Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Solcellsventilator från Biltema funkar den?

Rekommendera Poster

Hej,
Går i tankarna på att installera en solcellsventilator och har då sett en på Biltema för 399:- som även har batteri för nattdrift, är det någon som installerat en sådan och har erfarenhet av dess funktion? Det finns så klart dyrar att välja som säkert är bra men just nu så är jag mest intresserad av att veta om denna är något att satsa på.

/Wahlis
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, har också sneglat på den!!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en sådan och kan icke rekommendera den.  Efter några månader började den väsnas, förmodligen usla lager.  Bytte till en dyr Watski som höll vad den lovade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med en sådan i en säsong. Funkar bra och inte högljudd eller liknande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har också haft en sådan i en sesång. Funkar mycket bra och är väldigt tyst. Kan rekomendera den. Bättre ventilerad luft i ruffen. Ingen ny svartmögelpåväxt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade in en i våras, blev stor skillnad på luften i båten.

Glöm det där med nattdrift, den orkar inte både ladda batteriet o gå med fläkt samtidigt.

Har man den på hela dygnet så funkar den bra så länge det är ljust, helt klart värd att montera ändå. Lätt att byta hela fläktpaketet o köpa nytt om den börjar väsnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min är inne på tredje säsongen och ger inte ett ljud ifrån sig! Blir lika förvånad varje vår när jag tittar upp i den och konstaterar att den snurrar så muntert!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det ser ut som om det är flera stycken som har positiva erfarenheter av den här fläkten. Visst, man kan ju satsa på en dyrar variant men å andra sidan så kan man byta denna variant några gånger innan man kommer upp i priset av en dyr om hållbarheten inte skulle vara riktigt lika lång. Det får nog bli så att jag satsar på denna typ av fläkt då vi behöver ett bättre klimat i ruffen.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla som tor att det finns två fabriker i en liten stad i Kina

en som tillverkar solcellsventilatorer i hööög kvalitet till Watski och en som tillverkar ulsa till Biltema räcker upp en hand. devil



Senast ändrad av Marrexxx | 11 juni 2012 | 16:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en sån för nån månad sen när jag var på besök i stan, körde sedan dom 20 milen jag hade hem bara för att inse att fläkten jag nyss köpt inte fungerade, va helt stendöd!

Va dock inga problem att få den utbytt vid ett senare tillfälle, och i dagsläget har den suttit i båten några veckor och verkar fungera fint. Inga problem än så länge...

Så rådet är alltså att kolla direkt om den fungerar, vänta som sagt inte till du kommer hem! :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skriver så så måste jag bara räcka upp min hand devil

Det är naturligtvis beställaren som talar om vad man vill ha. Betalar man mer kan man från fabriken få bättre delar. Även om den ligger i Kina! Samma grundkonstruktion kan ha olika ingående delar, t.ex kan man i den dyrare sätta in kullager och i den billigare glidlager, den dyrare kan få kvalitetsbatterier och bra solceller, den andra de billigaste som finns på marknaden. Kunden avgör, för fabriken kvittar det nog vilken låda man plockar lagren ur när man bygger prylen. Den billigare kan dessutom kanske göras med förra generationens verktyg som är slitna och har större toleranser.

Jag säger inte att det ÄR så just i det här fallet, men som ofta är fallet så får beställaren det han betalar för. Även från Kina. Så kostar den billigare 3 kronor att producera och den dyrare 5, då blir butikspriset 300 respektive 500 kronor...


---

PS. Någon jämförde för ett tag sedan maskiner från Claes Ohlson (Cotech), Jula och Biltema. Tror det var slip-, kap- eller polermaskiner men minnet kan svika mig här. Skalen var i alla fall identiska, bara färgen skiljde (blå, orange, svart ?). Men insidorna skiljde sig åt med olika effekt, ljudvolym, osv, och även priset skiljde till slutkund. Samma fabrik, samma skal, men något olika innehåll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en förra våren. Den fungerade i 11 dagar. Fick en ny på garanti och den fungerar än. Lite oljud emellanåt men då knackar jag lite på den och då förstår den att det är dags att hålla käft...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räcker upp TVÅ händer!

Vi behöver inte ta NoName-tillverkaren i den lilla staden i Kina som exempel. Titta på Bosch, är det någon som haft isär en maskin ur Bosch gröna sortiment och jämfört den med likadan maskin ur Bosch blå sortiment?

Bosch Blå marknadsförs som proffsens maskiner medan Bosch Grön marknadsförs som hemmapularens produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade min Biltemaventilator i helgen. Den snurrade på tyst och fint. Hade en fundering om den ska trycka in luft eller suga ut. Först var det självklart att den skulle trycka in luft men sen vände jag på det. Den sitter i ruffen där vi både sover och lagar mat. Så nu suger den ut luft. Sen ska jag prova med att blåsa in luft och se om det blir till det bättre eller sämre.

 

/Moltas.



Senast ändrad av moltas | 11 juni 2012 | 20:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp och utvärdera klimatet i båten. Blir klimatet bättre och fläkten går sönder motiverar det att köpa en dyr som förmodligen håller bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att jag tar rekordet hittills.
Monterade en Biltema solcellsfläkt på min folkvagnsbuss för femton år sedan. Då användes bilen i dagligt bruk, numera står den bakom ladan nedsjunken i gräsmattan och agerar vedlider. Och fläkten då? Jo, den surrar på och håller veden ventilerad och torr. Den är inte helt ljudlös längre men den fungerar. I fjol trodde jag att den hade givit upp, det normala ljudet hördes inte, klev upp på biltaket och putsade bort lite mossa och skräp och den satte igång igen.
Verkar ändå som att kvaliteten varierar och min är ju så gammal att det är knappast samma tillverkare längre.

Your milage may vary...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min snurrar tyst för andra säsongen och den snurrar även på natten så den laddar visst batteriet.



Senast ändrad av kawa | 11 juni 2012 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en billigt från Jula, 300kr som dock är helt i plast. Men den fungerar helt ok efter 2 månader nu och luften är kanon inne i ruffen på min DC :)

Har dock sparat mitt kvitto ifall den skulle börja dumma sig så man kan byta, har hört något litet rassel ifrån den då och då, men har slutat lika fort som det börjar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS jag har en gammal (utan  batteri) som rullat och gått i flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har ju olika syn på dethär med kvalitet..

En kollega, som inte har det jätte bra sa igår en intressant sak.. -Fattiga har inte råd att köpa billigt skit, eftersom det blir dyrare i längden. Då har inte dom som har det bra heller råd att köpa billigt skit.. 

Jag har köpt mycket från Biltema genom åren, visst ibland funkar det, oftast inte. Att byta regelbundet känns i mina ögon som helt bortkastat - snacka om att slösa på naturresurser och sina egna pengar.

Jag har haft en Biltema solcells ventilator, nu har jag en riktigt.. För min del är det färdighandlat på Biltema. Värdet för pengarna är inte speciellt hög. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju flera sätt att se det hela på beträffande billigt kontra dyrt, i detta fall så verkar ju funktionen som sådan på fläkten inte ha någon nämnvärd skillnad jämfört med en dyr fläkt. Pirset är klart lägre vilket innebär att man kan ha använt enklare komponenter, det kan också vara så att man inte genomgått samma kvalitetstester som en dyrare fläkt gjort vilket gör att det finns flera måndagsexemplar i en och samma sändning till butik. Måndagsexemplar brukar man dock ganska snabbt återfinna och kunna få utbytta på garanti, visst det blir extra jobb, dock finns det folk som haft fläktar i åratal utan problem. Det kan ju också finnas möjlighet att själv fixa till kvaliten beträffande lager med mera beroende på hur åtkomliga dessa delar är i fläkten. Fixade själv till min luftvärmepump i höstas med nya lager, till en kostnad av 150:- istället för att beställa en ny fläkt för 1500:-, ibland kan man göra en hel del för en bråkdel av kostnaden beroende på konstruktion.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderade också på en ventilator från Biltema i fjol. Var dock tveksam till billighetsprodukter så jag köpte en av fabrikat Nicor på Erlandssons brygga för cirka 1400 kr.

Efter att ha kört den någon vecka så väsnades den otroligt. Petar jag på propellern så att jag trycker axeln uppåt så tystnar den i någon minut. Min slutsats är att det är lagringen som är kass. Jag kan inte se något som tyder på att fläkt och fläktmotor är byggda med komponenterna av någon annan kvalitet än Biltemas.

Nu i vår gick jag tillbaka med den till Erlandssons brygga och ville få den bytt på garantin. De behöll den i sitt fikarum någon vecka för att lyssna på den. De kom fram till att den inte väsnades. Jag håller med om att den inte gjorde det när jag fick tillbaka den.

Tillbakamonterad i båten så väsnas den så att jag vill använda öronproppar när jag sover där. Jag förstår inte varför, den sitter stabilt monterad i fördäcket som är stabilt. I förpiken finns det dynor och sängkläder så det är inte någon resonanslåda.

Nu har jag spelat in några videoklipp med ljud i mobilen och ska ta den tillbaka till Erlandssons brygga igen. Få se hur de ställer sig den här gången. Trevliga och intresserade vid förra besöket, men ovilliga till utbyte.

Om jag skulle köpa en ventilator nu så skulle jag kolla Biltema i första hand. Min erfarenhet är att ja, det finns en del prylar med sämre kvalitet eller finish. Men, å andra sidan så har de aldrig ifrågasatt när jag velat returnera prylar som inte funkar som de ska.

Fortsättning följer...

 

Ett annan lösning som jag experimenterar med är att montera en datorfläkt i en gammal elektroluxventilator.

Jag har kapat bort stängningsmekanismen i mitten, limmat fast regntaket på några skruvar under huven istället. Där stängningsmekanismen satt monterade jag en slaktad datorfläkt. Men en bågfil kapade jag bort det kvadratiska höljet. Kvar blev motor, propeller och tre stag fill motorn som jag epoxilimmade fast mot ventilatorn genomföring i taket.

Fläkten är för 24 volt men jag kör den på 12 volt för att den ska bli tystare och ännu strömsnålare.

Funkar det bra? Ja och nej. Den är mycket tyst, strömsnål och blåser ordentligt med luft. Åt fel håll. Jag monterade den upp och ned. Och motorn kan inte backas genom polvändning så det är dags för en operation med skalpell och epoxilim snart. :-)

Jag resonerade så att min 200 Ah batteribank och flera solpaneler gör ett bättre jobb att försörja fläkten med el än en pytteliten solcell med litet 1,2 volts batteri. I förpiken har jag svårt att dra el på ett snyggt sätt så där vill jag fortsätta med en solcellsdriven ventilator.

./stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter intressant det där med fläkten! Ska man byta ut de gamla electrolux ventilerna måste man ju även såga upp hålet i taket och jag resonerar på samma sätt som du med batteribank och så har jag ju även en 50W solcell så varför inte!! har du lite bilder, kanske en film hur det ser ut??

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag planerar att skriva en serie blogginlägg om förbättring av inomhusklimatet:

* Luftintag (fanns inga) med avfuktning mot skrovbotten.

* Solcellsdriven ventilator i förpiken (den som brummar).

* Montera fläkt i en av tre befintliga elektroluxventilatorer.

* Plasta igen två av tre befintliga elektroluxventilatorer. De var så dumt placerade att det vid regnväder droppade från masten rakt ner i ventilatorn att det skvätte in. Borde inte göra det men  så funkade det.

* Kupévärmare som använder överskott/gångvärme från motorn. Värmer upp frisk utomhusluft som förhoppningsvis blivit avfuktad mot skrovbotten.

Men jag har inte alla bilder tillgängliga eller tiden just nu. Återkommer med ett inlägg i den här tråden när jag hunnit med det.

Så länge hittar jag en bild av en modifierad elektroluxventil. Stängmekanismen bortplockad. Monterad på tre rostfria skruvar. Centrumhålet igengjutet med expoxylim. Fläkten passar perfekt i hålet, kanske 2 mm marginal runt om.

./stefan

./stefan

post-2291-1394237115,3083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde in en datorfläkt förra året och det har fungerat kanon!
Båten är torr och luktfri och fläkten är nätan ljudlös. Ibland nojar jag lite och kollar att fläkten verkligen snurrar, stoppar då in en liten bit papper i fläktgallret för att höra att den snurrar=).

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=397245

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittade du 24V fläkten?? Kollade in på Dustin nu och alla var 12V. Hittade även denna ( http://www.dustinhome.se/product/5010069781/zalman-fanmate-2-fan-speed-controller/#intcmp=searchProvider_dacsa ) för 45:- och funderar på om det kan vara ett alternativ till exempelvis en fast diod?!? I recensionen så anger någon att det går att köra 2 fläktar på den vilket är perfekt för mig!

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett par dyra solcellsventilatorer på Hjertmans julrea för några år sen. Priset var betydligt lägre än ordinarie. Fick naturligtvis inte monterat dom förrän i fjol höst. Inna jag monterade dem la ja dem så de skulle få solljus och ladda. Det visade sig att batterina var kass. Köpte nya. sen fungerade fläktarna fint. Satte en som suger ut från toaletten och en som suger från garderoben. http://thallatha.blogspot.se/2011/10/franluft.html

Kul tråd du länkade till. Dels din egentillverkade solcellsventilator.

Men rekordet tog nog The_truth - killen som hade det hetska utfallet om hemmatillverkade båtprylar. Han lever i alla fall inte i min verklighet. Tydligen har han bara dollartecknet framför ögonen. Han har inte varit inloggadsen dess. Vilka knäppgökar det finns. indecision

Va skall man ha en båt till om man inte kan förbättra förändra den så att den passar mig och mina behov. Sen är ju inte saker och ting som gjorts på varven inte så väl gjorda ( Ett uttryck som faktiskt går både att skriva ihop och särstava - välgjorda - och ändå nästan ha samma betydelse) i alla fall inte på de 70-talsbåtar jag haft.

Det där med små fläktar är användbart i många sammanhang. En bekant till mig har instalerat små fläktar på gamla vattenburna element i ett par kyrkor i Sotenäs. Efter att man satt in bergvärme gick det inte att få varmt. Framledningstemperaturen blev för låg. 

Med flältarna blev det cirkulation på luften. Man fick önskad temperatur och elförbrukningen minskade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, han hade nog bara en dålig dag och sen kanske han insåg att båtlivet inte va nått för honom... angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

24-voltsfläkten satt monterade tillsammans med två till i en fläktkonvektor (kupévärmare) som jag köpte för en spottstyver på Blocket. Funkade fint men eftersom jag matade med 12 volt tyckte jag att luftflödet blev för lågt. Jag bytte ut dem mot 12 voltsfläktar och nu kom jag på en användning.

Om du ska ha två nedvarvade fläktar kan det funka att seriekoppla två stycken 12-voltsfläktar och köra dem på 12 volt. En del fläktar kan ha svårt att starta vid sex volt men om de väl gör det så brukar de snurra på fint och tyst (med ett lägre luftflöde än vid fullspänning). Fördelen med seriekoppling att man slipper värmeförluster i komponenter och saker som kan gå sönder.

Elfa har 24-voltsfläktar. Sök efter axialfläkt om inte länken funkar till ett urval av 24voltsfläktar som är 80x80 mm (som passade bra i min elektroluxventil).

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=20906&filterClause=COL_1%3D80%20x%2080%20x%2016%20mm%7C%7C%7C80%20x%2080%20x%2020%20mm%7C%7C%7C80%20x%2080%20x%2025%20mm%26%26%26COL_4%3D24%20VDC&pageSize=25

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några dioder sänker spänningen. Eller ett vridbart motstånd. Det är ju inte så stora strömmar men en fläkt kan ibland låta mindre på vissa varvtal så en steglös justering är optimalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...