Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
simino

Hur pruta snyggt?

Rekommendera Poster

Är spekulant på en båt som legat ute några veckor. Säljaren har en ny båt. Priset ligger hyfsat rätt men jag skulle ändå vilja få ner det ca 5-7% för att ha marginalerna på min sida (äldre båt). Jag har alltså inget konkret skäl mer än att jag värderar båten något lägre än säljaren. Hur prutar jag på ett snyggt vis utan att ha något konkret fel att peka på och utan att trampa säljaren på tårna och vara öppen för dialog?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så att jag sa att jag gillade båten och var intresserad. Frågade sedan snabbt och rakt om säljaren kunde göra något på priset, och vips sa han vad det lägsta han kunde tänka sig var, och tja - det fick ju bli priset jag betalade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att du är intresserad och ge säljaren ett bud, jag har väldigt svårt att tro att han inte har en prutmån på sitt utgångspris, lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att ägaren har en prutmån. Det är väl bara att kolla på marknaden för att förstå att det är trögt nu.

Men frågan är hur man gör om man vill sköta det snyggt.

Jag skulle säga precis som du känner och skriver här ovan: Jag kan tänka mig att köpa båten men vill bara betala xxx (10% under det han kräver idag) för att det är det jag tycker båten är värd då jag måste ha en marginal om något, trots att skicket verkar bra, skulle gå sönder. Ni har då en möjllighet att mötas halvvägs och bägge blir (förhoppningsvis) nöjda.

Jag tror att man ska vara rak och ärlig i affärer. Om man är det har man förmodligen lättare att få hjälp av förre ägaren om det är något man vill fråga om, tex när byttes aaa, vilket tyg är det i bbb, var sitter säkringen till ccc etc. Jag tycker alltid det dyker upp såna frågor efter begbåts-köp och då är det bra att kunna ringa och få utförliga svar tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag personlig kontakt, det är bättre att ringa eller prata i telefon.. att mejla du får xx kronor sådant blir man bara sur av när man ska sälja ngt.
Det är inte fult att pruta, det är fel att inte pruta.

men varför bara 5-7% prova med 15 - 20.... många båtar är svårsålda i dag... och har den legat ute ett tag är han kanske sugen på att sälja. Du kan ju alltid höja ditt bud  om du får nobben.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska vara så pass förberedd och klar med sin inställning så man inte velar runt . Typ .. Jag tycker att mitt bud håller eftersom ..... ! Pruta för att det är kul , nja ...ibland går det också :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Marrexxx skriver så är det trögsålt idag. Om säljaren fått bud så har de garanterat vart låga

Jag brukar säga så här. Första budet skall vara ett bud som du inte tror att säljaren tar. Om säljaren antar ditt första bud ja då har man i många fall betalt för mycket smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss prutmån får man räkna med som säljare, men spekulanter som vill pruta mer än 10% av begärt pris blir jag förbannad på och ber dem diplomatiskt att dra åt helv...... Jag ringer aldrig själv på objekt som kostar mer än 10% av vad jag vill betala. Om säljaren begär ett alldeles för högt pris får han ståsitt kast och själv sänka priset till en marknadsmässig nivå. Min dåliga erfarenhet av prutare bygger bl a på när jag senast sålde min förra båt lite för billigt till en prutare.

Jag var väldigt noga med att tala om alla fel och brister som jag kände till, lik förbannat letade han fel som han försökte få kompensation för efter köpet. Tokprutare kan vara knepiga och giriga som krånglar efter köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag säljer och köparen börjar pruta säger jag, lägg upp pengarna framför mej så får du se om jag tar dom. Många börjar med att pruta utan att ha sett på varan, dom köparna sorterar jag bort direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det bästa jag läst i denna trådlaugh

Sen finns det många som prutar för de inte har mer pengar, visst det kan funka men har man inga pengar så bör man nog inte köpa nåt hellerwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Skeppshult, att pruta mycket för att man inte har råd är ett av de sämsta prutargument, har råkat ut för det när jag sålde en bil-föreslog spekulanten att titta på en billigare bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan funka att helt enkelt fråga säljaren vad hans bästa pris är. Det priset kanske är bättre än det du tänkt föreslå och då har du ju vunnit på att inte bjuda själv. Om säljarens bästa pris är för högt för dig och du vill ha en bra relation med säljaren ska du nog välja en annan säljare med en billigare båt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tycks som om många har satt upp olika regler och priciper för hur  det ska prutas och göra affärer. Som proffesionell förhandlare är mitt råd   - Ha inte det.  försök i stället att hantera frågan efter situationen.

Annars går det som för fotbollslandslaget i kväll.  Att ha bett en potentiell köpare att dra åt h-e är inget bra sätt att sälja saker på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet!

Jag jobbar själv med sälj och jag har sett alltför många bli sura/sårade/lackat ur mm och på så vis förstört en potentiell affär. Trixet ligger i att försöka se möjligheter och hitta en lösning i en till första anblick hopplös situation.

En bra tumregel är att aldrig ge utan att få något. Om någon vill pruta 15%, så är ett förslag på motprestation t.ex. vi kan diskutera priset, men då vill jag att du först kommer och tittar på båten och åker med på en provtur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Enklast att vara rak i sin kommunikation. Är man det ger man också säljaren en signal om att man är verkligt intresserad. Visar man som köpare att man är lite för mycket intresserad så kan det också stjälpa alla prutförsök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också med om att det gäller att vara rak. Här är en instruktionsvideo.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man skall vara rak i sin kommunikation MEN om det är oförskämt att ge ett bud som jag tycker är OK som kan uppfattas som ett skambud så är det lika oförskämt att sätta ockerpriser dessutom i dessa dagar när båtmatknaden är på lågvatten märke.

Ser båtar på Blocket som annonserar ut av privatpersoner  för priser som ligger 20-30 % över vad en båthandlare tar då förstår jag att ett relevant pris ( Ca 10% under vad en båthandlare tar) uppfatts som ett skambud.

Bifogar några länkar om dagens begagnat situation:

http://www.aftonbladet.se/bat/article14878867.ab

http://svt.se/2.22620/1.2763981/rekordmanga_batar_till_salu

 

/Kenbja

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Peter_K i första svaret.

Jag brukar börja med något i stil med: Jag är intresserad men det är lite för dyrt. Vad kan du göra på priset?

Nästa steg kan vara: Kan jag göra något för att få ned priset? Kanske kan säljaren plocka bort något tillbehör som hen värderar mer än du gör. Kanske kan jag ordna transport, sjösättning eller något som säljaren räknat med att göra själv. Men lämna över frågan till säljaren. Här kan tajmingen spela stor roll, för säljaren kanske det är en bättre affär om den sker nu, efter sommaren eller innan upptagningen...

Och ett sista steg kan vara att säga Om jag får med prylen X också så slår jag till här och nu.

Jag prutar bara på saker som jag vill ha, att pressa en säljare och sedan inte köpa skapar bara onödig spänning.

Jag gillar inte när det blir för många vändor med bud och motbud, varken som säljare eller köpare. 

Brukar funka bra.

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök efter vinna - vinna lägen. Båda parter måste vara nöjda för att ni ska kunna skiljas som vänner.

Bra med villkorade bud som nämnts. Dels blir det en ge och ta situation  som kan bli positiv för båda parter och dels är man bara bunden till sitt bud så länge den andra parten kan och vill uppfylla villkoret för budet.

Om du sjösätter båten och levererar den i Visby betalar jag det pris du begär.

Om du kan ordna en permanent sommarplats år mig här i Stockholm ...

Om jag får båten efter din semester som jag förstått att du gärna vill tillbringa i båten betalar jag xx xxx:- kr för den.

Några andra tips;

Förbered dig
Läs på, jämför vad andra lika dana båtar kostar och vilken utrustning som ingår i dessa.
Sätt upp ett önskepris och det pris du högst kan acceptera.

Var mänsklig, prata väder och vind och båt i allmänhet. Motparten blir mera benägen att förstå dina argument om han accepterar dig som person. (Kanske något som jag och många andra borde tänka på i vissa diskussioner här på MG. wink)

Våga vara tyst. Tystnaden kananvändas för att få motparten att känna sig lite tvingad att säga något om ditt bud, men den kan också användas för en stunds eftertanke.

Kom tillbaks till huvudsyftet med förhandlingen. Om förhandlingen riskerar att  spårar ur - ex.vis genom att köpare och säljare börjar diskutera på detaljnivå vad en tre år gammal plotter kan vara värd idag - var inte rädd för att avsluta denna diskussion genom att säga ex.vis
Jag tycker vi låter den frågan vila lite, jag är ju här för att jag är intresserad av din båt och du vill ju sälja båten. Om vi först kommer överens om de stora dragen kan vi säkert komma överens om värdet på plottern sedan.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte man skall vara rädd att lämna bud på väldigt mycket under vad något är utsatt för, dock så skall man ha varit och tittat på det annars är det oseriöst att bara maila iväg ett lågt bud...

 

I slutändan är det säljaren som avgör och han/hon har ingen anledning att bli irriterad av ett väldigt lågt bud.

 

När jag själv säljer en båt eller bil så är jag ALLTID beredd att gå ner iaf 10% men först EFTER att den som vill pruta varit och tittat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag uttryckte mig så här kan du tänka dig att gå ner till xx. Det kändes som en mjuk prutning som inte låste läget. Nu är affären i hamn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Om både säljare och köpare är nöjda med priset så är det alltid en god affär.

Av ren nyfikenhet, hur många procent fick du ned priset?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!

Grattis!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14% blev prutningen till sist en affär som kändes bra och som säljaren också var nöjd med eftersom den gick att lösa snabbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där, 100% mer prutning än du inledde denna tankegång med! yes

Men som sagt, det viktiga att ni båda är nöjda med affären. Lycka till med nya båten!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerade för dig, om man skall köpa en begagnad bil så finns det gott om prislistor som gör att man kan bilda sig en uppfattning vad ett relevant pris är för den begagnade bilen hos en bilhandlare och därefter automatiskt dra av 10% procent på detta priset vid en privataffär tyvärr finns ej någon motsvarande lista när det gäller båtar (Jag har ej hittat någon) så var får privatpersonerna sina priser från på Blocket !!?? för att få fram en prisbild den båt som jag är intresserad av har jag tittat vad handlare tar för aktuell båt därefter kontaktade jag ett antal handlare där jag efter mycket om och men lyckats fått en något så när prisbild, ett exmpel från Blocket två identiska båtar, handlare 13900:- privatperson 19200:- ?? handlare 120000-129000:- privat 135000-155000:- undrar varför inga båtar säljs.


Så min fråga är VAD var utgångspris och vad fick du ge , vad var priset i förhållande till båthandlare ??


Jag betalar gärna ett skäligt pris men inte vad som helst då blir jag som köpare irriterad (F-B)

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prissättningen är något av ett mysterium. Grunden är förstås att man betalar efter skicket, men man blir något av expert på att läsa annonser efter ett tag. Är säljaren pedantiske Göte, liraren Micke, meckaren Tommy, eller vem? Vad värderar man själv? Är båten fylld av teknik men inte omskött? Är teknik o utrustning övervärderad? Själv blir jag rätt skeptisk till de som listar investeringar de gjort i båten med priser de betalat. Hur intressant är inköpspriset för en 3-4 år gammal plotter? Det enda man kan göra är att dammsuga blocket på båtar i samma prisklass för att skaffa sig en ungefärlig bild. Sen är det nog så att för rätt köp är priset inte allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...