Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
samuelb

Parsun 5hk bränner tändstift

Rekommendera Poster

Hej!

Jag var dumsnål och skaffade en Parsun 5hk. Med nytt tändstift är den lättstartad och går bra men efter ett ganska kort tag blir den svårstartad och kan dö när den är varm. Motorn sitter på en liten segelbåt och används bara när båten går ut och in i hamnen, dvs den har inte gått mycket.

Nu förtiden levereras 5hk motorerna med extra tändstift...

Kan man koppla något mellan tändkabel och stift för att stiftet skall hålla eller finns det stift med högre kvallitet (använder förstås rekomenderat stift)?

 

Samuel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att elektroderna tar slut eller blir det en brygga s.k pärla på stiftet? 

Låter som ett annat stift skulle vara på sin plats att testa. Det finns stift med olika värmetal. Det kan nog någon här tippsa om. Du borde ju inte vara ensam om upptäckten, vad säger t.ex säljaren? Du har ju garanti som du kan luta dig emot. Har man levererat fel stift bär du få ett nytt.

 



Senast ändrad av forgus31 | 09 juni 2012 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det dåliga stiftet ser ut som nytt (motorn är en fyrtaktare). Det brända stiftet har en gnista som är lite gulare jmf med ett nytt stift. Jag tror inte att det värmetalet som är fel utan snarare att energin i gnistan är så hög så att det blir kortslutning i stiftet.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Energin i gnistan kan inte förstöra stiftet. Däremot är det nog kolbeläggning som får energin i gnistan att gå över kolbeläggningen och till slut blir gnistan för dålig.

Ett annat stift som blir hetare och bränner kolbeläggningen kan nog hjälpa. Eller så går motorn med för fet blandning eller för mycket olja. Ryker den svart eller blått? Svart=för mycket bränsle blått så bränner den smörjolja. I båda fallen påverkar det ytorna i motorn med sot. Stiftet ska vara brunt, inte svart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De stift som jag har bytt för att de inte fungerat har varit nästa som nya, inget sot eller ens bruna.  Jag tror att det blir överslag i stiftet, kan det stämma och vad gör man i så fall åt det.

Jag antar att detta är ett problem som tillverkaren känner till och att det är anledningen till att de levererar med extra tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På nåt sätt blir det sämre gnista och det måste ju vara stiftet när det går bra med ett nytt. Det kan också vara dålig effekt på tändsystemet så det tål väldigt lite belastning.

Vi hade en gammal Thomosmotor som var lite svag i det fallet. Den gick inte att starta ibland hur man än drog. Om man skruvade av stiftet kollade det och sa abrakadabra och skruvade i det igen startade den på första draget. 

Troligen var det lite fuktigt och torkade när det kom ur motorn en liten stund och belastade inte så mycket.

Tändkabeln har ibland ett motstånd eller ofta att kabeln i sig har en ledare som ger 10 kOhm eller liknande. Det kan vara en sån grej som inte klarar våta stift. Kan du prova med bensin utan E-inblandning om det finns att uppbringa. Alkoholen kanske leder ström lättare än ren bensin. Bara en tanke som kom för mig. Kolla om det blir bra om du kör abrakadabragrejen. Värm det gärna så ev. fukt försvinner. Hur man ska greja det felet är en fråga för importören att ta upp med Parsun som säkert vill ha det fixat. Det är inget man vill ha på såna här sidor olöst alltför länge. 

Skicka mejl eller ring till importören. Hänvisa till skyltfönstret MG. Sånt brukar ge eld i baken på pigga marknadsförare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det extra stiftet tyder på att man är medveten om felet. 

Troligen går det bra med det gamla stiftet när du sätter i det igen. Har du testat?

Jag anar att man haft problem med radioavstörningen vid CE-märkningen och bytt tändkabel till en med högre motstånd. Det kanske ordnade radiostörningarna men gav en svagare gnista som har dålig effekt och tål inget motstånd i stiftet. Ett stift ska ju ha oändligt motstånd helst även vått eller med osynlig fukt, sot eller bränslebeläggning. Testa en annan tändkabel om det går. Eller snarare be affären fixa så du kan använda motorn utan verkstyg och svärord och pikar från medresande. 

Det är ju lite skämmig att ha köpt en motor som folket får vatten på kvarn och som man kanske vill måla i diskret färg och klistra en annan tillverkares namn.

Detta är importörens femma att fixa men du kan ju leda det i bevis om du tycker det är kul att skruva.

Jag antar att man hemma i Kina inte använder E5-bensin. Kan det spela nån roll om det är lite etanol i bränslet vet jag inte men inte omöjligt.

Kör själv ibland med E85 i den vanliga icke E85-bilen utan problem men den kanske har ett bättre tändsystem.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...