Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ntica

vindroder tråden...

Rekommendera Poster

Efter som min  självstyrare sponsor drog sig ur på grund av ekonomiska bekymmer?! har jag jobbat för ett nytt alternativ. Missat på st. Aries som sålts på E-Bay för vettiga pengar i England. Ett Hydrovane i sthlm (tyvärr). Lutar det åt ett splitt nytt av Yve's ett Cape Horn, riktiga grejor som håller, ca: 30.000:- men får slita i sommar för att köpa till hösten, om inget annat dyker upp!

SÅ om ngn. vänlig själ (NI!) vet ngt. som ska säljas el. likn. meddela.

Aries, Cape Horn, Windpilot, Monitor, Flemming, dyl.

post-10020610-1394237107,5192_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger just nu fyra annonser på blocket med vindroder till salu. Sålda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett detta. Montor sålt.

2st. sailomat = ej lämpliga på min typ av båt!

1 äldre windpilot. Inte bra nog för en seriös långsegling, (styrförmåga) av äldre mod & 3,500 för dyrt.

Fått svar fr. Yve'  i qubec... dessutom ett Hydrovane i England ev.?!

fler tips tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letade själv vindroder för ett år sedan; Monitor kom inte på fråga pga priset och begagnat hittade jag aldrig något. Köpte därför ett Bouvaan , också kallat Holland Wind Vane, i byggsats och satte ihop det i vintras. Har inte hunnit montera det än tyvärr (sommarsegling och annat underhåll kom emellan), men det känns gediget. Bland de aspekter som fick mig att chansa på detta rätt okända kort är; priset (ca 8 resp 10 tusen för lilla resp stora modellen), alla delar är syrafast stål (ingen mix),  det går att reparera med syrafast stål i standarddimensioner (alla delar går att snida till - ritningar medföljer om man vill bygga från 'scratch'), efter att ha byggt det själv så kan man serva det med lätthet.. Mer info på www.hollandwindvane.com.

Byggtid uppges till 40-80 timmar enl tillverkaren. Jag vill nog påstå att det tar 80-100. Kan varmt rekommendera att man lämnar in delarna, efter svetsning, för elektropolering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant länk til ett för mig hittills okänt fabrikat. Synd att de inte visar hur det 'hakas på' vid rorkult- respektive rattstyrning

Ett stort plus att det tydigen inte kräver icke-standard material för reparationer. Kullagren oräknade misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kullagren är i delrin och en standardprodukt.

Glidlagrena är möjligen 'special'  och är väl i så fall svarvad delrinstång - men det är ju ett lätt material att svarva i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navik vindroder, som inte tillverkas längre, är bra. Finns begagnade ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gammal Windpilot Atlantic som jag fick med en koster en gång. Rodret var dock inte komplett, den översta flöjeln saknades tyvärr.  När jag sålde kostern behöll jag rodret, och nu när jag har köpt en Amigo27 tänker jag nog sätta på det så småningom. Ska bara få någon att fixa fästen på pushpiten, så fixar jag en flöjel själv.

Den här gamla modellen har ett roder som direkt styr båten, så det behövs inga linor till rorkulten. Nackdelen är att det är ganska tungt, andra modeller ser i alla fall lättare ut på bild.

Numera har Windpilot gått över till pendelroderfunktionen, som ofta sägs vara effektivare, men då måste man å andra sidan ha ett antal linor till rorkulten. Och om man tittar på de som seglade runt jorden i vintras på Golden Globe Race, så hade de tre första Hydrovane vindroder med ett styrande roder istället för pendelsystemet. Så det fungerar tydligen bra det också. 

Ett sånt styrande roder kan också användas som extra/reservroder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-16 vid 08:23 skrev MarkusF:

Jag har ett gammal Windpilot Atlantic som jag fick med en koster en gång. Rodret var dock inte komplett, den översta flöjeln saknades tyvärr.  När jag sålde kostern behöll jag rodret, och nu när jag har köpt en Amigo27 tänker jag nog sätta på det så småningom. Ska bara få någon att fixa fästen på pushpiten, så fixar jag en flöjel själv.

Den här gamla modellen har ett roder som direkt styr båten, så det behövs inga linor till rorkulten. Nackdelen är att det är ganska tungt, andra modeller ser i alla fall lättare ut på bild.

Numera har Windpilot gått över till pendelroderfunktionen, som ofta sägs vara effektivare, men då måste man å andra sidan ha ett antal linor till rorkulten. Och om man tittar på de som seglade runt jorden i vintras på Golden Globe Race, så hade de tre första Hydrovane vindroder med ett styrande roder istället för pendelsystemet. Så det fungerar tydligen bra det också. 

Ett sånt styrande roder kan också användas som extra/reservroder.


Jag har ett med linor på en rattstyrd båt. Det är rätt bökigt att hantera det där. Med facit i hand hade jag nog faktiskt valt en modell utan linor pga att få bort linorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi valde ett Hydrovane till vår båt. Det som är bra med Hydrovane är att man slipper linor in i sittbrunnen, det kan användas som nödroder, men det som var viktigast för oss: det kan monteras off-center dvs det behöver inte sitta mitt på akterspegeln. Dyra ja, men de får bra betyg i de undersökningar jag har läst. Ska pröva det själv i sommar :)

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...