Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Oj vad hände där!!! Fattar inte denna kille vad som hände i Norge eller? Jösses vilken jämförelse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

larshenry måste stängas av och blockas för evig tid här inne!

Sjukaste jag läst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner ingen stackare därifrån men känner med alla de som är berörda. Finns inga ord för denna fruktansvärda händelse. Hur skulle man kunna bli människa efter en sådan händelse.

Att vi gnabbas och tjatar är ok men trollet eller vad vi ska kalla honom är inte ok.

Ytterligare ett bevis för att admin sover.

Ta bort idioten fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Admin sover...är bara förnamnet...totalt ointresserade av forumet medlemmar, har blivit fruktansvärt mycket sämre vad det gäller respekt för forumets regler sen de nya ägarna tog över!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med inlägg som detta så har man kanske mer än LITE problem !!, Lägg ner sådant och ta fram lite mera sakliga argument i debatten ! , och lite mera hyfs även om vi har mycket delade meningar i olika frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny landbaserad Yamaha 4 takt idag och tänkte vara miljövänlig och tanka den med akylatbensin. Försäljaren på Yamahacenter avrådde mig eftersom Yamaha gått ut med en varning för att ventilerna kunde ta skada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 taktarna har ju inga ventiler som 4 taktarna så det problemet finns inte där.

När det gäller miljöåtgärder så räknade Boeing med att marknaden för nya flygplan fram till 2031 var 34000. (DI) Ska dom tvingas köra på akrylatbensin eller?

De kommer ju att förbränna kopiösa mängder bränsle.  Blir det nåt över till våra båtar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog borde det var så att det handlar om förbrukningen för en v6 eller v8 på 165 > 300 hästar förbrukar ju mer än 10 ggr. än en gammal 40 hk - 2-taktare !, sedan har vi ju alla alltför gamla Deisel-motorerna som är riktiga bomber !, men de fasas ju förmodligen ut med tiden liksom 2-taktarna ?? !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen vill förbjuda gamla tvåtaktare

Nej inget om gamla dieselmotorer. Heller inget om gamla 4.taktare.

Troligen nöjer de sig med de värsta först. De som släpper 30-40% av soppan oförbränd ned i sjön. Motorernas bullumi, otäckt.

Gamla tvåtaktare stinker skit. Det vet alla som kört sådanna när det blåser lite eller man hamnar i närheten. Även om man har en bryggranne som ska dra igång sitt rykande monster.

Som tur är jag numera förskonad från sådanna bryggrannar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja nu inte om igen! Tvåtaktarnas vådlighet har vi utrett och de är inte på något sätt värre än andra gamla motorer . Snarare tvärt om pga att de är så små och körs mera sällan och kortare sträckor.

Men det är inte rimligt att transportstyrelsen ska förbjuda användingen av gamla tvåtaktare eller fyrtaktare, diesel såväl som bensinare, tändkulemotorer, ångmaskiner eller vad som tidigare godkänts.

Och de som är särskillt oroliga för utsläppen från någondera motorsort kan vara säkra på att alla motorer tar slut nån gång .

Se bara alla frågor om gamla tvåtaktare och inombordare på detta forum. Många verkar mer meka än köra med sina gamla motorer och då är de ett övergående problem alldeles av sig själv om det nu ens är ett problem.

Eller ska vi bara tillåta seglare med paddlar på sjön?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En intressant artikel (ny) om hur tvåtaktare redan på 60-talet höll på att knäcka Saab

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3508743.ece

 

Så dog Saabs tvåtaktare

En tvåtaktsmotor är billig att tillverka, har få rörliga delar och är lätt i förhållande till den effekt man får ut jämfört med en fyrtaktare. Den är visserligen törstig, men på det var ingen stor sak på 1950-talet och i början av 1960-talet när bensinen var billig och miljöfrågan underordnad.

Rätt så bra sammanfattning som finns i artikeln

Läs gärna hela artikeln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAAB tvåtaktarna och andra biltvåtaktare som IFA , DKW var dåliga så de dog ut av sig själv för få köpte dom. Kort hållbarhet och dåliga på varierande belastning. Som båtmotor som får gå med hög last hela tiden fungerar 2 taktarna väsentligt bättre och vissa tillverkare har lyckats få fram riktigt bra tvåtaktare. Nu är det historia pga lag emot så då återstår att köpa 4 taktare. Men det är rimligt att de som finns kvar få dö ut av sig själv och inga förbud för vad ska man köpa då om förbud kan bli retroaktiva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga, läste du artikeln?

Rätt så intressantyes

Har själv haft möjligheten att köra en Saab med tvåtaktare. Men det var många år sedan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå . Och fler artiklar i ämnet SAAB med 2 taktare har funnits förr i ny teknik. Jag har kört både Saab, DKW och IFA tvåtaktare och alla var kass i mitt tycke. Särskillt IFA Wartburgen. Men min gamle Johnson 20 Hkr utombordare har behaglig ljudnivå att köra. Nu har jag den i reserv och kör Tohatsu 30, 2 taktare med betydligt råare oljud, men effektivare pga vändspolning. Om en timme ska jag ut och köra Evinrude 15Hkr 2 taktare från 80 talet. Den går också förhållandevis snålt men får jobba hårt med tungt lass så det blir hörselskydd på. Någon oförbränd bensin i sjön blir det inte. Vi kommer bara att göra av med max 16 liter bensin. Det räcker väl bara till att choka en mercruiser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På sätt och vis kan jag förstå att SAAB-ledningen i början av 60-talet var något motsträviga till att byta ut tvåtaktaren. SAAB 99 väntade ju runt hörnet, samtidigt som den gamla 96:an var anspassad för den lilla tvärställda tvåtaktsmotorn. Var säkerligen inte helt enkelt att passa in en fyrcylindrig radmotor i den. Bilen var ju rätt smal och vill minnas att de invändiga skärmarna tog rätt mycket plats. V4-motorn från Ford var säkerligen det enda som någorlunda gick att passa in, men måste varit lite av en nödlösning. Sen levde ju bilen konstigt nog kvar ända till 1978, men jag tror försäljningen var kraftigt vikande mot slutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har jag missat något här. Man pratar ju inte om att förbjuda två-taktare, man pratar om att de ska köras på alkylatbensin.  Sen om de blir verklighet får man väl se men säkert heller inte troligt. Vad är problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara genom att välja rätt 2-taktsolja tror jag man kommer ganska långt. Jag har en 96 hk Yamaha 2-taktskoter som med en kvalitetsolja rykte rätt så bra. Hällde i Biltemas 2-taktsolja på senvintern och nu ryker den otroligt mycket. Köpte förra veckan Aspens 2-taktsolja och enl. foruminlägg ska röken och lukten bli minimal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står i begrepp att köpa begagnad motor till nyinförskaffad gummibåt/jolle. Först tittade jag på gamla 2-taktare pga pris och vikt men informationen som jag fann på www.batmiljo.se fick mig att tänka om.

 

 

Enligt en rapport ifrån Europeiska båtbranschen kan man spara mycket bränsle och på så vis också miljön genom att byta sin gamla 2-taktare med förgasare till en nyare 2-taktare med direktinsprutning eller ännu hellre en 4-taktare. Här kan du se skillnaderna i utsläpp av oförbränd bensin om du kör på full gas i 25 timmar med olika motorer.

*Traditionell 2-taktare 70 hk: 300 liter oförbränd bensin

*Direktinsprutad 2-taktare 70 hk: 17 liter oförbränd bensin

*4-taktare 70 hk: 14 liter oförbränd bensin

 

 

För mig är informationen nästan chockerande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man tänker efter.

Varför har man inte sprutat in bränslet direkt i tvåtaktare tidigare. Det hade kanske varit enklare än att göra en förgasare. Det är ju ingen enkel apparat heller och insprutningen är ju enkel kolvpump eller nåt annat system för insug eller blås av rätt bränslemängd. 

Det är ju en himmelsvid skillnad i bränsleförbrukning. Bränslet som går oförbränd gör ingen nytta för effekten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...