Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kellie

växelhus johnson 60

Rekommendera Poster

Har bytt packboxar i växelhuset och håller på montera ihop igen. 

Men tycker de ser ut att vara minimalt med frispel mellan kopplingen och spetsen på drivaxeln.

Är rädd att de tar i, vrider jag sakta på axeln ser jag knappt något frispel alls.

Eller är de så att när dreven börjar snurra lite fortare så åker pinjongen automatiskt upp en bit och skapar på så sätt ett acceptabelt frispel..?

 

Motorn i fråga är en Johnson 60 -90



Senast ändrad av Kellie | 26 maj 2012 | 20:08

post-10014507-1394237084,3328_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska pinjongen sitta stumt eller ska den gå att röra nån mm upp/ner? Förmodar att ett litet glapp ska finnas, men behöver bekräftelse....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Förstår inte ens riktigt vad bilden föreställer, men lyfta tråden kan man ju göra ändå. ;)

Kanske hjälper det tråden framåt ifall du identifierar bildens detaljer utifrån den länkade sprängskissens beteckningar? Är 1:an månne lagerhuset 25, vilket avstånd är det som oroar dig - axiellt eller radiellt, etc ??
(Har i min kopia numrerat detaljerna i din bild för att underlätta och minska risken för missförstånd. Ser litet skumt ut vid frågetecknet, vad är det?)

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0140492&path=BRP~A0000022~M0006245~M0006339~M0006341~C0140492&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

post-10006646-1394237096,6429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ja när jag tänker efter är de inte så jäkla lätt att se vad de föreställer.

Men när man tagit bilden själv tycker man de är solklart.. :)

 

Jag har tagit en annan bild med lite bättre skärpa och försökt skriva vad de föreställer.

 

Glappet, eller frispelet  jag pratar om där de ser ut att kunna nudda lite är de grönmarkerade området på bilden.

Alltså mellan muttern till pinjongdrevet och själva kopplingen (clutch dog)

Nu syns inte drivaxeln på bilden, men de är ju den axeln som pinjongdrevet sitter fast på.

Frågan är alltså, ska de finnas ett visst axiellt glapp på drivaxeln så att pinjong-drevet kan centrera sig själv mot framåt-drevet?


 

post-10014507-1394237096,7162_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man blir ju lätt litet hemmablind när man själv tar foton på i eget tycke välkända saker. :)

Men detta med stolsben i ditt senaste inläggsfoto?
Är det inte så att ditt foto är taget med litet förvrängande kort fisheye-brännvidd, plus att kamerans inbyggda ljus brunfärgar allt utom det allra närmaste?

Tror att jag börjar fatta vad bilden föreställer, det som jag betecknade med ett frågetecken är i själva den vertikala drivaxeln som sticker ner uppifrån i bildplanets riktning?
Men i så fall måste väl riggen synas uppåtstickande nånstans i bilden??

Hmm ... det helt lodräta av dig måhända litet slarvigt betecknade stolsbenen är nog i själva verket själva riggen, svagt belyst och s.a.s. fisheye-förvrängt litet och otydligt??
(Vore nog bra ifall varje tvivel om vad fotona föreställer och vilka foto-vinklar som gäller kan undanröjas, kan jag måhända litet gnälligt tycka? ;)



Senast ändrad av Thomas-1 | 30 maj 2012 | 19:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh..fy faan vad jag garvar. De här vart ju riktigt kul :) När du ser den utzoomade bilden hajar du nog. :)

post-10014507-1394237096,9417_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, precis. Sitter en tjockare bricka och ett shims. Men har inte bytt något annat än p-boxarna, så avståndet torde vara desamma som innan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...