Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
dj88

Johnson 60hk startar inte tänder inte

Rekommendera Poster

Halloj!

Jag har köpt en johson 60hk -86 som jag var ute med på provtur 2gånger i fredags.

Efter att jag varit ut 2a gången så lät jag motorn stå på tomgång ca 5min vid bryggplatsen sedan stängde jag av motorn med nyckeln. Då jag ska ut en gång till ca 40min senare händer ingenting då jag vrider på nyckeln. Jag har kollat batteriet och det är ok. Vad kan det vara för fel??

 

Tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelkolla att växelreglaget är i neutral. Råkade ut för samma sak förra året. Hände absolut ingenting när man vred på nyckeln, och då hade gashandtaget råkat åka fram en bit. 

 

// björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gasreglaget har jag kollat och testat för det fram och tillbaka till neutral. Men tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din startmotor kan ha gett upp. Kolla att inte nyckeln inte stannar i startläget när du vrider. I så fall kan tändningslåset ha kärvat och gjort att starten legat på när du körde första tillfället.

 

//Packe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inget när du vrider på nyckeln? Kolla att du har spänning framme vid startreläet när du gör startförsök. Du ska höra ett klickande ljud från reläet. Hör du klicket menmotorn drar inte runt kan det va reläet som inte ger ström tex brända kontakter vilket du kan se vid mätning i startögonblicket. Kolla sen framme vid startmotorn.. Har du spänning där är det startmotorn förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ska be nån som är lite mer kunnig än vad jag är att hjälpa mig i helgen! / David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Ska be nån som är lite mer kunnig än vad jag är att hjälpa mig i helgen! / David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödmansgreppet har jag provat ta bort och tryckt inte den lilla piggen med fingret då jag skulle starta det hjälpte inte heller.. Får med mig en kille i början av nästa vecka som ska titta på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta upp startrelät. Det går en grov ledning (antagligen röd) från startmotorn till nämnda relä, som oftast ser ut som en ca 5 cm stor burk. Det bör finnas en relativt klen gul/röd ledning ansluten till startrelät. Mätt mellan denna ledning och gods på motorn när du försöker starta eller koppla in en 12 V lampa. Det skall vara 12 V på denna då du vrider på startnyckeln för att starta. Om inte, leta efter en säkring, som brukar finnas under kåpan. Kan vara en så kallad hängsäkring.

Dödmansgreppet stänger av tändningen, men påverkar inte startmotorn, så du kan glömma denna som felkälla.

Enligt info jag har tillgång till skall ledningen vara gul/röd, men det kan tänkas vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jordkabel på motorn som inte fick jordning, Så fick sätta den på en annan skruv nu går den igen smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...