Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Hstrom

Problem med Bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem med min bogpropeller. En sleipner SP55 från 2003 tror jag.

Ibland vill den inte fungera. När jag försöker köra så hör jag att det klickar till framme vid motorn och lysdioden på panelen slocknar.

Håller jag inne båda on-knapparna går den att köra.

Detta händer ibland och ibland inte.

Vad tror ni detta kan vara? Är det panelen som strular? Eller kan det vara reläerna vid motorn?

Någon som vet hur man byter dessa på en Sleipner SP55?

Tacksam för tips!

Mvh
Jonas
 



Senast ändrad av Hstrom | 21 maj 2012 | 16:30



Senast ändrad av Hstrom | 22 maj 2012 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligt att det är dålig kontakt vid polerna. Motorn till bogproppen kräver mycket ström, och är det lite skräp på polerna och kanske dåligt åtraget, så slår den ifrån. Fila kontaktytorna och dra åt polerna. Lycka till. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om man måste använda sleipners joystick eller funkar det med vilken som helst?

Om jag tyder kopplingsschema rätt så ger väl joysticken bara 12v spänning till reläet så länge man håller den åt sidan.

Således borde det väl fungera även med andra fabrikat eller rentav en vanlig knapp?

Jag misstänker nämligen kontrollpanelen och har en annan joystick dock från QL som jag tänkte koppla in och testa med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör funka med en vanlig strömbrytar, typ på/av/på, som är återfjädrande mot av. Det funkar på min Vetus iallafall. Jag byggde ett fördröjningsrelä till, för att man ej ska kunna skifta rotationsriltning utan fördröjning. Man kan då bränna motorn. Finns beskrivet på forumet. Men det kanske är inbyggt i din. Tidigare svar om dålig kontakt mellan poler, då menade jag alla kabelskor på dom feta kablarna (inte bara till batteripolerna. /Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår ifrån att du först har kollat alla anslutningar, kontakter och säkringshållare så att de sitter fast och inte har oxid som försämrar ledningsförmågan, man kan tex förbättra med kontaktolja på anslutningar för att förhindra oxidation och förbättra ledningsförmåga

Några frågor därefter man kan ställa sig av din beskrivning.

Eftersom lysdioden slocknar då relåt slår till så kan det vara dålig kapacietet i batteriet eller dålig kontakt i batteriekontakter och anslutningar eller kontaktungor i relå till de stora kablarna.

1. Har du kollat konditionen på batterierna

2. Har du rätt dimensioner på kablar och batterier, eller långt emellan.

3. Blir det varmt någonstans och sitter kablarna fast ordentligt.

Efterom du måste trycka på 2 strömställare samtidigt, (gissar jag att du har en eller 2 manöverkretsar som har egen strömväg)

1-3. Samma frågor som ovan

4. Prova ta bort stora säkringen till Bogpropellern och koppla sedan med en 12V-lampa som du kopplar mellan på relät och minus där du provar att tända med dina 2 strömställare, funkar det perfekt varje gång har du inte felet där i alla fall, utan i relä eller batterier.

Detta är mina fel-sökningstipps utan att ha den minsta aning om hur din installation ser ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihop för tips och råd.

Efter lite mätande och kontrollerande av kablar och kontakter var det bara batterierna kvar.

Jag har misstänkt dessa lite grann hela tiden men inte lyckats bekräfta riktigt att dom var dåliga.

Men nu har jag iafl 2 nya startbatterier. 50ah och CCA på 815A.

Motorerna startar utan problem och bogproppen har funkat varje gång hittills.

Mvh
Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

har samma problem som första inlägget vart är det jag ska slipa?

tack på förhand !

image.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Bergnicklas:

Hej!

har samma problem som första inlägget vart är det jag ska slipa?

tack på förhand !

image.jpg

Ungefär i mitten av bilden, där hat du en kontaktor, alltså ett stort relä, med öppna kontaktytor, här kan det bildas oxid.

Sedan är jag väldigt skeptisk till att slipa på kontaktytor, då bildas det ju små repor där ny oxid kan då fäste. Bättre att polera med ”typ” Häxans silverputs eller liknande medel. Man kan ju testa med elektronigrengöringsspray också, dock inte 5:56 deg är för fett och kladdigt. Elektronikrengöringsspray innehåller isopropanolalkohol, vilket även bromsskivespray gör, det senare brukar vara billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen, jag ska mäta under körning med för som det är nu fungerar det felfritt åt babord men när jag skall köra åt styrbord så går den bara ett par sekunder. sedan hör man hur det klickar bara, får vänta ett tag sen går det igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Bergnicklas:

Tack för informationen, jag ska mäta under körning med för som det är nu fungerar det felfritt åt babord men när jag skall köra åt styrbord så går den bara ett par sekunder. sedan hör man hur det klickar bara, får vänta ett tag sen går det igen

Jag glömde skriva det men du ser ju hur den där kontaktorn rör sig om någon kan assistera och manövrera den samtidigt som du kollar.

Min bogis har enlig instruktionsboken ett överbelastningsskydd som löser ut om det går trögt, det är kanske det som händer på din? 

Å andra sidan finns det ju två kontaktgrupper en för sb och en för bb, och det är väl den för sb då som fallerar, om  det nu inte är annan fel. 

 

Jag hade brända kontakter i joysticken, som medförde att bogisens stora kontaktor inte fick manöverström. 

Min original joystick var delvis trasig, så jag köpte en ny av enkel standardmodell, men det blev gnistbildning som brände kontakterna så jag fick koppla över vanliga standardrelän från Biltema.

 

Jag menar att det kan ju vara i din joystick eller liknande strömställare, som du manövrerar bogpropellern med, som det kan vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar lägga in ett dubbelt våtslippapper, sprayat med lite 5.56 eller liknande mellan kontaktytorna å dra försiktigt fram och tillbaka.

Blir det inte blankt å fint så brukar jag antingen lägga lite press på kontaktorn för å få lite bättre bett, eller ibland om det är grova avlagringar, gå upp i kornstorlek för å sedan avsluta med finare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev beemwepaouer:

Jag brukar lägga in ett dubbelt våtslippapper, sprayat med lite 5.56 eller liknande mellan kontaktytorna å dra försiktigt fram och tillbaka.

Blir det inte blankt å fint så brukar jag antingen lägga lite press på kontaktorn för å få lite bättre bett, eller ibland om det är grova avlagringar, gå upp i kornstorlek för å sedan avsluta med finare.

Inte slipa, inte 5:56!

Även med våtslippapper får man små repor där ny oxid kan få fäste, 5:56 är alldeles för fett, visst driver det ut fukt, men jag anser inte att det är så praktiskt på kontaktytor. Putsa kontaktytorna med något bra putsmedel, och använd någon spray med isopropanolalkohol, exempelvis elektronikspray.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ungefär i mitten av bilden, där hat du en kontaktor, alltså ett stort relä, med öppna kontaktytor, här kan det bildas oxid.

Sedan är jag väldigt skeptisk till att slipa på kontaktytor, då bildas det ju små repor där ny oxid kan då fäste. Bättre att polera med ”typ” Häxans silverputs eller liknande medel. Man kan ju testa med elektronigrengöringsspray också, dock inte 5:56 deg är för fett och kladdigt. Elektronikrengöringsspray innehåller isopropanolalkohol, vilket även bromsskivespray gör, det senare brukar vara billigare.

Skulle du vara vänlig och förklara vart på bilden, tack på förhand. Kontaktspray är inhandlat 👍🏻

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Bergnicklas:

Skulle du vara vänlig och förklara vart på bilden, tack på förhand. Kontaktspray är inhandlat 👍🏻

Precis i mitten av bilden sitter kontaktorn, två kopparledare ansluter kontaktorn till motorn, omedelbart under dessa kopparledare ser det ut som om det var ett luftgap mellan två kontaktytor, hör skulle jag tro att du skall spraya och putsa, du borde kunna manövrera kontaktorn för hand genom att unterifrån trycka den nedre delen uppåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...