Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sleven

Miljö Diesel

Rekommendera Poster

Är lite förvånad att de nya kraven på att bränslet ska innehålla upp till 10% biologisk diesel, och vilka konsekvenser det kan få för fritidsbåtar, ännu inte har kommit upp i detta forum.

Är det någon som vet om något av våra intresseorgan har en åsikt eller kommentar i frågan?

http://www.regeringen.se/sb/d/14269/a/190620



Senast ändrad av sleven | 01 juni 2012 | 22:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopierar mitt inlägg från 14 maj 2008

Skickade följande till Shells kundtjänst:
Hej!
Jag är en av landets bekymrade båtägare som försöker följa debatten om RME-diesel.

Jag vill bara försäkra mig om att det även denna säsong går att köpa riktig diesel utan fuktkänsliga tillsatser.

Förra säsongen var Shells sjömackar de enda som hade diesel utan RME. Så det blev enbart tankning på Shell säsongen 2007. Kommer det att fortsätta så?
(Övriga leverantörer förstod inte ens frågan. Att kunna erbjuda rätt sorts bränsle är ju en klar konkurrensfördel för Shell... )

Och fick två svar

Svar 1:
Hej, Anders!
All diesel på våra sjömackar (B0)  är fri från RME, så du kan med gott samvete tanka hos oss även denna säsong.

Mvh/
Louisha Grundström
CSP Mainline

 

Svar 2:
Hej!

Vi har valt att tills vidare, på våra marinor, avstå från FAME inblandad diesel.

Kraven på oljebolagen att öka användningen av förnyelsebara komponenter fortsätter varför det är angeläget redan nu att se över sitt bränslesystem och sin bränslehantering för att i framtiden på ett säkert sätt kunna använda bränslen med förnyelsebara komponenter. Jag bifogar en kopia på en folder som berör aktuella frågor kring bränslen för båtar.

Regards/Hälsningar
Börje Kronström
Fuels Technical Support / HSSEQ


Har någon sett någon kommentar från övriga leverantörer? Shells mackar ligger bra till för mig så jag håller mig nog till dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...