Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
landcruiser

Nya fönster, material?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall byta fönster/rutor på båten. Vilket är det starkaste och bästa materialet för långfärd? Var finns det att köpa?

Jag har bultade/skruvade fönster och vill även ha det fortsättningsvis.

Mvh Jonas
www.allegro27.com

post-10010626-1394237079,5277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har beställt nya fönster och ramar på Ö-metall i Göteborg.

De skall vara ganska bra på utförandet men totalt värdelösa på att hålla leveranstider.

Jag har blivit lovad leverans den 4 juni. De har helt snurriga rutiner. Återkommer med resultatet.

5 mm härdat glas skall det bli som sitter i aluram med gummilister.

Det är dock dyrt cirka 8000 går kalaset på. Detta för kabintutor till en Albin Cumulus.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har hört att UV beständig Polykarbonat med reptålig yta skall vara det bästa. Kan det stämma?

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att antingen HÄRDAT GLAS med Al-ram eller LEXAN är det bästa.

Eftersom du redan har ett utförande med utanpåliggande rutor som skruvas genomgående så är väl lexan det som ligger närmast till hands. Gämfört med plexiglas så är det oerhört mycket starkare men tyvärr dyrare. Skulle tro att 4mm kostar runt 1500 kr per m2.

Lexan går att böja och borra i, och spricker inte , du kan t.o.m klippa det i en stor plåtsax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jonas!

Precis skrivit nedanstående på Allegroklubbens hemsida där du ställde frågor om glas.

Även svarat på ditt inlägg om vindroder cool

Rekommenderar Makrolon, Polykarbonat eller Lexan som egentligen samma typ av rutor och oerhört starkt.
Har 4 mm själv på min A27a och det räcker mer än väl även för jorden-runt-segling.
Sätt skruv cc 60 mm och borra hålen med 7 mm om du ska ha M5 så rutorna har möjlighet att röra sig beroende på tempväxlingar.
Rutor i Lexan är okrossbara. Garanterar att även med en slägga så slår du inte sönder rutan men det blir en buckla. Prova gärna att sätta en provbit i skruvstycke och börja slå.
Används i flygplanscockpit och som inbrottssäkra fönster används 2 mm Lexanglas ytterst.
Omöjligt att slå sönder.
Råd om grövre tjocklekar (6-10 mm) gäller plexiglas som spricker lätt.
Lycka till.

PS: Även svarat på ditt inlägg om vindroder på Allegroklubbens hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar!

För mig som lekman är då frågan om man skall ha Makrolon, Polykarbonat eller Lexan? Vad är skillnaden? Jag vill ha det bästa! Skall vara starkt och hålla sig snyggt i många år framöver!

Mvh Jonas
www.allegro27.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lexan, Makrolon och Polykarbonat ska i stort sett vara samma. Kärt barn har många namn.

Annars kan säkert glasmästaren svara på den frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra. Makrolon och lexan är två olika varumärken för polykarbonat. Ej att förväxla med akryl (plexiglas).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar! Jag har idag varit hos glasmästaren och beställt 6 mm tonat Lexan.

Underbart att man kan ställa massa frågor på nätet för att få reda på vad man vill!

Mvh Jonas

www.allegro27.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta vad de kostade smiley

PS: Kolla upp de mått som jkag skrev med M5/7mm hål.

Kanske bättre med M6 och 8 mm hål (?). Någon här inne vet säkert.

Vad jag har hört så ska det INTE vara försänkta skruvar utan sk. ostskalle. Detta för att glaset ska kunna röra sig i förhållande till skruvarna.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Nästa vecka kommer mina Lexan rutor. Beställde 6 mm tonade rutor.
Vilket är bästa sättet att täta dom???
Kommer att borra större hål i rutorna än vad bulten är. Kommer att ha bult med mutter på insidan, istället för skruv som dom befintliga rutorna sitter med.
Mvh Jonas
www.allegro27.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

jag bytte just rutor av samma skäl som du skall byta dina, jag köpte 6mm lexan, M6 bult (ej försänkt skalle) lexanrutorna borrades med 8mm borr och genom båten 6mm. sikaflex som tätning och var noga med maskeringen, det blev kanon! så du är på rätt spår

lycka till!

mvh/oskar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...