Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flipperskeppare

"Kratrar" i lacken

Rekommendera Poster

Jag håller på att lacka skivor av teakplyfa för kommande montering i båten. Lackningen sker med 2-komponents PU-lack och sprutas med en lågtrycksspruta. Lacken är spädd för sprutning med förtunning. Mellan lagren har jag slipat med 400-papper, har nog vid det här laget lagt åtminstone fem lager.

På vissa av delarna uppstår något som närmast kan beskrivas som runda kratrar i lacken, några mm i diameter. Det är som att lackhinnan inte vill täcka över dessa. Jag misstänker att de kan ha uppstått för att jag lagt för tjockt lager, men trots att jag försökt med tunnare lager dyker de upp igen. Behöver jag utöver slipning också avfetta mellan varje gång?

Kortfattat, något som har en hum om vad det beror på och vad jag kan göra för att undvika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teak är ju som bekant ett ganska fett träslag så det brukar vara ganska svårt att lacka. Var du riktigt noggran med att tvätta av ytan med typ T-sprit innan du började?

Silikon kan också ge den typ av problem du skriver om. Har du någon silikonkälla i närheten av där du hanterat teakplywooden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen silikonkälla vad jag vet. 

Första lagret var inga problem, avfettat såklart och träet sög i sig lacken. Problemet uppstod istället i de senaste omgångarna när ytan börjar bli allt slätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet kanske fanns där även under första lagret men det visade sig inte tack vare att trät sög åt sig lacken. Det är ju först när det börjar byggas upp lite lager som det kan framträda.

Svårt att råda om hur du ska göra...jag tror att jag skulle låtit senaste laget härda ut riktigt ordentligt och sedan avfetta noggrannt samt slipat ned ordentligt innan nästa lager läggs på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls ovanligt att det är silikonrester på ytfaneret till plywood, används för smörjning så plattorna ska glida lätt genom pressar vid tillverkning.

Det finns specialmedel för att avlägsna silikon, kommer inte ihåg produktnamnet nu, men fråga en färghandlare.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukt kan också ge samma symtom. Har du koll på kompressorn med vattenavskiljare på luften osv?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör inte finnas någon fukt i lacken, sprutan är av en typ med en fläkt som med lågt tryck blåser ut en lackdimma omgiven av uppvärmd luft.

Silikon kan vara en förklaring och att problemet då syns nu när lackskiktet börjar bli tjockare.

Samtidigt vill jag inte utesluta att det är något fel på metoden; att jag lägger för tjocka/tunna lager, har för hög/låg spädning med förtunning etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lägga ett testlager med pensel för att utesluta sprutan som felkälla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...