Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Kalman

Backa in mot bryggan - Y bommar

Rekommendera Poster

På vår klunn avråder man från att backa in men det finns inget förbud. Anledningen är att drivningen på båten sitter i aktern (inte så konstigt). Om man backar in i kraftig sidvind, kommer in en eller ett par meter och sedan tappar fören har man ganska liten chans att parera detta. Alternativet blir då mer gas framåt eller bakåt vilket då kan skapa rejäla belastningar och skador på såväl båt som y-bom.

Jag har bogpropp och frågade om det var ok att backa in då och det hade de inga synpunkter på. Klubben tyckte att jag får göra som jag vill bara det är bekvämt. Uppstår det några skador får jag betala dem oavsett om jag backar in eller går in med fören först.

Att bomarna skulle ta mer skada av att jag ligger med aktern in har jag svårt att tänkta mig (förutsätt att jag inte kör in i något så klart...).

Vår båt väger 7 ton och jag gissar att 5 av dem ligger i aktern med motorer, bränsle, vatten mm. Då måste det väl vara bättre att ha den vikten nära bryggan än 11 meter ut där bara y-bom ska hålla vikten?

Intressant diskussion för övrigt.

Hälsningar

Erca

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...