av sebbri | 12 juni 2012 | 16:22



Senast ändrad av sebbri | 13 juni 2012 | 00:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare.

Vattentäta koaxial högtalare är ju en väg att gå, då har du diskant/mellanregister i samma kon. annars låter kitsystem med separata element strået vassare men ej nödvändigt.

ett tips är att köpa samma märke som du redan har i båten,om det är skäligt modernt, så blir det ingen ljudskillnad oftast. kom ihåg att marin högtalare är dyrare än vanliga pga dom är skyddad mot saltet, men kan funka med ett par vanliga, beroende på hur utsatt stället är.

Vet inte om greenpeace har gjort några högtalarkablar på det sista men annars funkar 2mm kabel från biltema tex cheeky. finns ju förtenta kablar från tex skyllermarks som är bättre mot ärj, men jag personligen hade tatt vanlig dödlig kabel jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...