Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst jh

CE-märkning

Rekommendera Poster

Hej du! Nej, ET-märkning krävs inte. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Formula F 311

Håller med tidigare talare Wille.. ren och skär lobbyverksamhet från svenska båthandlare ! Jänkarnas krav på säkerhet är betydlig större än våra då dom lider stor chans att bli stämda på miljonbelopp om något händer deras produkt. Men nu har CE-märkning bitigt båthandlarna i arslet . Dom får enl lag inte reparera en icke CE-märkt båt !! Men det talas det väldigt tyst om för då förlorar man helt plötsligt en inkomst . Detta är så jävla typiskt svenskt så det luktar älg skit lång väg. Beslutande och insnöade Sosse åsnor utan verklighets uppfattning . Har min Formula försäkrad i Loyd´s och det funkar precis lika bra .. Bojkotta svenska bolag som gör avdrag och vägrar försäkra båtar utan CE-märkning .. Dom skall elimineras från marknaden då jag anser att dom inte har tagit reda på fakta gällande säkerhet. Känner dom att det finns tvivel så får dom väl själva besiktiga båten !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE märkning är inte så komplicerat. Jag hade tidigare en icke CE märkt Sea Ray och det ända problem jag hade med att båten inte var märkt var att båthandlare inte ville befatta sig med den för då skulle dom vara tvungna att ombesörja märkning av båten, för handlare får inte sälja icke märkta båtar. Båten var försäkrad i Länsförsäkringar Om båten bevisligen* funnits i Sverige tidigare än 06-98 behövs ingen märkning. Det kostar ca: 7500 att få båten märkt. Det finns ett antal certifierings män. Hör efter hos någon som importerar begagnade amerikanska båtar. Jag tog kontakt med Quallity Boats. Det slutade med att han hittade en kund på min båt så förde vi problemet med CE märkning ett varv till. * T ex. fakturor på service, kvitton på båten, vinterförvaring eller dylikt daterade före 06-98 som innehåller något som man kan identifiera båten med. Så gör inte en höna av en fjäder…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du hittat att en verkstad inte får reparera en icke CE-märkt båt? Sjöfartsverket nämner inget om detta på deras websida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gurra

Undrar om jag snart måste CE-märka min gamla Chevrolet Camaro från 67 också...?? Ce märkning..det hela handlar ju i första hand om att vi ska handla båtar inom EU..o inte handla billigt från t ex USA. Finns inget som säger säkerhetsmässigt att båten egentligen blir bättre än innan bara för att man Ce märker. Usa har garanterat minst lika höga krav än Eu. Så varför???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför köra bara 110 knutar på en motorväg som lett tål 250!!?? Juhu för att det finns en lag som begränsar hastigheten, sen om den lagen e bra eller inte tvistas dom lärde om, ´typ samma med CE_märkning :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst V8music

Såhär skrev en snubbe på en annan tråd om CE. Det finns ingen 100% garanti för att en CE märkt båt verkligen lever upp till kraven. Det kan finnas byggfusk som inte märks förrän båten havererar. Samtidigt som det kan finnas egentillverkade ej märkta båtar som är byggda av mycket duktiga båtbyggare men som ej är CE-märkta men är mycket mera säkra än en CE-märkt. Visst åker båtbyggran som har satt CE-märkning på båten dit om han byggt båtar som inte lever upp till de krav som han fått fastställda ihop med båten som ursprungligen föranledde att han fick tillåtelse att märka sina båtar av den modellen. Men oseriösa båtbyggare finns och kanske är borta när de skall ställas till svars. Min kommentar är att man själv skall ta ett ansvar i att välja båtar från seriösa båtbyggare och inte lägga all tilltro till en stackars plåtbricka. Säkerligen har CE-märkningen rensat bort en del olämpliga båtbyggare men lägger samtidigt hinder för små duktiga båtbyggare som kanske bygger betydligt bättre båtar än de stora företagen. Man kan knappt sälja en fullgod sjövärdig icke CE-märkt båt bara för att försäkringsbolagen inte vill försäkra sådana men samtidigt sälja en CE-märkt båt med sprickor i skrovet från tidigare grundstötningar utan att behöva någon form av formell besiktning. Vissa genomför en CE-märkning av importerade båtar för 20-30 tusen kronor när de kunde lagt pengarna på att rusta upp båten mera och då gjort den säkrare. Man är inte garanterad sjösäkerhet bara för att båten är CE-märkt. Val av båttyp i förhållande till platsen och väderförhållande kan vara mycket avgörande, tillsammans med besättningens kunskaper. Viktigast i slutändan måste vara att erhålla säkra båtar och inte bara byråkratisk säkerhet för försäkringsbolagen. Kan inte säga annat än att jag instämmer till 100% !!! :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Alltid kul med dessa CE-trådar ... garanterat jänke-drag i dom , så det är dags att hälla lite högoktanig soppa i tanken:-D Denna består av två paraleller som jag gärna vill att debattörerna utvecklar lite mera! 1. Wille: [KUR]Är man om sig och kring sig lobbar man således för en regel som utesluter handel av utomeuropeiska båtar som genom billig import hotar den egna branchen. (Jämför byggnads och Vaxholms kommuns situation med baltiska företag) [/KUR] Någon som hört liknelsen att jämför äpplen och päron ... CE-märkning handlar väl inte om social dumpning ... eller ? 2. Berra S: [KUR]Varför köra bara 110 knutar på en motorväg som lett tål 250!!?? Juhu för att det finns en lag som begränsar hastigheten, sen om den lagen e bra eller inte tvistas dom lärde om, typ samma med CE_märkning[/KUR][R][/R] Berra! Om du inte noterat det tidigare, så finns det andra individer på den vägen också ... problemet är alltså att du inte är ensammen på vägen ... :-/ CE-märkning handlar väl inte om mänskligt beteende, utan om en garanterad minimikvalitet! Apropå ingenting ... ... så påstår frugan att dom sa på nyheterna i kväll att sommaren 2005 blir sista sommaren man får köra båt utan körkort ... Frihetens sista utpost rämmar! Oj, oj .. snacka om att det kommer att bli livat här på forumet om det stämmer :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kära seaflugan, jag har inte sagt att det var några bilar på vägen,liknelsen var rent ideologisk!? Alltså att det finns VÄGAR som er byggda på ett sådant sett att man teoretiskt utan några problem kan köra 250 knyck på den med en bil som er konstruerad för det. Ibland undrar man :-? Måste tillägga att ce-märkt eller inte ce-märkt handlar vell precis om mänskliga betenden o val enligt min åsikt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Vibbe

Ingen som kunde svara på min fråga längre upp? Fråga 2 hur är det om man bygger ett halvfabrikat, måste den Ce märkas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-märkning bevisar endast att båttillverkaren kan tillverka skit och är fullkomligt medveten om att han tillverkar skit. Mer än så säger inte märkningen faktiskt. Ett förslag som är på gång är att privatpersoner får privatimportera EN icke CE-märkt båt om året. Vi får se vad det blir av det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det här med CE-märkning eller inte. Själv tycker jag att det finns både för och nackdelar :-/ Måste delge er där ute en kul översättning av bokstäverna CE (vilket egentligen är en fransk förkortning, som så mycket annat!). Har lärt mig att inte blint lita på CE-märkningen i vissa fall vilket föranleder mig att översätta CE på engelska som då blir: Check Everything :-D Så var det med det :-nojd Simma lugnt Lars B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har reagerat OLLE för länge sedan och håller med dig fullständigt. Jag föstår inte att så fort det bildades EU allt skulle vara CE märkt och vi idioter gick med på det .Till exempel innan man var med EU allt som fanns i affärerna var lagligt som till exempel flyttvästar , då gick man och köpte flyttvästar som försäkrings bolagen godkännde och då var det grönt.Men helt plöstligt när vi gick med EU var inte den godkända flyttvästen godkänd längre för att den inte var CE märkt och alla flyttvästar som inte var CE märkta var det ingenting att ha för om det skulle hända nåt , då betalade inte försäkringsbolagen nån ersättnig för att den flytvästen du hade på dig var inte godkänd,och så görde dem med allt och vi gick och köpte nya grejer som var CE märkta för att det skulle godkännas av till exempel försäkrings bolagen osv.Vad var det som gjorde att helt plöstligt någonting som var helt godkännd blev sen icke godkänd .Svaret är att smarta affärsmen har tjännat miljoner på oss för att det är dem som hittar på sådana regler för att vi ska köpa deras produkter och så gör dem med allt även båtar.Vi är en lättlurad folk fast vi TROR att vi är smarta, och i den systemet vi lever i har man lärt sig att inte säga ifrån.Se om det är nån skillnad mellan en tidigare godkänd båt eller flyttväst och en CE märkt. Maximus :shock:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Tror det blir en massiv protest när det kommer ut.De flesta vet ju inte om det här med ce märkning ännu.Finns ju 100 000tals icke märkta båtar i sverige.Sen tror jag majoriteten kommer ge blanka fan i eu:s larv. Jag vet att min båt är säker,den är ju redan godkänd en gång.det räcker för mig. O vem ska kolla? har inte polisen o sjöfartsverket viktigare saker o göra?

post-0-1394234395,0003_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Hej!

 

Köpte ny båt från USA, återförsäljaren sa att de var gjort CE-märkning från fabrik.

 

Kan det stämma? motor volvo penta 3,0 GS

 

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Hej!

 

Var hittar man CE-märkningen på båten?

 

mvh matte

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att de ska följa med en cm tjock lunta som beskriver hur båten är byggd etc etc. Sen ska det väl sitta en skylt i båten??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte någon tjock lunta direkt men däremot något som kallas Försäkran om överensstämmelse, fritidsbåt, EG direktiv 94/25. Ett två sidor långt dokument där tillverkaren/importören försäkrar att båten är tillverkad enligt de regler som gäller och att båten uppfyller kraven i direktiven. Är båten sedan klassad i A eller B (A=ocean, B=utomskärs) ska den också vara testad av ett fristående organ, ex Lloyds eller Veritas. Vidare ska båten förses med en skylt med tillverkarens namn, max hästkrafter (kW) antal passagerare och maxlast. Båtens skrovnummer ska också vara instansad i aktern på, styrbords sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Hej

 

Vidare ska båten förses med en skylt med tillverkarens namn, max hästkrafter (kW) antal passagerare och maxlast. Båtens skrovnummer ska också vara instansad i aktern på, styrbords sida.

------------------------------------------------

 

detta finns med på min båt, men inget papper om försäkran å bestämmelser EG 24/95 , båten är ny och importerad av återförsäljare, de sa att de inte fick importera icke CE-märkta båtar, stämmer detta?

 

eller ska jag kontakta dem så de får fixa fram det papperet?

 

mvh matte

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för dravel om att CE-märkningen skulle vara till för att försvåra importen från USA?

 

CE-märkningen är i grunden till för att alla nya båtar skall vara bevisligen bra båtar ur säkerhetssynpunkt.  Man har helt enkelt ställt upp en rad kriterier som skall uppfyllas för att få en viss grundsäkerhet.

Sen finns det oseriösa/okunniga tillverkare som säljer dessa båtar som godkända med intyg men med ett tvivelaktigt uppfyllande av kraven, men det är en helt annan sak.

 

Att det skulle vara omöjligt för amerikanska tillverkare att uppfylla dem är skitsnack. Det handlar mer om att dessa inte vill betala extra för att CE-märka en båt på en marknad där det inte behövs.

Det handlar inte om att de är bättre eller sämre utan bara att de inte är kontrollerade.

Jämför med att man tar fram en ny bilmodell. Den är helt olaglig tills den har testats och fått ett typgodkännande, oavsett hur bra den är. Det gäller oavsett om det är en Mercedes eller en Trabant.

 

Jag kan tänka mig att om Ryds eller Uttern vill sälja en båt i USA så skall den genomgå någon typ av test för att godkännas på den marknaden. 

 

Jag påstår varken att amerikanska är bättre eller sämre än europeiska båtar, enbart att de inte är testade mot europeiska normer.

Om man jämför en ny, icke C-märkt, Searay köpt i USA och en ny Polskbyggd båt från okänt varv med tveksam CE-märkning (Troligtvis inte tillbörligt testad) skull jag helst vilja sitta i jänkaren om det brallar i...

 

Det är delvis ett problem att vem som helst kan sätta på en klisterlapp med CE-märke och att det inte beivras förrän ett större fel uppdagas...

 

Det är dessutom bara båtar nyköpta eller importerade efter ett visst datum (1998??) som behöver ha CE-märkning, inte någon gammal Bayliner från -89.

 

Dessutom är det inte alls omöjligt att importera. Det är bara att se till så att båten uppfyller kraven, få det verifierat och sen åka iväg. Inte gratis alla gånger men det går.

Även här kan man jämföra med att privatimportera en bil. Om man köper en bil från England så måste man byta lysen. Det är det ingen som klagar över. Anledningen till det är enbart att bilen måste uppfylla regler som gäller i Sverige. Inte att den skulle bli mer eller mindre säker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klisterlapp som det står CE på eller inte, själv importerade jag en båt i våras från USA (Sea Ray 215 EC) och tänkte CE-märka den efter konstens alla regler, men efter att ha läst manualen som medföljde båten (Kan laddas hem på Sea Ray´s hemsida för respektive modell) så står det på sista sidan enligt följande: INTERNATIONAL HOMOLOGATIONS This vessel and its system have been constructed in accordance whith standards and specifications in effect at time of manufacture as published by the regulatory authorities listed below. 1. Ministere De La Mer - France 2. Registro Italiano Navale - Italy 3. Det Norske Veritas - Norway 4. Securite des Nauires - Canada 5. J.C.I (Japan Craft Inspection) - Japan 6. N.K.K. (Nippon Kaiji Kyokai - Japan 7. B.S.I (British Standards Institute)- England 8. Ministereo Obras Publicas Y Transporters - Spain 9. EC Directive - European Community Då CE-märkningens innebörd är att tillverkaren intygar att båtmodellen uppfyller EC-Standard så torde väl detta vara en form av formellt CE-godkännande, eller har jag fel? Dom hänvisar ju t.o.m. till Det Norske Veritas som så många avgudar. Själv kommer jag ta kontakt med Sea Ray för att se om dom kan skicka över en CE-lapp samt överensstämmandeintyg i.o.m den skrivelse som görs i manualen. Kan vara värt att pröva.... /Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Hej igen!

 

Har nu hittat CE-märket i båten, stod maxlast, antal pers, båttyp å CE antar att motorstyrka inte behövs då det är en inombrdare. 

Det jag undrar är om motorn ska ha någon typ av CE märkning? Det är en Volvo Penta.

jag kollade men såg inget CE någonstans, däremot så fanns det  CE på en del slangar å på tanken.

 

mvh matte

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vimpy,

 

Observera att det står constructed in accordance with

Det står inget om att den testats t ex av DNV (Det Norske Veritas). Det är en avgörande skillnad.

 

Men det verkar ju som om din båt i teorin borde uppfylla kraven enl CE. Frågan är dock hur du enklast får ett intyg och skylt att sätta på båten.

 

Men som de flesta vet så betyder CE inget i praktiken då ingen kontrollerar tillverkaren. Det som verkligen betyder nåt är om nåt 3:e parts kontrollorgan som t ex Det Norske Veritas faktiskt kontrollerat båtens konstruktion och sjöegenskaperna i praktiska test.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En icke CE-märkt Bayliner lär vara en riktig AIDS-båt. Dvs omöjlig att bli av med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matte

Hej!

 

Vilken nytta har jag av försäkran om överenstämmer om båten har en CE-skylt å återföräljaren(atlantic boats) intygar att båten är CE-märkt? Fick med en utskrift på engelska där tillverkaren intgar att den är tillverkad enligt direktiv 94/25/

 

är det vid försäljning (höjer värdet)? skada(försäkringsbolag)?

 

eller finns det andra tillfällen? eller måste jag bara ha den?

 

tacksam för svar

 

mvh matte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

ingen som kan svara?

 

snälla

 

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matte du har meil.

Alltså för att det ska vara en godkänt ce märkning ska försäkran om överensstemelse följa med båten, den ska desutom vara på svenska.Likaså bruksanvisningen ska vara på svenska.

Dock inga krav på att du kan läsa!!14.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Hej!

 

tack berra!

inte fått något mail.

 

Då till mitt stora problem, hur ska jag få min återförsäljare att ge mig en försäkran om överensstämmelse, då det inte verkar vara i deras intresse å ge mig en?

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska påpeka till försäljaren att dessa dokument er minimum krav för att ce-märkningen ska vara utförd på et korrekt sett.

Det er importören eller tillverkaren eller dennes representant som er ansvarig för båten, och därmed också att få fram nödvändiga dokument. Du kan aldrig bli ansvarig för detta. Om du inte står som importör vill säga.1.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matte

Hej!

 

Har jag någon vinning av att tjata till mig detta, kan jag inte bara hänvisa till mitt kontrakt om det skulle vara något ,där säljaren intygar att båten är ce-märkt från  fabrik. 

 

Har sagt till ett antal ggr å de bryr sig inte, kan man få hjälp från annat håll?

 

mvh matte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...