Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hane

ta med bebis i båten

Rekommendera Poster

Vi har tvillngar som är 6 månader och vi funderar hur vi ska få det att fungera i båten. Nu har vi dem i babyskyddet i bilen och det kan vi ju även använda och sätta dem i båten men snart ska vi byta till vanliga barnstolar. Är det någon som har tips hur vi kan lösa båtturen med barnen utan att behöva göra åverkan på båten.? Vi har en DC med L-soffa.

Tacksam för svar!

Hans

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga bra svar, men är i ungefär samma situation med en 9-månaderstjej. Hittils har hon fått sitta i knät på en av oss medan den andra kört. När vi ligger still kryper hon runt på durken. Funkar hyfsat för oss men med två i samma ålder blir det ju problem under gång...

Ser fram emot svar från andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cykelbarnstol monterat på lämpligt sätt brukar rekommenderas, har inte testat själv...
Bl a ska det gå att montera ett fäste på ett Lagun-bordstativ för detta på något vis.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också tvillingar, vi bygde i hop cykelstolar med alu platt järn. Är ett måste, är inte så lätt att lägga till samtidigt som de springer omkring på båten. Problemet kommer när de blivit lite äldre och kryper/ springer omkring.

Vi har haft med dom sen de var två månader och de har alldrig hänt att de trillat i.

De blev så vana att sitta där så de ville alltid sitta där när vi var ute och åkte

Montera dom så de ser bra. Vet inte vad du har för båt men vi hade segelbåt så de satt under kappelet längst fram bra skydd mot sol och regn.

Nu är de 5år så nu behövs det inte längre

Första barnet monterade vi stolen på ett lagun bordsfäste så hade vi två hållare. en på varje sida.  Då kunde man välja vilken sida beronde på vart solen kommer i från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fredrik_A Bra inlägg.

Jag har också tvillinga och detta är någon att tänka på.

Att bygga ihopp två stolar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var hemma föräldraledig med en ettåring så var vi ute och dagseglade i en liten segelbåt. Då monterade jag tillfälligt fast en kundkorg (sån man har i livsmedelbutiker). Med flytväst på junior så var det perfekt passform. För säkerhets skull kopplade jag en livilina till flytvästen.

När han blev lite större så monterade jag en cykelstol med buntband vid pushpiten så att han satt högt och såg bra när vi gick Göta kanal med nästa, något större båt. Bra utsikt och koll på föräldrarna är viktigt.

Annan grej som gör att det funkar bra: Se till att ungarna inte är hungriga. Upptäckten kanske inte ligger på nobelprisnivå, men det är värt att sätta ett larm på mobilen eller äggklocka för att utspisa innan det blir sammanbrott.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tog alltid ur vår lilla bebis ur bilbarnstolen och på med flytväst. Sen fick hon sitta i någons vuxens knä. Vad händer om bebis med barnstol hamnar i sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstår så måste ju bebisen ha flytväst på sig i stolen...

Denna lösning kanske funkar i dessa lägen då man inte har tvillingar mm.

Kan vara lite bökigt och ha två bebisar eller 1åringar i knät ett ex antal timmar. 

 

 // Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 5åring dotter

och så har jag två 1åringar,

är inne på att fixa två Lagun med barnstol och sätta upp. Först var jag inne på och sätta upp dom i en sulky men vet ej. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Vi har tre barn som har åkt båt med oss sedan dem föddes.  Prio ett för oss har alltid varit flytväst på, även om det kan te sig lite bökigt. Vi hade våra tvillingtjejer i den bärbara insatsen till bilbarnstolen med flytväst på tills dess att de blev så pass stora att dom kunde vara på en filt och kravla runt. Givetvis så blev det en hel del tid i knät på både mig och frugan men det funkar bara man får komma ut på sjön.
Om ni använder fastmonterade sitsar alternativt bilbarnstol av något slag så kan det vara tänkvärt att ha dom nära golvet. Jag anser att man bör undvika att spänna fast någon i en båt eller i det här fallet i stolen. Om någonting skulle hända (grundstötning, brand eller annat) så är det inte säkert att man klarar av att knäppa upp spännet och således så följer de med ner i djupet istället för att flyta runt på ytan mha flytvästen.

//Gravis
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gravis ditt perspektiv av det hela är ju ett bra sätt och tänka.

Jag är lite klyven på hur jag vill göra det är ju så att vid ut o in passage så kan man ju spänna upp sulkyn och sätta barnen där så länge.

Minna små pojkar är så pass gamla att dom går omkring.

 

Är lite klyven på hur jag ska lösa detta :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...