Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Det skulle inte påverka vår vattenmiljö så mycket om alla gamla marindieslar bytter ut mot nya och dessa kördes på det miljövänligaste bränlst. Utsläppen av olika miljösstörande ämnen i kylvattnet på en gammal diesel ligger i intervallet 10 - 100 mg per liter använt bränsle.
Dessa utsläpp kan halveras om man använder ett mer miljöanpassat bränsle. Jag har inte hittat några uppgifter om sänkningen om man byter motor, men uppkattningsvis gör även det en halvering. Sammanlagt kan man alltså minska utsläppen till 1/4 från en gammal diesel genom att byta ut den och använda ett mer miljöanpassat bränsle.

Tvåtaktatsutombordaren släpper ut olika miljöstörande ämnen i intervallet 2 300 - 50 000 mg per liter använt bränsle.
Tvåtaktarens utsläpp kan reduceras till 1/1000 om man använder alkylatbensin.

Med det vill jag inte ha sagt att jag inte ska göra något för att minska min miljöpåverkan, men det ger väldigt lite valuta för pengarna om jag och alla andra byter ut min motor till en kostnad på ca 100 000:- kr. Jag har valt att installera värmepump, köpa vindkrftsandelar och koldioxidkompensera allt bränsle och alla resor jag gör.

Om alla tvåtaktssnurrägare satsar 10:- kr extra per liter bränsle på att köra på alkylatbensin blir den minskade miljöstörningen dramatisk för en ökad kostnad på 500:- till 1 000:- kr per person och år.

Var och en bör bidra på det sätt som är bäst just för dem och där deras insats gör mest nytta.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Staten valde att lägga resurserna på ett ickeproblem (0,2 lagen och dess efterlevnad) före att göra något åt ett verkligt problem, stölder av båtar och motorer.

Anledning till att tjuvarna inte stjäl gamla tvåtaktare är för att de vet att ingen vill ha sådan skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sälja en stulen 2-taktare är antagligen mycket lättare än att sälja en stulen 4-taktare. Skulle jag köpa en beg 4-taktare skulle jag kolla upp nogrant vilken historia motorn har, tidigare ägare osv. 2-taktaren köps o säljs lite mer utan att någon frågar eller funderar så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem vill köpa en motor som snart är förbjuden att använda?

Ett museum möjligen.

Historiska museet möjligen.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag så klart !! men enbart för Nostalgi-körning och lite Historiska uppvisningar som visar båthistoriken ! och hur det var förr !!, Båtarna måst ju oxå få var med , annars så får vi ju döda hela veteran hobbyn med bilar, mc, mopeder eller ?. Och med handen på hjärtat ! Hur många av er kör någon typ av samlarfordon ??,.

post-15969-1394237111,298_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 50 hk 1965 4 cyl. 2-takt !,  på en Speedy ritad 1961 av Åke Sundstedt med en riktig bronspropp !!!. vilken 4-taktsmotor har en hållbarhet av 47 år ?, tyvärr ingen med variabla kamaxlar och div. elektronik & kretskort ........... synd för visst är de bra för miljön men tillv. måste få ned vikten på de, annars så blir det svårt att motivera 4-t framför 2-t !, .......... Det går ju inte på vissa mindre båtar utan att man går ned i hästkrafter ....och ?

post-15969-1394237111,4_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu transportstyrelsen verkligen vill göra något för miljön som gör nytta så varför inte införa tidsbegränsad tomgångskörning för alla motorer?

2 taktare såväl som 4 taktare är inte optimerade för att gå på tomgång som dessutom släpper ut avgaser helt i onödan. 2 taktarna har inget problem att acceptera det och man blir av med ofog som ladda batterier på ett miljöovänligt sätt med diesel eller bensin.

Att ensidigt ge sig på småbåtsägarna med förbud för att använda befintliga 2 taktare som förbrukar minst bensin är oacceptabelt när även 4taktare såväl bensin som dieslar ger avgaser och utsläpp i vattnet.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du möjligen på något vis part i målet Harry?

Varje gång jag läser trådar med lite mer tillspetsade frågeställningar förundras jag över vilka starka känslor som väcks. Det må vara 0,2, klimatet, miljön......alla dessa frågor verkar näst intill omöjligt att diskutera på ett lugnt och sansat vis.

 

Som vanligt när känslorna svallar brukar det vara så att människor på ett eller annat sätt  har personligt intresse i saken.

 

Därför vore det intressant att få veta vilka av de som förordar en omedelbar skrotning av gamla 2-taktare, om det är någon av dessa som jobbar med att sälja, marknadsföra eller serva nya 4-taktsmotorer?

Hur är det med dig, Harry? Du brukar ju resa till Hong-Kong/ Kina rätt ofta har jag förstått? Är du återförsäljare/representant/ har intresse av, att svartmåla en viss sorts motor. Ni andra, är det någon som är så att säga jävig när det gäller detta med gamla 2-taktare?

Jag är bara nyfiken, säger inte att det förhåller sig si eller så. men det vore kul med ärliga svar här.....

 

Edit: rättar ett stavfel

 



Senast ändrad av labbibia | 10 juni 2012 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2takt och el skriver
Att ensidigt ge sig på småbåtsägarna med förbud för att använda befintliga 2 taktare som förbrukar minst bensin är oacceptabelt när även 4taktare såväl bensin som dieslar ger avgaser och utsläpp i vattnet.

Jo det stämmer att alla motorer förbrukar bränsle, men skillnaden är att en tvåtaktare släpper ut 200 till 500 gånger så mycket farliga ämnen i vattnet som fyrtaktare och gamla diesler. Det är därför man fokuserar på att få bor de miljöstörande avgaserna från tvåtaktarna.

Som jag uppfattat tråden hitills kör många upp sisådär 50 liter bensin om året i sina tvåtaktare. Det är inte troligt att mer än ett litet fåtal fyrtaktsägare eller dieselägare förbrukar 10 000 till 25 000 liter bensim eller diesel om året vilket krävs för samma mängd miljöstörning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du bytt taktik och pratar inte längre om oförbränd bensin rätt i sjön. Bra och rätt för skulle det vara så skulle det luktat förfärligt med bensin efter 2 taktarna och det vet alla som varit ute på sjön att det inte gör.

Hade igår en oerhört liten slangläcka på bilen och det luktade förfärligt och var ändå bara fuktigt runt den dåliga originalslangklämman.

När det gäller avgaser så inte kan man tappa avgasmarinerat kylvatten från 4 takt dieslar och bensinare på flaska och sälja som hälsovatten.

Dieselavgaser är ju dessutom kända vara cancerframkallande så varför föredra det framför 2 taktare.

4 taktarna på sjön har varken partikelfilter eller katalysator. Många har Stombergförgasare vilka ständigt krånglade på avgaskontrollen på besiktningen förr.

Hade du tänkt alla bensinare skulle gå på akrylatbensin och dieslarna på rapsolja?

Men det är ju ett sätt att få ner körandet för ställer man orimliga krav på bränslekostnader kan få köra.

Och hur rimmar det med att vi kan flyga på skattefritt flygfotogen till Thailand och övriga världen?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inte part i målet. Är produkter helt utan motorer och säljs i Asien. En hel del tillverkas här och säljs även där, (export)

Att jag debatterar detta ämne är för att jag tycker det borde tillhöra eget intresse att välja mer miljövänliga alternativ än att det ska behöva lagstiftas mot det. Hade fler bytt ut sina 2-takts motorer så hade man nog inte brytt sig om de som har dem som reservmotorer eller väldigt sällan.

Nu kommer det med stor sannolikhet bli ytterligare något KBV får jaga och ännu mindre fokus att jaga tjuvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra frågeställningar och resonemang tycker jag.

Jag är också lite nyfiken på vilka dessa 200-500 farliga ämnen är. (Jag visste inte ens att det fanns så många farliga ämnen i bensin och avgaser). Skulle vara en intressant förteckning även om listan blir lång...

Sedan är det ju (som jag påpekat tidigare) som så att bensin är mycket lättflyktigt. Skillnaden är stor mot olja och diesel.

Bensinen som åker ut med avgaserna från vara tvåtaktare stannar ju inte kvar i vattnet utan avdunstar.  Jag bytte bensinfilter på bilen förut. Innehållet i det gamla filtret hällde jag i ett litet kar och ställde utanför garaget, kanske 0,5 liter bensin. Dagen efter hade det avdunstat. Jag skulle gissa att denna avdunstning sker nästan omedelbart ute på vattnet. Ur ett globalt miljöperspektiv tror jag att det finns mycket mera att vara orolig över och ev satsa pengar på för att komma till rätta med, än våra tvåtaktssnurror som går några timmar varje år. Dessutom tillkommer ju inga nya motorer på marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla B 20 m.fl. Volvomotorer bränner väl oxå bendin ? och V8, och V 6,m.fl., m.fl och en jädrans drös till, något du kanske MISSAT , ta av skyglapparna och se verklighete ! och sura dieslar .............Tvi !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt för dina åsikter, men innan du spottar på dieslarna och gammla B20 motorer m.fl. så bör du ta reda på fakta kring de giftiga utsläppen från respektive motortyp. Det är dessa tråden handlar och dess farlighet för den maringa miljön och framför allt dessa utsläpp från tvåtaktare som är många, många, många gånger högre än för andra motortyper.

Sedan är inte jag någon ivrare för att förbjuda vetteranbåtar, men kör dem gärna på alkylatbensin.

Skygglapparna har jag aldrig satt på, jag är - som jag flera gånger skrivit - fullt medveten om att alla motorer slukar bränsle.

Mckey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Mackey det finns inga belägg för att just 2 taktarna skulle vara farligare för den marina miljön är 4 taktarna o dieslarna. Isynnerhet om man dessutom betänker i vilken omfattning de används. Visserligen lite sämre verkningsgrad men den är olika på alla motorer.

Småbåtar o 2 taktare hör ihop och dom kör man bara kortare sträckor med så bara utav den anledningen ger de lite utsläpp. Och avgaser får man ungefär i proportion till motorstyrkan och då producerar givetvis de större motorerna mer avgaser. Dessutom är det de store båtarna som går på långturer och produceras av den anledningen också avsevärt mycket mer avgaser än 2 taktarna. Vem orkar åka långtur på semestern med 2 taktare som låter illa och vanligen sitter på en mindre båt? 

I våran båthamn simmar fiskarna glatt omkring trots många 2 taktare. Ungarna tycker det är bäst fiske där. Löjorna leker där.  

Var i förra veckan söderut och kollade i en rätt stor fritids och privatbåthamn. Längst inne i hamnen låg småfolkets småbåtar med 2 taktarna tysta och vilande medan deras ägare knegade. I vattnet simmade stora fiskar 30-40 cm obesvärat och käkade på sånt som flöt i ytan. Det hade det inte gjort om det var bensin o oljespill från 2 taktarna.

Lite längre ut låg inombordarna i ca 2-5 miljonklassen. De var också vilande och några få fiskar syntes i ytan där med.

Men längs ut i hamnen låg de store båtarna du vill ska få köra medan 2 taktarna förbjuds. Där var det aktivitet med landkabelskor ca 20cm tjocka. De enda fula fiskar som syntes där var finanshajar som avundades grannbåten som hade helikopter på taket. Flera av de store båtarnas hemmahamn var Georgetown Cayman Islands. På kajen stod 2 tankbilar. Det kan behövas om sådana bjässar ska korsa atlanten. Miljövänligt?

Tycker du det är mer OK än några gamla 2 taktare som går lite ibland.

Miljömässigt hade det varit mycket bättre jag varit hemma och tagit min 2 takltare på några små fisketurer än Airbus 100 tals mil. Men för att döva det dåliga samvetet ska jag klimatkompensera genom att låta ogräset växa och ta upp koldioxiden samt plantera några syrenbuskar på landet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen taktik, jag har inget intresse av att vinna en diskussion här på Maringuiden. Jag försöker informera om en fråga jag lärt mig mycket om sedan tråden startades.

Det finns flera mätningar av utsläpp från motorer, exempelvis den jag hänvisat till tidigare http://www.ivl.se/webdav/files/B-rapporter/B1770.pdf  Det framgår otroligt tydligt att just tvåtaktarna släpper ut väldigt mycket otrevligheter jämfört med andra motorer.

Som jag tidigare skrivit hjälper det inte mycket att byta bränsle på fyrtaktare och dieslar, det finns annat ägare av sådana motorer kan satsa sina pengar på som minskar miljöstörningarna mer.

De farliga (många cancerframkallande) ämnen som släpps ut från förbränningsmotorers kylvatten förekommer i 200 till 500 gånger högre koncentration från tvåtaktarre jämfört med fyrtaktare och dieslar. Ledsen om jag uttryckt mig otydligt.

Den oförbrända benisn som kommer ut från tvåtaktarna dunstar inte bort, det har diskuterats tidigare.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du får svårt att vinna den här diskussionen med de argument du framför. Din informationsinsats känns ju inte särskilt framgångsrik den heller...

De farliga (många cancerframkallande) ämnen som släpps ut från förbränningsmotorers kylvatten förekommer i 200 till 500 gånger högre koncentration från tvåtaktarre jämfört med fyrtaktare och dieslar. Ledsen om jag uttryckt mig otydligt. 

Du uttrycker dig inte otydligt utan det du säger är direkt felaktigt. Den absoluta merparten av det tvåtaktarna släpper ut avdunstar. I annat fall skulle det ju räcka med att någon slänger en tändsticka eller en fimp i vattnet för att vattnet skulle förvandlas till ett eldhav. Betänk själv hur många liter du hävdat tidigare att det släpps ut i vattnet varje år. Sen kan du ju multiplicera med 30-40 för hur många år vi haft ett aktivt fritidsbåtsliv. Det hela faller på sin egen orimlighet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS!

Du vann!

Over and out!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra att du hänvisar till rapporten Mackey som du troligen tror till 100% på slutsatsen utav. Och det är upp till dig att göra det.

Jag tycker inte man kan dra slutsatsen att 2 taktarna ska bort pga rapporten av miljöskäl.

Bl.a. står det att man ansett testmotorn Johnson 2 taktaren på 4Hkr går 40% av tiden på tomgång och 6% på fullgas. Det är helt fel. Skulle tro den inte ens går 3% på tomgång. De småmotorerna brukar gå på maxgas ut till fiskeställena och sen hem igen när de väl startats. Jag har fö en 4hkr Johnson som bara används till nödmotor så den går i princip inte alls just nu.

Och vilken båtmotor går 40% av tiden på tomgång? Möjligen de miljöbovar som laddar batterier.

Tomgångskörning kan man gott förbjuda mer än viss tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar för det mesta, använder dieseln när vinden gått o lagt sig och använder svärföräldrarnas gamla eka med en gammal Yamaha 28 som ryker o spottar ur sig en hel del äckel när vi ska iland fr sommarstugan för matköp o liknande..

Förstår inte alls varför vissa är så rabiata att man vll tvärförbjuda gamla tvåtaktare urskillningslöst.

Bojsänken, återvinningen osv används frekvent av en del som verkar tro att jordens vara eller inte vara avgörs av 2-taktsmotorerna.

Mackey vill att man ska tanka alkylatbensin i första hand vilket jag själv tycker vore den bästa lösningen, kanske genom att endast sälja detta vid sjömackarna?
Dock är (väl?) Mackey av den åsikten att tvåtaktsåkarna självklart ska bära den extra kostnaden alkylatsoppan innebär, och göra det med ett leende? För att subventionera densamma skulle göra att pengarna måste tas nån annanstans ifrån... Visst är det väl så. men man skulle ju kunna leka lite med tanken att subventionera alkylatet genom en höjning av priset på den vanliga bensinen. Neeeeeej skriker då många,, Varför ska jag betala för ditt tvåtaktsbränsle? Tja, varför inte.. Alla tjänar ju på det i mina ögon.. 2-taktarn behöver inte hela mellanskillnaden själv (förvisso betalar han i realiteten säkert skillnaden själv genom att tanka bilen med otaligt fler liter av den marginellt dyrare vanliga soppan än han tankar båten utan att göra kopplingen), de sjuka o gamla behöver inte oroa sig för att det är just 2-taktsåkarna som är orsaken till nedskärningarna, miljön tjänar på det och alltså alla de som vistas i densamma. Och visst är väl alla 2-taktsmotståndare rörande eniga om att priset för att rädda miljön aldrig kan vara för stort? Att lägga 20-30 tusenlappar på en ny fyrtaktare till den gamla plastekan som är värd 1200 kronor verkar ju vara rimligt enligt många...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DU VET INTE NÅNTING OM VAD DU SNACKAROM-DU VERKAR LIKA SJUK I

HUVUDET(OM DET FINNS?)SOM A.BREIVIK I NORGE!-EVH,F-TEKNIKER.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rapporterde dit inlägg då dina jämförelser har passerat alla gränser på vad som passar på ett marint forum, sen är det väldigt svårt att förstå riktigt vad du menar då du inte riktigt verkar ha förmågan att uttrycker dig i skrift!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Du har börjat fatta hur SJUKdenna DRIVE mot tvåtaktare är-.Att det rinnerförst 15%.sen

20%,sen enfjärdedel,-NU sist enTredjedel---Rakt ut....????-Jag är Fordonstekniker och

diskussionen är för mig , EXTREMT SJUK!!!-Jag är mån på alla sätt om våran miljö,men

detta är det mest SJUKA  jag hört.!!!-Det saknar ALL Verklighetsförankring!!!-Mvh Lasse. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger mig inte i debatten om hur en tvåtaktare släpper ut, men ditt inlägg där du gör jämförelser med Breviks handlingar talar bara om hur sjuk du är!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte riktigt släppa detta inlägg vilket är det sjukaste jag sett på mina 6år på MG , hur fan tänker du egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han är inte dum i huvudet, han har bara otur när han tänker.

Otroligt stor otur.

 

Fattar väll alla, Breivik kör inte 2-taktare nu, han sitter inspärrad. Förhoppningsvis kör han aldrig mer 2-taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis ser han inte mera hav överhuvudtaget, även om jag hugger på dig Harry i vissa inlägg så hoppas jag innerligt att detta är ett troll! Ett mycket sjukt sådant, blir väldigt illa berörd då jag känner 3 st drabbade föräldrar i detta helvete!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...