Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
coke

Teak/behandling

Rekommendera Poster

Hej! Undrar om nån här på forumet skulle kunna hjälpa mig med att lösa ett par frågor! 1. Vad behandlar man teak med för att få det att bli bra? 2. Finns det något annat material som är billigare och som man kan få att se ut som teak och i sånt fall vad behandlar man det med? 3. Om man har teak inredning i båten och vill bygga till någonting hur gör man på lättast sätt för att få det att se likadant ut (tänker närmast på färgnyans och finish) Tacksam för svar/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det beror på vad du menar med bra. Många vill att det ska bli grått och gör därmed ingenting. För rengöring är Snappy Teak en bra produkt. De har även en olja vill jag minnas. Lidköpings båtsnickeri rekommenderar också en specialolja om man vill behålla teakfärgen. Annars ska man vara mycket försiktig med att använda vilken olja som helst eftersom olja binder smuts och du riskerar att få svart teak istället. Mvh ANders http://www.consensusmarinteknik.tk/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 1: Det vore nog bra om du kunde precisera dig vad du menar med behandla teak. Nytt teak, gammal men fräsch teak, grått teak, nerslitna teakfibrer....osv? Det krävs ju ibland olika behandlingar för olika ändamål... 2: På marknaden finns det idag flera företag som tillverkar syntetisk teak. Eller fuskteak som en del säger. Det är stenhårt och vansinnigt hållbart material. Det spricker inte och tål det mesta oavsett väder och vind, det solbleks heller inte och den torkar inte ut. Betydligt tåligare än teak och betydligt billigare. Priset går inte ens att jämföra! Den kräver dessutom ingen som helst vård. Ser naturligtvis ut som teak. I stort set i alla fall. Troligen är den lika lätt eller tom lättare att lägga än äkta teak. Själv har jag en Höga Rodd 510 (HR 510) som har detta material på durken. Alldeles ypperlig bra och snyggtt! Skönt att gå på och mycket lätt att hålla rent. Titta gärna på bilderna på HR 510 på deras hemsida: http://www.hogarodd.com/ så får du en föraning. Du kan även kontakta Höga Produkter på telefon: 0585 -270 36 om du vill veta vad fabrikatet på materialet heter, hur den är att lägga och vad den kostar. (Det finns ju flera fabrikat på marknaden.) 3: Har tyvär inte kunskap nog för att vilja svara på frågan. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst coke

Det är så att i båten som jag köpt så har förra ägaren byggt om båten och gjort styrhytten i teak och behndlat den med nå vet ej vad men det ser ut som teak och den är lite brun aktig! Men det som hänt är att vissa delar har blivit solblekta så jag skulle vilja behandla det så det blir fint igen! Vill ha den lite brunaktiga färgen kvar men vet ej vad jag ska behandla med! Fernissa kanske skulle kunna gå eller? MVH/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst molpejonas

det finns ett relativt nytt matreal som heter värmebehandlad björk.detta liknar teak vid vxning/lackning, men har inte samma fuktrörelser.så detta matreal skall inte utsättas för vatten och mycket fukt. det är nog mycket billigarer än teak, men jag vet inte vad det kostar i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att rengöra teaken har jag provat vanlig aluminiumfälgtvätt, kostar betydligt mindre än ex. Snappy Teak, fyller samma funktion och finns på bensinmackaroch biltillbehörsbutiker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang styrhytten. Är du säker på att det är teak? Det låter väldigt dyrt att bygga en hytt i teak. Det kan mycket väl vara ett annat träslag, i bästa fall tex mahogny, som är betsat och sedan lackat. Prova att slipa på ett icke-synligt ställe. Om det är teak så får du fram den karakteristiska doften plus det gyllenbruna slipdammet. Är det mahogny eller annat så framträder ett ljust träslag efter ett tag. Mvh Anders http://www.consensusmarinteknik.tk/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...