Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Meridian

Utombordare - bra tomgång men dör med växel i

Rekommendera Poster

Hej på er, 

Ny medlem här som har ett tråkigt problem.

Jag har en utombordare, Crescent 45HK från 70-talet.. Hade den utomhus över vintern, konserverade inte eller något sådant (jag får väl skylla mig själv).

När jag sjösatte så startar den klockrent, går hur bra som helst i ett par minuter, därefter minskar varvtalet från max till ca hälften. Ute idag igen och då går tomgången jättebra men med växel i så dör den nästan direkt.

Googlat lite och kommer väl fram till att den får för lite bensin? (konstigt att tomgången är bra?)

Kom att tänka på pysljudet som uppstod när jag skruvade loss locket till bensintanken som nästan är en sådan här: http://karlstad-stad.annonsera.se/bensintank-trycktank-125726.html

Tror inte att jag har en luftskruv till min, läst om några som haft liknande problem, där lösningen varit att öppna luftskruven. Funderar på om pysljudet var att det varit övertryck i tanken (trycktank?).

Hursomhelst så vänder jag mig till experterna på detta forum. Jag har kollat vajrar, de svarar bra när jag gasar på reglaget. Så om det inte är för lite soppa så känns det som att det är något allvarligare.

Tips mottages tacksamt!

Mvh

Meridian!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Åkte ut till båten, öppnade tanklocket och motorn går som en klocka.

MEN! Det skrapar mer och mer när jag lägger i växel. Efter ett antal stopp och det är dags att bege sig hemåt, skrapar det först till (som när växel är påväg i), sedan skrapar det inte mer. Inget händer när jag gasar. Inte en tendens till att växel ska läggas i. Motorn bara varvar.

Öppnat huven och ser att växelspaken rör sig riktigt. Men ingen växel i.

Motorn är som sagt gammal. Vad tror ni att det kan vara? Lättlöst? Kassera motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara att länkaget i riggen som förbinder växelarmen med den pinne som går ned i växelhuset har lossnat. Jag vet inte hur det ser ut på en Crescent men det brukar finnas en liten lucka på riggen som man kan ta bort så man kommer åt beslaget som förbinder de två stötstängerna. Det kan också vara så att man kommer åt beslaget utan att ta bort någon lucka.

Mvh
Fred

Edit:

Glömde förklara att beslaget är till för att man ska kunna få loss växelhuset t ex vid impellerbyte.



Senast ändrad av Flintstone | 29 maj 2012 | 21:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipset.

 

Har tagit upp båten nu. Att den slutade växla helt berodde på att sprinten till propellern gått av, troligen för att växel gått i på för högt varv.

Bytte sprint och samma sak. Växel slirar i, hoppar ur, hackkar och stånkar. Tänkte försöka mig på att öppna växelhuset och titta.

 

Finns sprängskisser att få tag på online? Eftersom jag ej kan motorer så är det titta och lista ut som gäller för min del.

 

Tips mottages därför tacksamt på vad man bör tänka på när man gör detta ingrepp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

UPDATE!

Lämnade in motor på verkstad, fick tillbaka den och växel går i KLOCKRENT! TJOOOHOOO!!

MEN! skulle köra båten till båtplatsen och motorn dör när jag drar på. Den börjar bluddra vid fullgas. Återhämtar sig när jag drar av på gasen igen.

Testade att YTTERST långsamt gasa mer och mer, då går det bättre, men vid fullgas är där fortfarande mycket kvar att ge.. Båten går som bäst på 50% av kraften.

Efter lite googlande verkar det som att den får för lite bränsle. Men vart ska jag börja felsökningen? Byta ut tank? Slang mellan tank/motor? Bränslefilter? Annat?

One problem solved, one to go! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://tinypic.com/r/2pr7nl1/6
http://tinypic.com/r/mhx992/6
http://tinypic.com/r/1ze8h81/6

Var ute vid båten idag. Tittade och tog lite bilder, hade inte med några verktyg så jag skruvade inget.
Ser ut som att sakerna sitter rätt så lättplacerat ändå. Filtret hittade jag, satt precis som du, tzj, beskrev. Precis där slangen gick in i motorn. Det är den svarta slangen på bilden, den kommer från tanken. Från filtret går den ljusa slangen sedan till mojängen till höger. Är det flottören tro?

Tänkte börja med att pilla upp filtret och rengöra. Tänkte först byta ut det men hittar inget som ser ut så på biltema. Finns bara konformade varianter, universal. Därefter tänkte jag byta stift och slutligen ta loss bensinslangen från motorn och blåsa in i tanken för att se om där är något motstånd.

Är jag rätt ute? Fler tips mottages tacksamt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://tinypic.com/r/111unvm/6
http://tinypic.com/r/mc6s6o/6

Va borta nyss. Skruvade upp bränslefiltret, märklig konstruktion, och rengjorde. Men det var jäkligt rent.

Skruvade loss tändstiften, tänkte byta dom. Se bilderna ovan. Ser ut att gå tjockt? Har nog i lite för mycket olja, har nog kört minst 3%.

Öppnade även flottören, men då det var rörliga delar så vågade jag inte pilla så mycket border=0

I veckan blir det nya tändstift och testköra...

Tips? mata på! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kallar filter är bränslepumpen. Något filter ser jag inte på bilderna.

Stiften ser hyffsat OK ut men färgen tyder på att motorn får för mycket bensin eller olja. Visst kan det vara ide att byta, men jag tror inte detta är hela prblemet.

Min gissning utifrån din beskrivning är trots färgen på stiften att motorn får för lite bränsle. Detta kan i sin tur bero på en mängd faktorer, bl.a. bränslepumpen. Om detta är sant bör du kunna få en märkbar om än kortvarig förbättring genom att spruta in lite bensin i förgasarens eller om du har flera förgasare, minst en av förgasarnas luftintag, när den inte vill accellerera. Prova gärna och återkom så vet man i vilken ände det skall nystas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en nät under plastkåpan på bränslepumpen...ett slags grovfilter kan man nog kalla det. Dock är det nog det enda filter som finns till många utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite fundersam när jag skulle lägga mig igår. Bränslepumpen... det är ingen el ansluten till den. Så jag får inte ihop hur den kan pumpa fram bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som på alla andra 2-t utombordare, med hjälp av tryckväxlingarna i ett av vevhusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att den vekligen går på alla cylindrar? Jsg har haft samma egenheter på både 35 och 55 hk och i båda fallen har jag kunnat härleda det till att den har tappat gnista på en cylinder. En anna teori om det handlar om för lite bränsle kan vara att den får för snål bränsleblandning pga för hög oljeinblandning. Ju mer olja desto trögare flyter bensinen och då blir det inte tillräckligt. En archimedes/crescent från 70-talet klarar sig gott och väl på 2% inblandning, och din motor har dessutom en förgasare med fasta munstycken vilket gör att man inte kan justera för att kmpensera trögheten i bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt nya tändstift och startgas. Tänkte åka ut efter jobbet imorgon och testköra lite.

 

Lättaste sättet att konstatera om den inte går på alla tre cylindrar? Känna på tändstiftet efter en stund? Den går ju bra på tomgång som sagt... varvar ur ordentligt då.

 

Återkommer när jag varit ute imorgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort en tändhatt i taget från stiften och se om det blir någon skillnad, dock med motorn avstängd varje gång du rör kablarna annars kittlar det fint :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut enklaste sättet att se om det är någon cylinder den inte går på är att lossa en tändhatt i taget. När du lossar en som inte påverkar motorns gång så vet du att den cylindern inte tänder.

Mvh
Fred

Edit:

amplifly var en minut före! cool



Senast ändrad av Flintstone | 16 juli 2012 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Ska testa! Hoppas jag hör skillnaden. Annars får jag testa dra ur med motorn igång. Får ta med tång eller något. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par grova (torra) handskar funkar. Strömmen är inte farlig heller...det kittlar rejält dock! laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute på båten, satte dit nya stift. Drog igång motorn. Sprutade startgas i luftintaget. Det som hände då var att den nästan dog (fick för mycket?). Varvtalet ökade inte utan minskade.

Glömde testa plocka bort tändhattten i all extas över att den kändes bra när jag körde. Blåste dock riktigt mycket så jag körde inte ut, utan testade lite i hamnen.

Vet inte om den var riktigt så pigg som den varit tidigare (svårt att bedöma eftersom jag inte körde så snabbt), men det var iaf inte som senast då den börja dö ut när jag gasa. Kunde utan problem ge fullgas utan att det var tendens till att den ville dö.

Nu återstår det slutgiltliga. Åka ut när det är lite lugnare på sjön och låta den plana ut och se om den går så bra som den gjort tidigare. Är optimistisk inför det provet då det kändes riktigt bra det lilla jag körde idag.

 

Tack alla för hjälpen såhär långt! Återkommer med ytterligare update!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyy vad trött jag blir. Var förbi båten igår och samma sak igen. Gasar jag försiktigt så kan jag ge fullgas, men den varvar ändå inte mer än till ca 30-40%. Hade inga verktyg med så jag kunde inte kolla stiften.

Ska ut ikväll igen med verktyg och startgas och testa ytterligare. Ska kolla hur stiften ser ut. De var alla varma igår efter körningen iaf.

Har verkligen slut på idéer. Har med mobilen ut och kollar forumet, så om någon har nån idé, tveka inte!

Ingen i GBG-området med bensin i ådrorna som vill ta sig en titt? Betalar gärna, men orkar inte ta upp båten igen...

 



Senast ändrad av Meridian | 22 juli 2012 | 16:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den verkar få för mycket bensin/för lite luft.

Stiften lika svarta igen... Testade köra utan kåpa och då gick det bättre, fortfarande inte bra. Gjorde 14knop mot tidigare 25. Men ändå bäst hittills.

Sprutade i startgas när jag hade fullgas och då vill den bara dö... så ja.. för mycket bensin.

Kan man justera detta på något sätt? Om ja, hur?

Ska testa rensa luftinsuget, så det inte är skit som satt sig där... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googlar lite och det verkar som att jag behöver justera (skruva igen?) fullgasskruven något. Hur vet jag vilken skruv det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet så är det fasta hög och lågfartsmunstycken på Crescentmotorerna så den enda justeringen som finns är tomgångsblandningen. Jag skulle satsa på att ta bort den svarta luftburken om det behövs ett rikare luftflöde. Skulle det hjälpa motorn att varva ur så kanske det räcker med att göra ren den. Jag fick dock förklaringen att den svarta luftburken tillkom på förgasarna med tillhörande plaströr för att luftströmmen blev störd av svänghjulet utan och det var vanligt att motorerna brölade vid kraftigt gaspådrag därav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update! Utan kåpa går den så gott som bra nu.. Skruvade bort den svarta plastbit som luftröret sitter i. Den är ren. Men döm av min förvåning när jag ser att de är glapp på en centimeter mellan plastskivan och förgasaren. Det innebär att luft inte endast sugs in via plaströret utan även på sidorna. Vet inte om det suttit någon packning/tätning där tidigare? Har tagit lite bilder som jag laddar upp när jag är hemma igen, är just nu vid båten. Om den suger in varmluft i glappet så är det inte konstigt att den går kass? Känns som att den svarta plastskivan som röret går ner i bör ligga kloss an... Men det kan den inte pga att skruvhålen är upphöjda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilderna.

 

http://tinypic.com/r/zxmj9s/6

http://tinypic.com/r/2144h21/6

http://tinypic.com/r/b4x0kx/6

http://tinypic.com/r/icolcn/6

 

Titta på de i ordning. Ser det inte konstigt ut med det glappet? Den svarta ringen jag sätter dit är betydligt smalare i diameter än själva förgasarens öppning. Vilket gör att det är massa luft emellan..?



Senast ändrad av Meridian | 30 juli 2012 | 20:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte Crescentmotorer pe se men att det är en glipa mellan den svarta plattan och förgasarhalsen ska inte innebära något problem. Många utombordare har inget luftfilter alls utan förgasarens öppning är helt öppen mot omvärlden.

Den luft som tar sig in via glipan är inte tjuvluft. Tjuvluft är luft som tar sig in i förbränningsrummet utan att ha passerat förgasaren och därför inte är uppblandad med bensin. All luft som tar sig in via förgasarhalsen ska blandas upp med bensin om förgasaren fungerar som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då är frågan vad man gör om den går bättre utan kåpa. Får den för mycket bränsle då? Känns skumt att den får för lite luft, då kåpan alltid sett ut som den gör....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att inte något hål i kåpan och baljan där powerhead:et sitter inte råkat bli igensatt? Luften måste ju kunna ta sig in under kåpan obehindrat för att motorn inte ska strypas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bara ett hål i kåpan där fram, ca 10cm brett och 5 cm tjockt. Det är inte igensatt... Om du med baljan på powerheadet menar det plaströr som sitter på det jag fotade så är det inte heller igensatt. Den går inte helt klockrent utan kåpa, men bättre. Ca 85% medan med kåpa ca 30%. Funderar på om det kan vara så att den ändå får för mycket bensin och att ta bort kåpan gör att det blir bättre men fortfarande för mycket soppa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...