Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boho999

LCHF ombord

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om någon har några bra tips på  goda och lättlagade lchf rätter som passar under båtsäsongen?

mvh

/Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad katten är lchf rätter ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den mat vi är skapta för.

Låg andel kolhydrater och mer naturligt fett.

Alltså relativt vanlig mat med riktigt smör och grädde men där socker, potatis, ris och pasta är utbytt mot sådant vi fungerar bäst, t.ex. grönsaker.

Prova att söka på lchf recept så hittar man massor.

 

LCHF är alltså inte McDonalds med hamburgare i bröd, stripps och kola, inte lösgodis, och inte annat sockerladdad mat typ lightprodukter.

Riktig mat.yes

Startar min dag på kokt ägg med en stor klick majonäs. Gott och man står sig mätt länge.

 



Senast ändrad av crabfish | 10 juni 2012 | 18:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Recept. Lite tipps

Ja allt som går att grilla om man har tillgång till grill. Alternativt så steker man köttet.

Till köttet, sallader, kokt blomkål eller broccoli. Färsk sparris är kanon till köttet och fiberrikt om man vill ha det så. Till sparris ska det vara remouladsås men går även med bearnease. Finns färdig sås som inte är full av kolhydrater.

Cooleslaw gjord på vitkål med lite lök i är enkelt. Brukar strimla vitkålen med en osthyvel.

De flesta former av choritzo är ok. Se dock upp så senapen inte är sockerladdad.

Öl är inte ok enligt LCHF men både vitt och rött vin.

Stekt ägg och bacon är både enkelt och gott. Eller omelett med valfri blandning, t.ex. paprika, skinka, lök som blandas med äggblandningen.

Fisk i alla former är ok och gärna färska makril med en god gräddsås. Byt ut potatisen mot blomkål och lite sallad så är det ok. Gärna med ett glas vitt vin till.

Fisksoppa är kanon då den oftast är lättlagad och inte kräver mer än en plats på spisen.

Som ersättning till chipps kör vi med lite osttärningar, kalamataoliver och cashewnötter. Drinkar är ok om de inte är med söta likörer eller sötad dricka. GT (gin och tonic) är ok. Nubbe till sillen helt ok. Dock fuskar vi med färskpotatis till sillen.surprise

 

LCHF funkar till hela familjen och är inte en diet som många tror utan bara ett friskt sätt att leva där blodsockret mår betydligt bättre och man varar mätt längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chili con carne är perfekt!

Lagas till hemma och fryses in eller läggs i kylskåp i täta burkar när den är riktigt varm. Blir konserverat då och håller i 1 vecka, minst, i värmen. OBS: Maten ska vara 90-100 grader innan den hälls i burk med tätslutande lock.

Recept:

5 hg fläskfärs 3 msk smör 3 gula lökar 1 burk tomater 1 burk vita bönor 1 paprika 1 msk salt 4 tsk chilipulver 2 tsk chilipeppar 1 tsk svartpeppar 2 tsk vitlökspulver,

Perfekt LCHF-mat med mindre än 5 g kolhydrater / 100g.

Vräk i smör så blir du mätt och rasar i vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fransk cider, grillade ankbröst eller fläskkarre med potatissallad till brukar vi ta till höstens fisketurer.

Smakar i alla fall bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äter inte LCHF men undviker snabba kolhydrater i viss omfattning och ersätter potatis med jordärtskockor. Andvänd och tillaga precis som potatis men godare, mättande och nyttigt. Färska rödbetor kokta i tärningar som man häller en vinegrett med olivolja fransk senap och färsk timjan över är jättegott. Och en god fetaost kan man strö över det mesta.Gott till kött och kyckling. Blomkålsmos gör man som vanligt mos men med blomkål istället, mycket gott.

Rosta rotsaker i ugnen - en hel panna med olja och flingsallad över - till alla sovel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade konserverade vook-grönsaker hos en mat-kedja och provade dessa i båten härom helgen. Funkade ok, inte bäst men duger. Problemet tycker jag är att hitta produkter som ersätter pasta/potatis och är lika lätt lagrade i båten. / Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för pasta och potatis:
Råris, bulgur?

Personligen tycket jag det hela är lite löjligt - har ni någonsin hört någon säga, ååååh jag har så svårt att gå ner i vikt, måste bero på den kokta potatisen jag äter..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K:

Jag har hört det massor av gånger men det brukar låta ungefär jag har gått ner 6 kilo på 2 månader genom att byta ut potatis, pasta, vitt mjöl, ris,godis och vitt bröd mot smör och bacon.

Dessutom, förutom viktnedgång, så mååår man mycket bättre med LCHF.

Hemligheten med LCHF är att suget efter godis, vitt bröd etc försvinner och att man känner sig mätt.

Tror Ni mig inte? Testa själv i 2 dgr och byt ut lättmjölk, potatis, vitt bröd, vitt mjöl, pasta, godis mot kött, fett, grädde etc.

Perfekta frukosten är ägg o bacon eller majonäs. För att magen ska hålla sig i trim så bör man äta ca 2 tsk linfrö dagligen eller äta mycket ovanjordsgrönsaker. Linfrö har inga kolhydrater, däremot massor av kalorier som INTE ökar på vikten!!!

När man äte LCHF så blir man hungrig, inte sugen. Perfekt mellanmål är en rejäl skiva hårdost som man lägger en klick smör/Bregott i, sen är du mätt igen i timmar. Enkelt och billigt.



Senast ändrad av Jansan | 11 juni 2012 | 11:13



Senast ändrad av Jansan | 11 juni 2012 | 11:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om mina artärer kommer att klägga igen, tror jag avstår.
Att avstå godis är jag med på, grejen är att när kroppen vill ha kolhydrater skickar den en signal till hjärnan om det. Hjärnan tolkar det som godis=snabba kolhydrater, för det har vi lärt den. Om man istället trycker i sig frukt=också kolhydrater, kommer hjärnan att fråga efter frukt så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man nyfiken på hur det fungerar (inklusive om artärerna kläggar igen.. :-) ) så kan man kolla en föreläsning här:

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmm, tror jag avstår matråd från Youtube av en kille som kallar sig kostdoktorn.se och jag aldrig hört talas om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa tekniska inovationer är inte helt enkla. Länken fungerade inte. Hoppas denna variant gör det.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-LCHF/

 

Enligt länken ovan så finns det ännu ingen forskning som visar vad som händer om man äter en strikt LCHF-diet under lång tid

Det man vet är att


LCHF ofta ger förstoppning, eftersom kosten är fiberfattig. Fibrer och fullkorn minskar också risken för tarmcancer, men LCHF innehåller inget fullkorn och bara lite fibrer.

LCHF-dieten höjer i allmänhet de farliga blodfetterna, speciellt om man inte går ner i vikt av dieten. Man vet att höga blodfetter ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom: LCHF-dieten innehåller mycket mättat fett. Om man byter ut mättat mot fleromättat fett minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

personer som äter fullkorn, frukt och grönt, fisk och olja vanligen håller sig friskare än de som äter mycket kött, smör och grädde och lite grönsaker.

en ensidig kost gör att det blir svårare att få i sig alla näringsämnen: LCHF ger oftast för lite fibrer och inget fullkorn, som bara finns i spannmål och ris. Den innehåller också bara lite bär och nästan ingen frukt.



Senast ändrad av toaen | 11 juni 2012 | 14:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var länken till killen på youtube tänkt som en information till dom som är nyfikna på vad LCHF egentligen handlar om och hur det fungerar. Varken mer eller mindre. Har man ingen tilltro till killen på youtube så är det helt ok! Kollade du förresten föreläsningen eller dissade du den osett?

 

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska insatt i vad LCHF innebär, och det är anledningen till att jag dissar den dieten. En föreläsning av en frälst behöver jag inte till livs, dessutom har jag inte 45 minuter övers till den. Så, nej - jag kollade inte på den.

Har du några åsikter om vad livsmedelsverket skriver i länken jag la in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostdoktorn heter Andreas Eenfeldt och är läkare. Om det gör det hela mindre misstänkt? :-)

Nu har ju inte alla ugn ombord men jag vill ändå slå ett slag för potatisgratäng på Rättika. Skala och skiva rättikan i ca, 5 mm, skivor. Koka i lättsaltat vatten tills den blir som kokt potatis i hårdhet. (10-15 min,) Bred ut skivorna i en ugnsform och vräk på med riven ost. Grädda i ugn på 225 grader i ca, 15 min, eller tills gratängen ser fin ut.

Det blir godare än med potatis. Rättika över lag är fantastiskt underskattad. Och nästan fri från kolhyrater...

//Coppertail som precis tagit sig igenom första veckans omställningsbesvär,igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bara dissa EFTER jag har tagit del av något och utvärderat informationen. Innan dess brukar jag (oftast.. :-) ) försöka vara ödmjuk och säga att jag inte är insatt och därmed inte heller kan avfärda okritiskt. Så gör jag. Åsikter om livsmedelsverket? Massor! Liksom jag har om LCHF, politik och båtar(!). Men det är knappast något att dryfta på ett båtforum. Förutom dom om båtar då förstås!

En dag man inte lärt sig något nytt är en bortkastad dag som en klok människa jag känner brukar säga.

Ursäkta att jag frågar, men som ganska insatt, hur kan du då inte veta vem killen på youtube är?? ;-)

/Grovah

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K:

Dina kärl kommer INTE att klägga igen av LCHF och fet mat!!! Det är precis tvärtom. Folk inbillar sig att om man äter fet mat så går det feta i princip ut i kroppen och lagras som fett. Det är precis tvärtom, det är socker, stärkelse dvs kolhydratrik mat som ligger bakom de flesta av våra välfärdssjukdomar. Ät Dig mätt på kalorier istället för kolhydrater så blir du friskare snabbt samtidigt som du rasar i vikt UTAN ATT BEHÖVA GÅ HUNGRIG!

För att hålla igång magen, ät ovanjordsgrönsaker eller 2 tsk linfrö dagligen. 0 kolhydrater men mycket kalorier.

Läs på bättre tex på Annika Dahlqvist blogg.

Dessutom, frukt och juice är i princip godis. Innehåller massor av socker som triggar hungerkänslan istället för att mätta. Nästan lika illa som läskedryck och godis.



Senast ändrad av Jansan | 11 juni 2012 | 17:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I grunden är vi köttätare och inte konstruerade för socker och andra snabba kolhydrater. Dock så har väl medelslivslängden ökat rätt rejjält sedan stenåldern så det finns ju en hel del teorier om vad som är bäst.

Hur som.. Har kört LC(HF) i år för andra gången i mitt liv. Strikt mellan 3/1 och 31/3, sedan har jag mjukat upp det hela lite. Både jag och min hustru mår bättre i magen och kroppen av att hålla igen på kolhydraterna - dock kör vi inte fullt så mycket fett som en normal LCHF förespråkar. Mycket sallad har det blivit, gärna med lite kyckling, grillat kött, fisk eller liknande till.. Och så lite dressing på salladen och möjligen en matsked bea eller hollandaise men inte mer.. En till två riktigt grova mackor till frukost.. Så vi ligger nog på 40-80 gram kolhydrater per dygn nu.. (i början 10-20).. 

Utöver att vi mår riktigt bra, saknar sötsug, inte blir så hungriga och klarar oss längre mellan måltider så har jag gått från 105,3 till 87.7.. Och det går fortfarande neråt även om det går långsamt nu (1kg senaste månaden).. 

I båten har vi kört mycket sparris (färsk), sockerärtor, broccoli.. Och det har serverats som tillbehör till tex grillat kött av olika slag och en hel del fisk. Sallad givetvis (enkel med bara isbergssallad, tomat, gurka, paprika). Fetaost är gott - och oliver. Funkar kanon i båten precis som hemma :)

Koka lite sparris, gör en lätt grönsallad, servera med rostade pinjenötter och rökt lax samt ringla över lite balsamico (visst, den är väl 60% socker, men så lite som det är så funkar det rätt bra).. 

Tyvärr innehåller öl en hel del kolhydrater (typ 10gram/33cl) och dessutom med väldigt högt GI.. Men vem vill allvarlig avvara alla öl en varm sommardag på favoritön?

Danmark är ett stort hot mot LCHF.. Där blir det lätt HCHF vilket kanske inte är så bra - panerad fiskfile.. mmm... öl.. remoulade.. Men man ska leva också :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker inte försöka omvända någon. Är nöjd med hur bra jag själv mår.yes

Tidigare ett galopperande blodsocker. Paniklösningar med något ur godisautomaten.

Magen känns mindre uppblåst, skönt. Friheten att kunna få använda smör och grädde vid matlagning och ger naturligt god mat. Försöker så långt som möjligt välja sådant utan massa konstgjorda kemikalier som inte hör hemma i det man ska äta.

Margarin är konstgjort skit och ska inte ätas av människor. Lightprodukter är fejkad mat där naturligt fett bytts ut mot socker eller andra sockeralternativ.

 

LCHF är i stora drag helt vanlig mat utan konstigheter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver faktiskt inte äta massor av animaliskt fett för att må bra. Det räcker med att äta mindra av de snabba kolhydraterna så man får mindre insulin och blodsocksersvägningar.

Fett kan man få i sig genom olja, nötter och annat gott som lax och avocado. Det tycker hjärat och kärlen om. LC (low carb) alltså utan HF (high fat). På det viset har jag minskat 15% av min vikt i år.

Nötter och oljor är också lätt att ta med ombord. Ett supernyttigt, mättande och gott kvällsmål är  bär (och lite frukt) med keso och krossade walnötter. Matiga sallader med bönor, nötter och fetaost förutom de vanliga salladsgrönsakerna kan man ha till det mesta. Dinkelgröt till frukost med nötter och bär håller man sig mätt på länge. Korn har man i studier sett är mer mättande än ris - de som åt korn till middagen åt mindre i upp till 16 timmar efteråt än de som åt ris. Finns alltid ombord då det är gott också.

Finns ingen anledning i vårt klimat att äta som en eskimå som klarar att äta animaliskt fett i stora mängder. Vi har varmt (nåja) på sommaren och uppvärmda bostäder på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ciaraud´ s inlägg ställer jag mig bakom helt och hållet - är snudd på pricken som vi gör..

Till frukost är vanlig naturell youghurt med lite frysta hallon (gärna tinade iofs) gott.. Inte så rackarns sött.. Ger lite kolhydrater men det klarar men :)

Pistagenötter är en favorit.. Jordnötter därmot är inte optimalt.. Kolla innehållsförteckningen. Har hittat pistage som haft både 7 och 24 gram kolhydrater/100g.. Skiljer mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordnötter är egentligen inga nötter. Det tillhör baljväxter och har massor av kolhydrater.

Synd för de är goda smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ääääh, jag har legat på samma vikt, 67 kg -plus/minus 2,- sen jag mönstrade för mer än 30 år sen. Alla hälsokontroller har visat att jag är frisk som en nötkärna (bortsett från lungorna som fått ta en del stryk av rökning) och jag är nog mindre ofta sjuk än medelsvensson. Vad äter jag? Tja, allt som jag gillar. Godis en masse, glass i stora lass. Feta, gräddiga såser till blodiga köttbitar bredvid rejäla lass med potatisgratänger, grillad färskpotatis, tagliatelli eller annat gott. Gärna ett par pizzor som uppvärmning inför dagen. Lax och MÄNGDER av egenfångad fisk från Vänern. (Mer än vad som tydligen ska vara hälsosamt) kokt, grillad eller stekt. Grönsaker försöker jag hålla mig från eftersom jag inte gillar så mycket av salladssvängen. Lite gurka och majs samt lök, nån enstaka körsbärstomat och paprika på grillspettet förstås. Frukt om andan nån gång faller på samt hellre läsk eller öl till maten än mjölk som jag aldrig förmått mig att tycka om.
McDonalds i en vecka skulle jag inte tveka för om det inte blev så dyrt med sån mat. Man har sagt att min ämnesomsättning äter 6 ggr om dagen, medan jag själv bara äter lagad mat 4 ggr om dagen.Det kanske ligger nåt i det, men jag tror benhårt på att om man är tillfreds i sinnet kommer kroppen med av bara farten. Och tillfreds i sinnet är jag med framför en tallrik med allehanda godsaker...

Har aldrig (behövt) bry mig om alla dieter och otyg, utan äter det jag gillar. Då mår jag som bäst.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul med en lchf tråd här och lite förvånande om hur mycket okunnighet det fortfarande finns kvar. kört lchf i 13 månader. resultat: -37 kg inte varit sjuk på den tiden all form av pollen/gräs/damm allergi borta perfekt blodsocker perfekt kokesterolfördelning lägre puls mycket piggare. anf livsmedelsverker så var det dem som gjorde mig sjuk. åt endast enligt deras rekomendationer. tränade som en galning och trots det gick jag upp i vikt. till jag hittade en läkare som inte var köpt av läkemedelsundustrin/brödlobbyisterna/bantningsmedelsindustrin... han var min räddning. han rekomenderade lchf. /dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tillräckligt insatt i kostlära för att känna till skillnaden mellan fruktos och raffinerat socker och hur det påverkar blodsockret för att förstå skillnaden mellan hur kroppen reagerar på t ex geléhallon och en banan.

Att socker inte är bra är jag med på och vi är överens om.
Men jag väljer att följa de rekommendationer som Livsmedelsverket lägger upp framför bloggar, youtubeklipp mm - även om det är läkare som bloggar och föreläser.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara.
Men, jag sitter inte och kollar ett 45 minuter långt youtubeklipp kring Livets Ords förträfflighet, trots att Carola tycker det är en bra idé heller - det dissar jag också utan att kolla först då jag har bilden rätt klar för mig om vad det är.
;-)
Men, var persomn blir saliga på sin tro...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...