Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Folk

Buster Magnum

Rekommendera Poster

Hej Jag är ägare till en Big Buster med 115hk och har fastnat för farten ( 45kn). Nu funderar jag på att skaffa en Magnum med en 225hk Evenrude. Har någon detta? Hur går den i sjö? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Hej, Gamla (->2001) eller nya (2002 ->) Buster Magnum? Står en del intressant i Vi Båtägare nr 6 2004 om nya modellen (med Yamaha F225). Är det den nya Evinrude 225 E-Tech du menar eller deras Direct Injection (f d Ficht)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så har det kommit en ny 225 hk Evenrude som skall vara något alldeles extra och om jag har råd så blir det en sådan. När det gäller årsmodell på Magnum vet jag inte riktigt skillnaden mellan årsmodellerna. Jag har förstått att man höjt akterspegeln på de nyare modellerna för att klara 225hk. Men det spelar ingen roll för mig, båten jag har i dag rekommenderas med 60hk och jag har 115hk utan problem. MVH FOLK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Evinrude 225 DI är en väldigt bra motor den har inte förlorat ett enda test som jag har läst när det gäller prestanda. Nu har det kommit en ny Evinrude E-Tec som vad jag har läst i amerikanska båttidningar helt enkelt utskåpar dom övriga,den till och med var helt överlägsen nya Merc Verado i ax,toppfart och framför allt bränsleförbrukning. mvh peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav

Hej, Magnum klarar av fyrtakts motorer på upp till 225hk, dock tror jag att en Yamaha fyrtaktare på 225 är en finnare kombination, antagligen billigare och bättre i längden. Jag har dock hört att skrovet ska bli lite små kört i höga farter. Det finns en mindre buster, XL som är en helt underbar båt, den går lite saktare men har ett helt j***a underbart skrov. Men prata med båtförsäljaren om han tycker att båten passar med en sån motor. www.gbm.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Tänk bara på att en sådan kombination av båt (i alla fall en ny Buster Magnum) och en 225 hk Evinrude E-tech kommer att betinga ett ansenligt värde och gå så in i norden fort att den kommer att bli mycket dyr att försäkra (rimlig premie). De nya busterbåtarna för 2005 är dessutom lackerade både ut och invändigt på aluminiumen för att få bra skydd mot förslitning och så. Det är nog vackert värre. Man kan få bottenmålning från fabrik har jag sett också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä lackad vill jag inte ha, en aluminium båt har man inte för att den är vacker man har den för att åka. Sedan vad det gäller tjuvar är jag luttrad och har den på trailer som är inlåst när jag inte använder båten. Vet någon vilka priser man skulle kunna tänka sig på en begagnad båt? Och vad hände med modellen 2001-2002? MVH FOLK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav

Jo försäkring är en annan grej, ju större båt ju dyrare, bara för att den går så mycket fortare, visst hjälper det om du har den inlåst, förarintyg etc. men det hjälper inte att det är en 50knopp båt. Med tanke på att olyckor med snabba motorbåtar har ökat är försäkringsbolagen lite på krigsstigen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bo

Gamla Buster Magnum: http://www.busterboats.fi/se/tests/de-magnum_stander199_1.html (och sen sid 2,3 4) Nya Buster Magnum: http://www.busterboats.fi/se/400_tests.html (de andra testerna från 01 ->) Se även Busters hemsida om Magnum: http://www.busterboats.fi/se/210_magnum.html Det där med målningen: Det blir till att jaga en begagnad (2004 el äldre) då. Buster har väl sina skäl att måla klarlacka båtarna till 2005 år modeller, men det blir ju lätt att man inte vill repa lacken då, vilket förtar lite av visten med en lite råare aluminium båt. Ang pris så kolla lite på båtbörserna (här, Marinan.com, Blocket, Båtnet mm) om du hittar nån beg Buster Magnum nya resp gamla modellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där har du helt rätt men jag har lite erfarenhet bl.a. leveransseglat båtar till Västindien. Enligt mitt sätt att se det är vattenskotrar och låg ålder ett större problem (läs dåligt omdöme). Jag skall erkänna att för tre år sedan tyckte jag mycket illa om fartdårar, det skulle vara segelbåtar. Men så råkade jag köpa min Big Buster och är helt såld. MVH FOLK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är 17år har växt upp på sjön mer eller mindre, jag måste säga att många drummlar är unga, men dom flesta är tyvärr medelåldersmän som tror att man framför en båt bäst med en folköl i handen o ett öga på frugan och ett öga på ratten. Jag känner att när man kör fort då är man inne i det och kör bättre, men om man inte kan hanter farten, då e man ute på väldigt djupt vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag tampade någon på tårna det var inte min mening. Vad jag skulle sagt (skrivit) är att problemet är dåligt omdöme. Sedan om det är sprit, okunskap eller ålder så är olyckan eller konsekvenserna lika illa. MVH Leif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har naturligtvis rätt när det gäller det dåliga omdömet, självklart är det största boven när det gäller olyckor. Dessvärre så verkar dåligt omdöme och inköp av snabba båtar ofta hänga ihop (därmed inte sagt att alla som köper snabba båtar har dåligt omdöme, utan att personer med dåligt omdöme köper snabba båtar). Problemet blir ju för försäkringsbolagen att avgöra vem som har gott omdöme och vem som inte har det! Det var ju försäkringspremier det talades om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...