Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bjorn_o

Slirande propeller

Rekommendera Poster

Hej har ett problem med motorn till och från. Det är en Mercury Verado. Det känns som ibland att den varvar utan att det är riktigt drag på propellern. Den varvar upp men det händer inte så mycket med farten. Senast varvade den upp i ett varv då den brukar hålla 30 knop, men vi kom inte upp i mer än 20. Det händer allt mer ofta så nånting kanske är glapp. Eller så kan det vara för mycket luft i vattnet vid propellern, men jag trimmar ju ner ordentligt..

I låga farter inträffar det inte, det inträffar bara när jag ska gå upp i planing och efter ett tag känns det som propellern får grepp varvet går ner och farten ökar till det som brukar vara normalt.


Nån som varit med om något liknande? Idéer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara att propellern slirar i navet. Tilta upp motorn och gör ett märke på propellern och motsvarande på muttern. Kör ut och framkalla frivarvningen, stanna och tilta upp motorn och kolla ifall markeringarna inte synkar längre. Gör de inte det så har du hittat problemet.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, jag ska testa det. Fast märkligt ändå, när den väl fått fäste så går det att gasa på hur bra som helst. Om den slirar borde den väl göra det i högre farter också. hmm men det kanske är mest belastning när man går upp i planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara så att propellern kaviterar av någon anledning? Axeln borde väl ha en kil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst den kanske kaviterar, men varför? Den har aldrig grundstött...



Senast ändrad av bjorn_o | 01 juni 2012 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske för mycket hissad motor? vad är det för prop aluminium eller stål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavitation kräver inte grundsstötning för att uppkomma.

Jag förutsatte att problemet är nytt och att du inte upplevt det tidigare, stämmer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-bladig stål propeller, men den har jag haft i 4 år...

 

Ja problemet är nytt. Jag har dock inte gjort någon ändring i hissning eller propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då verkar det helt klart mest troligt att det är navet som slirar. Det blir som när kopplingen börjar ge sig i bilen, ofta kan man forsätta köra ganska länge innan det är helt kört men under vissa förutsättningar slirar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då får du ta å byta nav då ,vad är det för fabrikat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får återkomma efter att testat att märka propeller och muttern.

 

Den är en Mercury Verado.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men vad är det för fabrikat på propellern är det en michigan eller solas eller trophy plus eller revolution eller bravo 1?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det heter inte kavitera men ventilera, kavitaion se man att det blir skada på proppelern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är en Revolution 4. Jag ska ner på onsdag och testköra och jag har även den gamla propellern, så jag ska se om något ändras efter byte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Björn,

Jag har ett liknande fenomen på min motor Verado 135Hk, Vid acceleration så släpper propellern ett kort ögonblick precis som du beskriver. När den väl har grepp så går det gasa hur mycket som helst utan problem. Det är precis som att man slirar lite på kopplingen.. Det jag tänkte höra var.. Vad var felet för dig?

 

//Mvh Bjellan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som din propeller kaviterar eller ventilerar eller vad det nu heter. Så beter sig min då jag drar på och motorn är för mycket uttiltad. Detta i kombination att jag har motorn ganska högt hissad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkte detta först också att motorn satt för högt. Jag tappade grepp ibland när jag svängde osv. men inför förra säsongen så sänkte jag motorn ett steg och visst blev det bättre vid svängar men problemet finns kvar vid acceleration (från icke plan till plan)

Något jag glömde nämna är att på min motor sitter en fyrbladig propp och vad jag har läst mig till så ska det vara bättre grepp i dom?! Det var därför jag började fundera på om det är något mekaniskt slir.

Fast steg ett kanske är att prova en annan propp till att börja med. Detta är inget jätte problem men har man börjat störa sig på nåt så vill man åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...