Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Off_shore

Strömming vi mörkö

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om strömmingen vid mörkö har kommit in ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i lördags att dom fiskade strömming i sundet Värlingsö, Tvärnö vid Hargshamn och det är ganska långt in i skärgården.

Annars bara ut med ekolodet och spana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är strömming också dioxinstinn skitfisk.

Annars kan man nog äta sill utan att tröttna betydligt längre än makrill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Feta östersjöfiskar som strömming och laxartade fiskar anses ha mycket miljögifter i sig och ska inte ätas för ofta. Se rekommendationer på nätet.   

Aborre, gös o gädda bättre.  Torsk svårt att få på spö i mina fisketrakter numera sen västkustfiskarna tömde östersjön på torsk.

Fast vem äter gädda om man kan få makrill istället? Gädda tom svårt att ge bort.

Jag gissar att  sill och makrill vistas mestadels i västerhavet och nordsjön och där är det bättre miljö än i östersjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att jag skrev sill beror på att jag är bohuslänning och att sill och ströming är samma fisk. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sill

Sill om den fångas söder om en linje rätt öster Kalmar har jag för mig och Strömming om de fångas norr där om. Sen blir ju strömmingarna i östersjön mindre ju längre norrut de lever - eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det visste jag om att det går en gräns i Blekinge. Kommer själv från västkusten (skåne)  och har fiskat makrill vid Soteskär /Ramsvik en gång med armens flatbottnade eka utrustad med utombordare av obestämd art som ville ha 10% olja. Inga miljömuppar på 60 talet.

Det var en upplevelse . 10 fiskar , 5 olika arter. Vi kokte makrill på armens kök medan de andra fick nöja sig med taskig torsk från regementet i Uddevalla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min moster träffade sin nuvarade man för sådär en 55 år sen, (bondpojk från Västmanland) va han inbiten sportfiskare.

Fick ofta följa med honom och han åkte gärna till Ramsvik. Har på nåt sätt för mig att det var norr om Grosshamn eller var det kanske vid Fykan.

Han hade två spö. Jag fick låna det spöt med den lättaste rullen och brukade göra ett kast. Sen hade jag fullt jobb med att trassla ut linan medan Birger blev nöjd med fiskestunden. Nån torsk kunde det väl bli, men kommer nog mest ihåg bergyltra. Min mormor som var duktig kokerska gjorde nån fiskpudding på den. 

Vad jag förstår gick fiskeintresser ganska snart över, Så även för mig. wink

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att hålla sig till tråden med så ska jag ut och fiska vid Mörkö i morgon och ska kolla om några strömmingar finns. Polaren har bra ekolod för att se det.

När det gäller fiske så började jag fiska i Rönne å på 50 talet påverkad av den dåvarande aggresiva ABU reklamen samt det faktum att alla sporthandlare hade fiskegrejor istället för sportkläder som nu i butikerna. 

Fiske har jag fortsatt med. Men det är kombinationen vackra skärgårdsturer kombinerat med lite spänning med fisket som lockar och inte födan. Pga tillgången här blir det mest gäddor som jag sätter tillbaka igen . En och annan abore blir det med. Ett uppskattat fiske för barn på ostkusten  är strömmingsfiske. Barnbarnen gillar att det nappar hela tiden och blir kollosalt uppspelta av det.

Barn i dessa datortider är otåliga men behöver ut och få frisk luft på sjön.

Jag har även seglat lite förr, vilket är kul det med, men man kan inte hinna med allt.  Trollade en gång efter Hurley 18 och då fick jag mittstörsta napp en Kabinbåt på kroken. Linan av och drevet inlindat i nylonlina.  Har även fiskat torsk från Maxi 77, men lite klumpig som fiskebåt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...