Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mauritx

Evinrude Fisherman 1972 bensin/olja blandning?

Rekommendera Poster

Vill veta hur mycket olja ska ha i bensinen,  Går det bra att köra med vanlig 95 oktan? Sedan vad är det för ölja jag ska ha.?

 

Ska ma köpa färdigblandat bensin typ ASPEN? 

 

Tacksam för svar...

 

MVH

Mauricio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att köra på 95 oktan, högre funkar också, men är dyrare utan att vara till någon nytta.

2 % utombordarolja TCW3. T.ex. OKs biologiskt nedbrytbara är ett mycket bra val, men det funkar med vilken som helst bara det är TCW3.

Du kan inte köpa färdigblandad alkylatbensin, Oljan i denna är avsedd för luftkylda motorer, t.ex. motorsågar och mopeder. Men du kan köpa ren Aspen avsedd för 4-taktare och blanda i oljan själv.

P.s: En del sjömackar säljer alkylat från pump. Priset brukar då vara ungefär detsamma som för 95. 

 



Senast ändrad av guestsson | 02 juni 2012 | 06:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska jag bara ha 2%? Motorn är från 1973, om jag har lite mer typ 5% spelar nån roll? Hur vet du vilka blandnin min motor ska ha,? Är 2% standard,?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan utombordarna blev fullt nållagrade har 2% varit standard. Huruvida din motor är fullt nållagrad har jag inte koll på men förmodligen är det så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För hög oljeinblandning är lika skadlig som för låg. Vid för hög är risken att lagren med tiden beckar igen och smörjningen uteblir. Så var det förr i alla fall när motorerna var kullagrade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl manual står det 50:1 vilken är likamed 2%. Dvs 2 dl olja till 10 liter bensin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...