Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Idoanimals

Selco renovering

Rekommendera Poster

köpte mig en selco? för 2500kr ink 30kärra, men det roliga var att kärrans axel skar 2mil efter köpet och hem var inte mindre än 20mil bort.

Strax innan axeln skar så tyckte ja det var lite väl lite luft i däcket på tattar släpet, i förtret gnissel och förakt hitta jag ingen mack som hade tryckluft, bara en var öppen så köpte däck på burk, åkte tillbaka till kärran som vi parkerade för punkan verkade nästan vara ett faktum.

Sprutar i läck lagnings skummet, sliter bort burken, varpå ventilen fastnar i nertryckt läge = jag får däckskum över hela mig, lyckas få upp ventil nålen och kör ca 50m och tvärstopp (diffad pluggad axel) lr vad fasen det nu var på kärran, jahapp kl 1 på natten.

Bara börja åka hemåt för att låna en 80kärra för att sedan vända ner till skara igen, härligt...

Nåja fick hem båten, 30kärran fick stanna.

Nu tog ja inga bilder på hur den såg ut innan, men den var mattsvart, med flagnande lack.

Kapellet var/är fint, även rutan.

Här är några bilder ifrån när vi är ute o renoverar, (äger inget garage så får åka ut i buschen o tatta ström och så stör man ingen (bilden är tagen i ett grustag)

 

 

post-10022273-1394237109,584_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit röd innan ser jag, och sen under det var det grundfärg.

PS. detta är min första båt och saknar helt erfarenhet om renoveringar, glasfibra, slipa rätt ect.

post-10022273-1394237109,6529_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte direkt den snyggaste o bekvämaste sättet o sitta på, dom stolarna ska ur ! och insidan målas.

Höstprojektet är att byta ut botten som är full med vattenmättat skum.

post-10022273-1394237109,7315_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en skada fram, som blivit lagad innan slipat o spacklat den efter bästa förmåga. (100% nybörjare)

Tidigare ägare måste ha kört in i en kaj i rejäl fart lr något, men men det är åtgärdat nu.

post-10022273-1394237109,9079_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter provat olika tekniker var värmepistol och model XL rambokniv det smidigaste som fanns att tillgå för att få bort den gamla färgen.

(som sagt, saknar garage verktyg ect så fick klara oss på det som en vanlig bostadsrätts lgh innehavarare normalt har hemma.
 :)

post-10022273-1394237109,9966_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Synd att man inte tagit mer bilder, nu är båten grundmålad och första laget blanksvart är ditmålat igår.

Får se hur det ser ut idag och hur illa det kan se ut trots 100h slipning, (har ju bara en black n decker)

post-10022273-1394237110,0698_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du skriver, friskt vågat hälften vunnet!

Kände att jag måste applådera din ambition och läste med nöje det du skrev, skriv gärna mer och berätta hur det går. Heja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Idag så är båten blanksvart och rutan är monterad.

Dock så blev det inte alls bra, och kanske var ett dumt val av färg, varända liten ojämnhetsyns hundratals små små bubblor som blivit (ser ut som dammkorn över hela)

Måste målas en gång till, men hört talas om våtslipning det ska jag prova innan jag drar på nästa lager färg.

Tips ?

Förövrigt åkte en sväng med båten idag, lagom bekvämt sitta på golvet med 15hk och armen bak upp i nacken, men känslan! (även om den inte går fort så är jag nöjd med mig själv.

Dock inte nöjd med resultatet, men båten är långt ifrån klar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå funderar på att måla om båten igen så skulle jag råda dig att omvärdera beslutet att ha svart färg. Ytan kommer bli extremt varm när solen ligger på och det kommer vara i princip omöjligt att gå på den utan skor. Tänk också om du har med dig några trevliga tjejer som gärna vill ligga på fördäcket och sola...då kommer de bli stekta på båda sidor...cool

Svart kan vara riktigt snyggt...men som du redan märkt så är det väldigt oförlåtande när det gåller finishen och det blir, som sagt, extremt varmt i solen.

Bra jobbat i alla fall! Jag gillar verkligen människor som kastar sig in i projekt mot alla odds och visar att man inte behöver vara utbildad eller ha en välutrustad verkstad för att kunna gå i mål! Det ger hopp för alla oss som är i samma situation att kunna genomföra våra drömmar! yes

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...