Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Maxi202

Propelleraxel

Rekommendera Poster

På min Maxi har jag genomgående propelleraxel, i den bakre upphängningen sitter ett bronslager med en gummibussning, detta har glidit ur upphängningen. Jag fick båten lyft idag och konstaterade detta. För att åtgärda detta tillfälligt, så att bronslager med gummibussning sitter kvar på plats, så hade jag tänkt mig att låsa den med en vanlig zinkanod, kanske 5 mm från upphängningen, så att lager/bussningen inte kan glida ut. Har ju redan en zinkanod på axeln så det borde inte betyda så mycket om det kommer en extra. Till hösten kan jag göra en riktig rep av bussning/lager.

 

Några synpunkter vore bra.

 

Sommarhälsningar

Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inga bilder just nu, båten i sjön och kallt i vattnet men tänk som det är en liten fena med en ögla på som propelleraxeln går igenom med lager och bussning. Lägger man zinkanod före och efter så borde detta hålla bronslagret på plats och kan inte glida ut ur öglan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något är ju fel när cutlesslagret glider ur stödlagerbocken. Lagret är vattensmort mot axeln och skall sitta fast i bocken. Om det omvända händer, dvs att lagret sitter fast i axeln och roterar i stödlagerbocken, ja då kan det hända spännande grejer. I bästa fall får du byta stödlagerbock efter säsongen, i värsta fall kan stödlagerbocken gå sönder under säsong. Konsekvenserna av det sistnämnda är svåra att förutsäga.

Alltså, fixa problemet innan det blir värre, dvs byt cutlesslager. Enkelt och billigt!



Senast ändrad av Consensus | 09 juni 2012 | 20:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, skall lyfta båten igen och se lite mer noga. Läst på annat forum om att man fixerar/fäster lagret med Sikaflex några mm i bakkanten. Detta om det inte finns en fixer

Klart att inga glapp skall finnas, varken mellan lager eller stödet eller i lagret där axeln går.

Får se om man kan få tag på nytt lager ganska snabbt.

Får se om man kan pressa in ett nytt lager när propelleraxeln är på plats, finns säkert några knep.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte cuttleslagret på våran snipa förra året jag vill minnas att dett satt 1st liten spetsig insexskruv på varje sida som man spände fast lagret med.

Om det finns sådana skruvar på din lagerhållare så kanske dessa lossnat ?

Dåligt foto men man kanske kan ana den ena skruven mitt på lagerhållaren.

För att byta fick jag ta av roder propeller lagerhållare för att sedan klyva lagret med tigersåg..

För att få i det nya lagret så fick jag värma lagerhållaren med gasolvärmare samt lägga mässingshylsan med gummilagret i frysen då gick det precis att få dit : )



Senast ändrad av denne | 10 juni 2012 | 18:43

post-28619-1394237112,8684_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...