Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Arne_Anka

Hur är begagnatmarknaden nu?

Rekommendera Poster

Är inte alls i begrepp att köpa eller sälja båt, men jag började kolla på båt för ganska precis ett år sedan, och då upplevde jag att det inte var några stora rörelser. Nu däremot känns det som att objekten byts ut lite oftare. Jag kan mkt väl ha fel, men vad är er uppfattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag har både sålt och köpt i veckan :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tiden rör det alltid på sig på båtmarknaden.

Ska man sälja, ja då är det perfekt tid nu.

Ska man köpa, ja då kan man göra betydligt bättre affärer på sensommaren/hösten när folk ska ta upp sina båtar och vinterförvara, serva mm.

Jag planerade också för ett år sedan att byta båt. Grejen är ju den att det bästa är att sälja nu och köpa i höst, men att vara utan båt en sommar funkar ju inte. Så jag köpte i höstas innan jag sålt min gamla. Planen var då att sälja min gamla båt nu på våren, men otroligt nog så kom det en snubbe och köpte min gamla båt rakt av några veckor efter att jag hämtat min nya båt. Så jag slapp att stå med 2st båtar i vinter,

Så nu spenderas det pengar på båtar.

//BB

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pesonligen föredrar att köpa på våren också.
Man slipper alla kontanta utlägg får fix å sedan har jag som säkert många andra, ett litet lån för båten. Varför sitta å betala massa tusingar i 5-6 månader.

Från upptagning till iläggning så uppskattar jag att båten kostar mig ca 30.000:- Då räknar jag allt å då har jag även en relativt liten båt. Så i praktiken skulle jag kunna köpa en båt på våren som är 30.000:- dyrare cool

 

//Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det verkar ganska dött trots att det borde vara drag nu i maj. Speciellt för Svenssonbåtar upp till 1/2 -1 miljon. Många som ligger osålda. Har själv en båt ute på annons nu och trots ett helt ok pris och en båt som enligt en handlare jag pratade med borde vara lättsåld  så har tre hört av sig på två veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske måste bryta ned frågan lite. Marknaden är nog inte den samma för roddbåtar och hardtoppbåtar som för 42-fots motorkryssare i 3-milj-klassen. Kan också vara olika mellan segel- och motorbåt.

Generellt brukar det vara så att små, billiga, båtar är lättare att sälja på våren. Kanske beroende på att det är mer impulsköp och att det inte krävs samma planering ekonomiskt. En stor, dyr, båt kräver en översyn av ekonomin för de flesta och därmed en längre planering. Jag kan också tänka mig att dyrare båtar påverkas mer av konjuktursläget än de billiga mindre.

Hur situationen ser ut just nu denna vår är jag inte man att svara på. Däremot var det väldigt trögt i höstas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört så är det just mellanklassbåtar upp till 1/2 -1 miljon som går sämst nu. De dyrare båtarna går ganska bra tydligen. Det kan man ju se på Blocket med att det ligger grymt mycket båtar i klassen 200-500K ute. sådant som vanligt folk normalt sett köper men nu verkar ha dragit åt svångremmen eller tycker det blir för dyrt att åka/äga alternativt vill göra annat än åka båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många av dom båtar som har bensinare och ofta dubbelmontage lär vara vara relativt svårsålda. Tror inte många vill ha en förbrukning på 3-4 liter distansen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är väl relativt.

Jag servar och vinterförvarar själv.

Kostar ca: 7000:- för min del och då är min båt rätt stor och kostar en slant, men allt beror på om man har lån på hela båten osv. Så det beror på, från person till person.

Förstår hur du tänker och du har delvis rätt i det du skriver, men allt beror på hur mycket billigare du köper båten och om du ska lämna in den för vinterförvaring, service etc.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker trots allt att Pirayan har en sund tanke med att det kostar att ha en båt, ju större och dyrare desto mer.

Även fast man kan göra en del jobb själv och kan ordna vinteruppläggningen gratis så kan man inte komma ifrån kapitalkostnaden för lån eller om man nu råkade ha pengarna liggande på kontot så kunde man ha fått en del ränta på dom istället. Även fast sparräntan är dålig just nu så kanske man kan få 2% vilket gör 10 000 på 1 milj. på 6 mån.

Så visst, det kan i vissa fall vara bättre att vänta med köp till våren, få en vårrustad och sjösatt båt även fast man får betala en slant extra. Dessutom brukar utbudet vara större så att möjligheten att hitta just drömbåten ökar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst allt beror på hur mycket billigare du köper båten på Hösten.

För på hösten, då kan man pruta riktigt ordentligt.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Båtbranschen påstår i ett utskick att båtbranschen är på väg upp men det är ju klart som korvspad; skulle de kunna säga något annat. Tittar du på antalet objekt på bl a blocket så inser man ju hur många som vill bli av med sina båtar. Dyrare bensin och dieselomkostnader gör ju att intresset börjar svalna och visst är branschen i gungning. Kollar du runt bland mäklarna så känner du igen objekten och vid ett besök idag hos en mäklarfirma i Malmö så travades de begagnade objekten på hög, mer eller mindre.

Ska du köpa, ge ett skamförslag och var säker på en sak; vill inte säljaren släppa sitt objekt så är det bara en tidsfråga innan han ringer dig och ber att få sälja. Då sänker du priset ytterligare.

Tufft att vara säljare men underbart kul att vara köpare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått är det många som har en övertro på fyndmöjligheterna till hösten. Många tror att de kan vara smarta och pruta vilt och brett på hösten.

Kruxet är ju bara det att många säljare försöker vara lika taktiska och lägga ut båten på våren för då är det ju rätt säsong och alla vill köpa. Vad är det då som händer? Jo, utbudet ökar på våren, men efterfrågan är som störst på hösten då fyndarna kommer in på marknaden.

En bekant försökte sälja sin båt på våren. Tror han begärde 400 lakan, sedan sänkte han till 375, innan han drog bort annonsen och brukade båten under sommaren. Till hösten gjordes ett nytt försök och då drog han till med ett höstpris om 425 tkr. Båten gick direkt smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag styrde ochså upp priset på min båt när jag sålde på hösten,Den låg ute för 95. ingen köpte båten, till hösten så anonnserade jag för 115 sålde den för 99500smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar oxå att dra tillbaka den båt jag har till försäljning nu om den inte säljs innan mitten av juni och sälja i höst. Utbudet är för stort och köparna för få nu som det verkar.

Till skillnad från vissa som anger drivmedelspriser mm som orsak till krisen i branschen så tror jag på flera andra orsaker som större problem än drivmedlet.

Generationsväxling, speciellt för kabin/familjebåtar. De nya båtägare som tillkommer är inte lika benägna att tillbringa semestern i båten. Det är styrpulpet, mindre DC etc som gäller.

Många som spontanköpte båt när det såldes som mest 2006-2008 har ångrat sig och kanske inte utnyttjar båten lika mycket som de tänkt etc.

Allmän oro om vad som komma skall i framtiden. Båtar är trots allt för de flesta en fritids/lyxpryl som kommer långtifrån högst på listan över nödvändiga utgifter.

Drivmedel är trots allt för de flesta inte den största kostnaden i båtägandet och jag tror ovanstående skäl väger tyngre. Det kommer bättre tider var så säkra. men forna tiders begagnatpriser får vi nog inte se igen. Vilket även kommer innebära att forna tiders nybåtsförsäljning aldrig kommer tillbaka eftersom vetskapen om högt andrahandsvärde ändå gjorde att många slog till som kanske inte skulle gjort det annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Praktiskt båtägande och Båtnytt senaste nummer samt Aftonbladet finns artiklar om prisraset och övervärderade båtar på b.l.a Blocket det var intressant att läsa vad branchföreträdare anser om prisbilden på begagnademarknaden för tillfället och om att t.e.x sälja på våren eller hösten vilket enligt dem inte spelar någon roll nuförtiden men läs själva för en egen uppfattning.

Länk till aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/bat/article14878867.ab

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur att man inte vill sälja....
...då är det ju inga problem (för oss) att båtpriserna sjunker.

Problemet är att det finns risk att marknaden blir (eller redan är) halvdöd och flera företag konkar med stora konsekvenser för både ägarna och framför allt för de anställda.

Maceky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Ungefär ett år innan vi bestänmde oss för vår 31´ a fann vi en Pelle Pettersson-ritad Exotic i Limhamn. Båten såldes genom en mäklare (JFMarin) men jag fick kontakt med ägarens son, som förhandlade om båten pga av pappans höga ålder. Enligt mäklaren behövdes bara småfix för att den skulle bli fin igen och med denna rätt bleka mening i minnet åkte vi och tittade på den. Den stod parkerad på land och detta med småfix skulle visa sig vara kanske något för en mycket båtintresserad person med dålig syn, alt. utan krav.

Vilket bedrövligt skick!

http://www.jfmarin.se

Vi räknade på projektet för skojs skull och fann att båtens värde då skulle ligga runt 195.000 och detta bud gav vi till säljaren. Aldrig, sa han, och tyckte att skillnaden mellan hans begärda pris på 395´ och vårt på 195´ var för stor. Båten har sedan dess blivit kvar hos mäklaren och nu är priset nere på 195´ och idag tror jag inte ens att de får det.

Har man båt så får det kosta vad det kostar och oavsett vad ett ev försäljningspris skulle bli så har man haft duktigt kul under tiden. Pengar är inte allt!

P.s. Detta med småfix skulle visa sig bl a omfatta ett nytt teakdäck 70.000 spänn.

post-10022140-1394237099,1231_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är båtintresset bland yngre? Är de mera intresserade av surfande än båtliv?

Eller satsas det hellre på att byta kök än båt i många familjer?

På 70 talet var det bra drag då alla skulle ha Maxi o Albin . Men då fanns inte surfandet och inga bytte kök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom yngre? Jag tänker på 18-25 då.

Dom tror jag vill köra vattenscooter. Om dom ska ha båt så är det nog en WA typ Nimbus 22 nova eller dyl. Min inbillning. Kan självklart ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Definierar vi yngre som i 30-års åldern så tror jag inte det är båtintresset det är fel på. Jag tror många i 30-års åldern skulle köpa båt om de har råd. Med dagens fastighetspriser går mer pengar än tidigare till lägenhet/husköp. Denna ålderskategori har inte heller gjort samma bostadsresa prismässigt som de i t.ex. 40-års åldern, och kan därmed inte låna på huset som många andra och är redan högt belånade. Många har ju svårt att få ihop till kontantinsatsen (minst 15%) till lägenhet/hus efter att bolånetaket infördes. Att då köpa båt som används under kort tid blir ju avlägset. Men det är bara min tolkning, vet inte om det är korrekt.

Förresten är hela svenska folket skuldsatta upp över öronen, nästan en fördubbling sista 10 åren. Till och med högre skuldsättning nu än innan svenska fastighetskrisen på 90-talet (skuld i förhållande till inkomst). Jämfört med finansiella tillgångar ser det inte så farligt ut. Men tillgångar kan ju falla i värde, det gör inte skulderna....

Här är en graf jag hittade på nätet.

 


 

post-15353-1394237099,4054_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är snart 28år och köpte en Saga 27 för 3år sedan och jag har svårt att se att det är så många i min ålder/umgängeskrets som överhuvidtaget är intresserade av liknande båt. För oss passar en dubbelruffad snipa perfekt med våra två barn och vi tuffar hellre fram både för njutningen och den ekonomiska aspekten!

Kommer det finnas en marknad för liknande objekt i framtiden? Tror att dagens ungdomar inte har samma intresse för båtliv och de som har ska ha snabba daycruisers och flytande lekstugor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att de yngre generationerna har problem med pengar så mycket som med tiden. Som barnfamilj idag är man inte lika benägen att fokusera på en hobby utan har flera projekt parallellt. Dessutom ligger det inte riktigt i tiden, det är det inte speciellt miljövänligt, särskilt inte med törstiga V8:or. 

Som jag uppfattar marknaden tycks det vara oerhört svårt att bli av med mindre attraktiva/kända båtar eller båtar med någon form av renoveringsbehov. Likaså spelar annonsen och bilderna större roll än vad många annonsörer tycks tro. Det finns många märkliga annonser med grinig attityd där man tex behöver ringa för att få info ens om vad det är för modell på båten/motorn och där säljaren uttryckligen säger att den inte kommer svara på mail (!).Eller annonser med bilder på ostädade båtar ur konstiga vinklar. För att tala om de felstavade annonserna (värst är väl de som stavar snipa med två p). Sånt går ju självklart bort med tanke på rådande utbud. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är priserna på begagnade båtar som är alldeles för höga vi är för tillfället båtlösa och efter att ha haft bobåtar så vill vi fortsätta båtlivet med en trailerbar badbåt på ca 5-6 m och har funnit en del båtar som är intressanta,  för att få fram en prisbild på aktuell båt så har jag kontaktat ett antal firmor och kollat på Blocket och därmed fått en ganska bra uppfattning vad en sådan båt skall vara prissatt vid köp av en firma eller privat men privatsäljare har satt priset  sina båtar alldeles för högt enligt de båthandlare/mäklare jag varit i kontakt med och det innebär att inga båtar säljs och dessutom är det en hel del båtar som låg ute förra året som åter ligger ute så säljarna måste forstå att det är andra tider nu.

P.S Har noterat ett antal båtar som varit rätt prissatta och de har sålts ganska snabbt tyvärr har de ej varit vad vi är ute efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är något större fel på intresset. Dock är det mer dagsutflykter, enstaka övernattningar som intresset går år. De gamla klassiska flytande sommartugorna får dt nog svårt, spec bland motorbåtar. Att båtliv inte ligger i tiden av miljöskäl har jag aldrig hört någon nämna, förutom muskelbptar med dubbla v8 or möjligen. Det är nog prioriteringar samt allmän osäkerhet och ett överutbud som är problemet. Självklart kommer det bättre tider och måste man inte sälja iår så gör man nog rätt i att vänta. Dock får vi nog som sagt aldrig se forna tiders begpriser eller nybåtsförsäljning heller eftersom min åsikt är att möjligheten till högt andrahandsvärde helt klart har påverkat nybåtsförsäljningen positivt förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad gäller minskat (eller kanske ändrat) intresse för båtlivet så har ju det ökade intresset för båtar för dags/helgutflykter funnits en längre tid. Denna tendens fanns även 2006/2007 när nyförsäljning och begagnatpriser stod som högst. Sedan kom finanskrisen, högre arbetslöshet och än högre skuldsättning bland hushållen. Det bör med största sannolikhet vara de eknomiska förutsättningarna som är den mest bidragande faktorn till lägre priser de sista 2-3 åren, skiftet i intresset är ju inte något nytt. Ett bränslepris på 15-16 kr/litern bidrar ju förstås till minskad efterfrågan, åtminstånde på vissa typer av motorbåtar...

Mvh
jberg.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som ung spekulant skulle kunna tänka mig en lite äldre, törstig V8 båt. Jag har inte så stort behov av att åka långa sträckor, eller vara ute länge. Det blir inte många distans på en sommar för min del. Det jag märker är att utbudet är väldigt stort, men samtidigt vägrar säljarna att gå ner i pris. Jag kollade på repotaget som någon länkade till och han har rätt i det att folk blir förbannade när man försöker pruta. En gammal V8 båt med originalmotor är en stor risk rent ekonimiskt känns det som så det är klart att man inte betalar marknadspris för en sådan i dagsläget. En gammal V8 båt med nyare motor är ofta mycket dyrare i inköp, men tyvärr ofta så pass dyr att jag inte tycker det är värt pengarna. För min del ska nog priserna ner en 40-50% på dessa båtar för att det skall vara någon idé. Allt annat är en allt för stor risk. Och det är klart att man blir försiktig när det finns så mycket till salu, men ingenting säljs. Samtidigt är det förståeligt att ingen vill sälja billigare, för det finns väl inget som tvingar folk till detta egentligen, förutom oron i ekonomin. Det är ju en spänt läge och vad som händer i framtiden avgör om båtpriserna rasar eller inte.



Senast ändrad av Carnage | 03 juni 2012 | 11:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden har, i vårt fall, varit rätt OK. Idag fick vi klart en försäljning efter fem veckors annonsering (vädret var ju emot hela maj men sen tog det bra fart). Två spekulanter varav den ena gav ett bud för två veckor sedan, den andra försökte få fram kapital i tid men missade affären när den första kom med postväxel idag. Fanns några som ville byta in äldre båtar (85-95 års modell, 25-30 fot)..

Sålde en 36 fot segelbåt från 2004 för ett år sedan - upplevde mer tröghet då än att sälja en 34 fot motorbåt från 2011 i år...

Nu blir det segelbåt igen... Motor var inte vår grejj riktigt... Ska bli RIKTIGT kul att komma tillbaka.

(Edit: Sålde en Bavaria Sport 34, exakt 1 år gammal så garantier finns fortfarande... Förra året sålde vi en 7 år gammal Bavaria segelbåt)

Trevlig helg..



Senast ändrad av pelle75 | 08 juni 2012 | 20:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...