Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nellie66

Yamaha 50 hk --> 60 hk

Rekommendera Poster

Hejsan alla.

Träffade en kille idag som påstod att Yamaha 50 hk 4 takt EFI lätt kunde göras om till 60 hk.

Det klassiska med strypbricka , påtalade att man troligtvis måste göra något med elektroniken eller annat också men han menade att det var det enda.

Han hade plockat bort den och fått betydligt mer fart och ork i båten.

Någon som vet om detta verkligen kan stämma?

Låter lite för enkelt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har själv en Mercury som jag gjort om från 50 eller 60. Vad du än gör så ta inte bort strypbrickan utan att du programmerat om elektronikboxen !!!

Tar du bara bort strypbrickan så får motorn får snål blandningen och det finns stor risk att motorn skär. Det man gör är att programmera om elektronikboxen med programmet för 60 hästars motorn så den får fetare blandning.

Mvh

Ralf

 



Senast ändrad av RalfL | 28 maj 2012 | 13:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag läst om Yamaha är att man inte ens ska behöva programmera om nått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta (alla?) Yamaha med EFI har ett väldigt enkelt insprutningssystem av speed density typ utan luftmassemätare. Det reglerar i huvudsak på MAP-sensorn (insugningsvacuumet) upp till ca 10% spjällöppning och därefter reglerar den i huvudsak på TPS-givaren (spjällöppningen). ECUn har alltså inte en susning om att du tagit bort en strypning som gör att motorn får mer luft och precis som RalfL skriver kommer motorn gå för snålt. Tillräckligt snålt för att bränna en kolv? Tja vem vet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man gillar att experimentera kan man sätta ett motstånd i serie med temperatur sensorn (MAT) och lura motorn att det är kallt ute och därmed ge lite mer bensin. Nu har jag provat detta på en Mercury men skulle tro att en Yamaha även har en MAT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det har den och ett annat himpavimpaalternativ skulle kunna va o pilla på bränsletrycksregulatorn, ECU övervakar nämligen inte soppatrycket utan styr bara öppningstiden på spridarna så lite mer bränsletryck ger oxå fetare blandning.. Men ett 60-hästarsprogram i boxen är nog den vettigaste lösningen. En utombordare ligger ju alltid högt i belastningsregistret så jag skulle inte känna mej trygg om jag inte visste att motorn fick rätt mängd soppa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv lämnade in min styrbox till min Mercury 50 EFI och fick den omprogrammerad för 3500:- med programvaran för Mercury 60 EFI.

Ville inte riskera att förstöra motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej RalfL

Vilket resultat blev det av uppgraderingen av Mercuryn? Blev det någon skillnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan uppgraderingen gjorde min båt 34 knop enligt gps'en med en person ombord ( mercury 50 efi, 14 prop).
Efter  uppgradering till 60hk,med 15, 38,2 knop. Acceleration blev ock så bättre.

Provade sedan att sätta ett vridmotstånd i serie med MAT ( lura motorn att det är kallt ute), gav ingen ökning av toppfarten men acceleration blev bättre. Hade planer för att sätta in en knapp(brtytare) för användas vi vattenskidåkning, men kablarna från motorn som var lediga användes i stället  till en badtermometer.



Senast ändrad av urbla | 03 juni 2012 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urbla: Tog du bara bort strypningen eller körde du med 60-hästarsprogram oxå, dvs använde du potentiometern till att feta ytterligare utöver programvaruförändringen eler bara för att feta med befintligt 50-hästarsprogram..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter uppgradering till 60 provade jag med moståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...