Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Ivarboatboy

suzuki 6hp SNÄLLA KOLLA MIN TRÅD BEHÖVER HJÄLP!!

Rekommendera Poster

Jag skulle byta impeller. Det ska vara en kontinuerlig och jämn vattenstråle. Själv har jag en 2 takts utombordare som jag blandar i lite extra olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag skulle köra på, strålen är bara en skvallerstråle, kylvattnet kommer väl ut vid propellern, prova rengör hålet med en ståltråd, sokan ser ju rätt ny ut skulle gissa att max  2 procent  behövs, själv kör jag på 1,5 procent med en archimedes penta 1979

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att hålet till skvallerstrålen är igensatt. Prova att göra rent med något smalt och vasst. Ståltråd eller liknande. Om det inte hjälper skulle jag kolla impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte impeller på min Johnson20Hkr  -90 för första gången i höstas då skvallerstrålen var dålig. Men det var nog mest  skit i kanalerna för röret nere vid impellern där satte jag tryckluftsmunstycket och blåste till och något skit lossnade . Nu är motorn som ny igen. Jag njuter i fulla drag av dess milda 2 taktsrök i låga farter som försvinne rdå jag dra på och bränslet förbränns bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör nog alla djur som lever i vattnet också. Njuter för fullt av 30 % oljeblandad bensin som far rakt igenom som dom får mumsa i sig. Tänk vilken tur dom har att folk envisas med gamla tvåtaktare. devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tomgång kör jag inte länge och drar man på så dels lättdriven aluminiumbåt och motorn drar inte särskillt mycket vid marsch och fullgas om man beaktar farten. Motorn har jag dessutom mest som reservmotor och kör mestadels med vändspolad nyare 2 taktare som är ännu effektivare . Dessvärre tyngre båt då så det jämnar ut sig .

I mina trakter försvinner 4 taktarna till baltikum för fort så än inget bra alternativ. E-tec  eller tldi möjligen skulle gå. Med tiden blir man tvungen att köpa nytt . Nytt är även miljöförstöring pga energin det går att tillverka ny motor.

Ska snart ut och flyga och det är ännu värre . Hade varirt bättre att tufffa runt med Johnson, men sånt styr man inte alltid själv över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort min termostat på en evinrude 7,5hk sitter ovan cylindrarna på den.Starta i vattnet och kom vatten som fan genom hålet.De är ju cylindrarna som ska kylas och nog fick dom vatten,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...