Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Westfjord26

Torskfiske utanför Göteborg.

Rekommendera Poster

Fick ett litet ryck häromdagen och köpte mig ett båtspö och lite torskpilkar, någon som har tips på bra torskfiskevatten? ligger med båten på Björkö och vill inte gå hela dan för att fiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut med fiskeförbud mm för torsken nu...? Vet att det pratades om totalförbud i Gullmarn, nu i våras p g a att det var fullständig katastrof med beståndet...

Annars vet jag sen tidigare att vattnen utanför Vinga var bra ställen, samt upp mot Pater noster och även Nordöarna utanför dig... Hur det är numer vet jag inte, då jag inte längre fiskar torsk p g a rapporterna om dess dåliga bestånd...



Senast ändrad av Kenneth_S | 30 maj 2012 | 11:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret, vad jag har förstått finns det inget förbud nu för fritidsfiske. Sen gav du mig lite dåligt samvete! men bara litelaugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åååhhh... Det var inte min mening att ge dig dåligt samvete (devil) ...

Jag har själv tänkt att ta en torskfiskesväng, framför allt med kastspö och vanliga 28 grams eller 40 grams s k Varbergsdrag då det är så jäkla kul när de nappar... Tungt å jäkligt, men roligt att få dem.

Hoppas de snart kommer tillbaka så att makrillen återigen får en konkurrent... Nu på vår och höst är det bara öringen som är dess konkurrenter... På sommaren är det svårare att få dem vid kusterna...



Senast ändrad av Kenneth_S | 30 maj 2012 | 11:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ingen fiskare, men finns det inte ett talesätt att det skall va R i månanens namn om man skall fiska torsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmmm.... Va e du för en Smoen-bo som inte e fiskare... wink

 

Jo, jag har också hört om det med R i månaderna, och det har väl med att göra att det är betydligt kallare i vattnet då under höst och vintermånaderna, och mer näringsrikt vatten... R-månaderna börjar ju i septembeR och slutar i apRil...

Själv haf jag hört om fiskare och skaldjursfiskare som aldrig skulle röra en fisk, krabba, hummer eller räka om det inte är under R-månaderna... För at det är så dålig kvalité på dem då (djuren alltså)... De fattar inte att vi betalar så in i bomben bara för att få undermålig kvalitet cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag också hört, så det är därför jag skall fiska torsk i Junri, Julri och Augstridevil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att vissa som här lokalt vet vem jag är, men inte känner mig, ibland har fått har fått för sig att jag är Smögare kan jag i viss mån förstå. Jag har jobbat mycket på Smögen genom åren och jobbar där just nu. Har haft en segelbåt ihop med en Smögare i 10 år och under den tiden hade vi båtplats vid kompisens sjöbod på Smögen

Men hur du kan få för dig att jag är Smögare kan jag inte förstå. Jag har aldrig varit Smögare och kommer aldrig att bli Smögare. Visserligen blev några av mina kompisar, som av födsel och ohejdad vana var Smögare, oerhört förvånad när jag byggde hus i Kungshamn 1978. Det skulle dom aldrig kunna tänka sig. För en annan som är Bäckevigare är det ju tvärt om - va finns det för anledning att bo på Smögen.

Nej nån Smögare är jag inte å inte nån fiskare heller. Det finns ju människor som inte har annat än fiske i huvudet. Jag kanske har ute dörjen när jag är ute och segla några enstaka gånger per år. Det finns år när jag inte dörjt alls och det finns ännu fler år som jag inte fått en enda makrill. Jag ahr på 63 år varit ute med makrillmeta en endaste gång. jag tror inte jag har hållit i ett spinspö fler gånger än man lätt kan räkna det på ena handens fingrar och jag har aldrig fått en endaste firre på spinnspö. Men jag har trasslat till linan på de spö jag hållit i vid varje tillfälle.

Nej nån fiskare är jag inte och ingen Smögare heller.

Sen är det väl ingen ide att dörja makrill när det är östanvind - eller!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahaha... Je menet inte å göra deg bokkete å von... Je velle tjäggle med deg litta, men je vid att du e vôrpen ve Gravarne-sia... Å Mackel, skaw en feske paw westenvenna... 

Ha´ t pent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fiskeförbud elle inte...finns det över huvudtaget någon vuxen torsk i Göteborgs skärgård?

 

Röde piraten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla runt Rosenlundsgatan, kanske lite väl långt in i skärgården i och för sig. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...