Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Bellona23

Nya båtrutor

Rekommendera Poster

Tänkte byta rutorna på båten (Finn Express 741) och funderar på att beställa plexiaglasskivorna här: http://www.plexiglas-shop.com för att sedan såga ut dem och borra alla hål.

Till att börja med borde det väll inte vara några problem att såga ut dem själv med tex fintandig sticksåg och borra med vanlig träborr, eller?

Min andra fundering är vilken av alla olika plexiglasvarianter man ska välja. Nuvarande rutor sitter fastskruvade utanpå fönsterhålen och är svagt böjda. ca 6mm tjocka och rökfärgade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre och starkare med 3-4 mm Polykarbonat (Lexan, makrolon).



Senast ändrad av Jansan | 28 maj 2012 | 20:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad körde du med för material och var köpte du det?

Rutan ser ut som min, fast jag tror min är längre (202cm)

Vad är det för gucka man ska täta med sedan?

Du får gärna berätta i korta drag steg för steg om du har tid. Vore kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polykarbonat (PC, varumärke Macrolon) är lättare att bearbeta utan att det spricker än polymetylmetaakrylat (PMMA, varumärke Plexiglas). Det går tom att bocka PC 90 grader i en plåtbock, men det är ju inte aktuellt...

PC kan man bearbeta med vanliga verktyg för trä och/eller metall och på samma vis. PMMA är hårdare ocj sprödare.

PC är mer repkänslig än PMMA, men jag har aldrig märkt att det är ett problem.

PC finns med en extra reptålig yta om jag inte missminner mig, men jag vet inte om det funkar eller om det behövs.

Repad PC eller PMMA kan poleras med fint slipmedel.

Både PC och PMMA kan fås med olika färgton, men jag tror att utbudet på tonat material är större för PMMA.

Använd aldrig sprit på PMMA då materialet blir sprött och får små sprickor, kanske gäller det för PC också.

Lycka till!
Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det motiverande svaret. Ska se om jag kan få tag på lite Polykarbonat till vettigt pris någonstans, några tips?

Någon som vet vad man ska ha för gucka att täta den nya rutan med och om det finns någon bra teknik att ta bort den gamla guckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade stocksundet. Förstår inte vad som skiljer Lexan och Polykarbonat bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade stocksundet. Förstår inte vad som skiljer Lexan och Polykarbonat bara.

Lexan och Makrolon är olika handelsnamn på Polykarbonat dvs samma ämne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar varför Stocksundet har delat upp Polykarbonat och Lexan i så fall. Men det kan jag höra med dem om istället.

Vad ska man ha för något att täta rutorna med när man sätter fast dem sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tätade mina rutor med sikaflex http://www.clasohlson.com/se/Sikaflex-291i/Pr341033002 :)

Inte sjösatt än då jag totalrenoverar hela båtens insida :) Men rutorna har i all fall börjar ploppa upp, skrappade bort den gamla tätningsmassan med kniv och tvättade med aceton, sen va det bara att slänga på sikaflexen i ett fint mönster runt och skruva fast fönstret :)

Lycka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde plexi,mest faktiskt för att vi inte hittade tillräckligt mörkt tonad lexan. Lämnade in de gamla rutorna hos glasmästaren, han mallade och sågade med sticksåg, och borrade dessutom skruvhålen. Kanterna var lite hackiga och grova , så vi slipade med slipkloss och våtslippapper (80papper först ,sedan stegvis till 320). Kanterna blev riktigt fina! Därefter  på med Sikaflex i ett jämt lager på ruffsidan,detta efter att ha provmonterat rutorna och ritat samt maskerat noga.

Frågetecknet för oss är skruvhålen, de bör ju vara rätt stora så att det hela kan röra sig,men inte FÖR stora :)

Vi får se efter den här säsongen hur det håller.

Lycka till !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat efter mörka tonade rutor i Lexan Margard också, men det verkar inte finnas.

Tror det blir Lexan Margard i alla fall för att det är reptåligt, slagtåligt och mer lättarbetat och sedan sätta på solfilm. Alltså samma typ av film som man kan sätta på rutorna i bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solfilm verkar vara en bra ide,frågan är kanske hållbarheten...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har surfat runt lite och fått lite tips på hur man skulle kunna göra. Vill gärna att ni tycker till vad som verkar vettigt och vad som verkar dumt.

Istället för att läga ut flera tusen på måttbeställda rutor med aluminiumram tänkte jag köpa en polykarbonat som jag sågar till efter nuvarande fönster. Istället för att göra ett långt fönster som det är nu (ca 200cm) så tänkte jag såga 2st små till varje sida eftersom det långa fönstret egentligen täcker två fönstergluggar i skrovet. Detta för att minska rörelsen i rutan.

Butylgummi verkar det vara som gäller för att täta och gärna ett tjockt lager och gärna som skyddas med sikaflex på var sida så butyl geggan kan börja rinna när det blir varmt.

Skruvhålen på rutan ska vara något större än skruvarna och man sätter gärna i en gummibussning i hålet för att täta och ge rutan möjligheten till att röra sig något. Jag funderar på om man man inte lika gärna kan sätta butyltejpen över skruvhålet och att det då tätar när man skruvar fast rutan istället. På något ställe pratade de om att inte skruva fast rutan alls vilket visserligen är bra med tanke på rörelse men frågan är om den sitter kvar och håller tätt.

Referenser:

http://peterl.blogg.se/

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=91396

http://forum.hamnen.se/skrov-daeck-inredning-motor-och-elektronik-segling/5318-lexan-nu-aer-det-dags.html

Sedan snubblade jag över att det finns något som heter glaslist som jag funderar på om man skulle kunna sätta fast rutorna med med i skrovhålen. Men jag gissar att det inte fungerar, eller vad tror ni? Det skulle vara väldigt smidigt annars. Tex denna: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5841

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit bort den ena rutan på båten och tagit några bilder.

Jag gissar att någon tidigare har försökt täta med sikaflex eller liknande vit massa. Hittar även rester av något grått som är lite kletigare och gissningsvis är bultyn.

Hur som helst funderar jag på hur jag ska få det snyggt när jag nu planerar att köra med ofärgad polykarbonat. Man kommer se tätningsmassan som är mellan rutan och skrovet.

Till att börja med, finns butylband i vitt?

Annars funderar jag om man skulle kunna vitmåla rutan på den ytan runt om som kommer vara mot skrovet och sedan sätta på butylbandet och sikaflexen. På så vis ser man inte tätningsmassan. Frågan är om det blir tätt och om det fäster på den målade ytan. Vilken typ av färg bör man använda förslagsvis i så fall?

post-8134-1394237113,0068_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bor i stockholm kan jag rekommendera Akriform i Sollentuna. Där kan du köpa alla tänkbara kvaliteter av plastmaterial till rutor. Har själv bytt rutorna för ett par år sedan på min Player 311 med mycket bra resultat. Gjorde precis som beskrivs ovan, att måla svart på insidan av glaset motsvarande den delen som går utanför hålöppningen och som då tätas med lämpligt tätmaterial. Har även gjort nya rutor till Buster M och Selco Rival med material från samma leverantör. Stora pengar kan sparas. Busters rutor kostar ca 2500:- st, jag gav 600 kronor för materialet till 2 rutor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan hunnit beställa skiva nu och ska hämta den i morgon. Tack för tipset i alla fall. Jag valde Stocksundet eftersom deras hemsida var väldigt informativ och gav svar på det mesta jag undrade.

Tänkte täta med rund butylgummi 8mm med en sträng sikaflex 295UV på varje sida för att slippa ev framtida rinnande av butylen.

Vet inte om man behöver måla svart när både butygummit och sikaflexen är svart men det kanske blir snyggast så. Var annars inne på att måla vitt men det kanske blir snyggare att bryta av med svart.

Vad använde du för färg att måla skivan med?

Hur länge sedan gjorde du ingreppet, och är det fortfarande tätt?

Vilken lösning på tätning körde du på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har testat Casco Marin och Teknik att täta med? Finns i vitt och kostar inte skjortan.

Eller är det bara butyl som gäller för att få en tät fog som tål rörelse bra under lång tid?

Både Sikaflex 295UV och Casco Marin och Teknik säger sig tålla stor rörelse mm.

Man kanske ska rama in butylen med Casco Marin & Teknik annars istället för Sikaflexen som kostar 3ggr mer?

Vad får man tag på runt butylband typ 8mm till vettigt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde vanlig svart högblank servalack ock marintätning från Biltema. Gjorde det för två år sedan och är snustätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med killen som jag hämtade skivan av och han tyckte att jag kunde måla med vilken färg som helst så länge den har lösningsmedel i sig. Dvs inte vattenbaserad.

Eftersom jag köpte Lexan Margard som har extra tålig yta mot allt möjligt så måste jag slipa runt om ifall jag ska måla för att det ska kunna fästa.

Jag vågar inte köpa biltemas grejer med tanke på att det bara verkar vara butyl som gäller om det ska finnas bra rörelseförmåga. Tack i alla fall.

Hittar inte så mycket om att köra med Casco Marin och Teknik, så jag gissar att den inte används så ofta för ändamålen. Annars har den rätt trevligt pris och finns i vitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fördelar med butylband som är runt gentemot ett platt? Med det platta får man snygga kanter och kan lägga den kan i kant med fönstret.

En rund som man plattar till när man skruvar fast den lär inte hamna lika snyggt.

Har det med att det blir tätare om man har en tjockare rund och plattar till den genom att skruva fast rutan gentemot en platt som redan är platt och inte ger efter lika mycket.

För när man tänker på rörelse så lär tjockleken spela så stor roll som på polyreten tex som stelnar. Bultyl glider väll materialerna mot varandra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa tipset för att få tag på tex Makrolon är från Ferm Produkter i Västerhaninge, då kan ni få det utfästa på en gång med så slipper ni sticksågskapade fönster... http://fermprodukter.se/ De har även gumminfästningar på lager. Att tänka på med tex Akryl o poly..(i folkmun plexiglas) är inte bara båtens rörelse utan även materialets egna rörelse i skiftning mellan kallt & varmt. Tex kan en skiva på 1meter röra sig över 5mm beroende på temperatur.

 

Senast ändrad av ThePimp | 24 juni 2012 | 15:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tar och väcker upp denna tråd då jag nu hr tagit upp min båt för sesongen och måste byta min framruta.Mitt problem är att någon tidigare ägare har tagit bort orginal fönstret och ersatt det med någon plexiglas som nu börjar gulna.Om man nu tar lexan glas går det att böja då rutan är lite välvd. 

Båten jag har är en Gullringen cabin ch det är rutan fram på ruffen som ska bytas

 

MVH RillE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är plexi? Lexan är normalt inte UV-beständigt och brukar gulna. Ska man ha Lexan ska man ha en sort som är både reptålig och UV-beständig. Både Plexi och Lexan kan böjas. Plexi måste alltid värmas, Lexan kan gå att böja ändå om det inte är för mycket. Värmer gör man i bastun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...