Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Soumi_batti

Bra 12V dammsugare

Rekommendera Poster

Jag kan verkligen rekomendera denna 12V dammsugare. Nästan lika kraftfull som en vanlig hemmadammsuga och med 2 medföljande smidiga munstycken, låååång 12V sladd med ciguttag. Det medföljer också en bra väska; 5 av 5 i betyg från mig. Finns bl.a. på Clasohlson.

post-10021949-1394237074,2693_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt en så nu hoppas jag du talar sanning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag ljög för att bli poppis. Långnäsa!devil

 

 

Nejdå den är grym. Nästan i klass med en vanlig hemdammsugare. Drar lätt upp grus och damm från golvspringor och sånt. Jag tömde min i helgen, hade fyllt på ganska rejält efter ett tiotal turer. Väldigt smidig tömningsfunktion också. Men man bör ha en annan dammsugare redo när man tömmer. Alternativt tömma utomhus. Jag tömde över en papperskorg. Gick så-där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket låter den? Alla smådammsugare jag testat har låtit som rena reaplan så man måste nästan ha öronproppar. Att då ha dem i en trång ruff eller för den delen en bil gör saken än värre...

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en på JULA   som var bra köp i en test jag läste. Den låter mer än den går. Rent ut sagt en skit pryl.  Sopborste och trasa är snabbare och effektivare. Men kul att det finns ngn som funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitpryl?

Allting är relativt, men de 12v dammsugare jag hittills provat låter så man blir lomhörd och så måste man nästan knuffa in skräpet.

Den här drar lätt upp damm från springor i hörnor, man kan också dammsuga dynorna med den.

För mig fungerar den utmärkt, men vi har alla olika preferenser. Klart den inte suger lika bra som en industriell dammsugare. Men det har väl ingen påstått heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man ha lite mer ork kan det va ide att skaffa en kraftig DC/AC konverter. Då kan man ta med vattenkokare, borrmaskin gräddvisp och en dammsugare av klenare slag. Vi har en portabel 230V som suger bra med möbelmunstycke. Lödkolv och hårtork är fler exempel. Tips, apparater anslutna till cigguttaget orkar inte mycket . Det uttaget är inte till för stora strömmar. Kontakterna smälter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte tjata på om denna Black and Decker, men rörande stoleken så packas den ihop i en 20x30x20 cm plastbag. Ingen jättelik hemmadammsugare alltså.

Sen bör man fråga sig vad som är must have eller nice to have. Klart att en centraldammsugare på 5 KW skulle vara det ideala i en båt. Eller suglister med jämna mellanrum i durken, så slippar man ens börja sig ned.

Möjligheterna är oändliga om man vill bränna bort familjekassan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Forgus31.

Har inte tänkt på min kraftiga DC/AC konverter i detta sammanhanget.

Hittade för ett tag sen min mammas ganska nya damsugare, (som jag ärvde när hon flyttade in på ett äldreboende) i främre stuvutrymmet under förpikskojerna. Funderade så smått på om jag skulle bära hem den, men den ligger ju inte ivägen för nån där den ligger. Ofta finns det ju landström,men om man blev liggandes nån vecka på nåt fint ställe eller blev inblåst och man började få både skitigt och långtråkigt så är kanske konvertern ett alternativ. Får testa om det fungerar. Eller åtminstone börja med att läsa på skyltarna om konvertern klarar av damsugaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Waeco har en skitbra, 595:- suger vått och torrt med jättebra sug. Uppladdningsbar. Ingen sådan där liten sunk tex biltema utan en lite större

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på min andra säsong med denna B&D dammsugare. Håller med TS, den var en positiv överraskning. Jag har 12V-uttaget vid förarplatsen och når hela båten invändigt tack vare den långa sladden. Blir förundrad hur mycket den suger varje gång jag tömmer den. Visst låter den, men i relation till sugförmågan är ljudnivån helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Torsten, DC/AC-boxen är användbar till de kraftiga grejerna. Då t.ex strömmen till dammsugare på 600W blir 50A på 12V är det opraktiskt pga kablarna och kontakterna som måste vara av Harsprångsformat. Med 230V vara en tjugondedel så kralliga.

De korta tiderna det är frågan om för en dammsugning eller hårtork och kaffevatten blir bara några Ah ändå trots förlusterna i konvertern. Förlusterna i en klen ciggkontakt och tuna kopparsparande ledare kanske är i samma paritet för den delen.

En kraftigare konverter kunde vara att föredra än den vi nu har på 650W men den klarar Clas Ohlsons lilla vattenkokare på 600W om batterierna är toppladdade. Två koppar kaffe 7-8Ah 12V. Gasolbesparande. Solen får jobba, det är lite kul. Hellre det än slita ihop energin själv. 

Kopp på sej Torsten. Vad går upp mot en kopp kaffe i rättan tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min konverter har jag kopplat fast ansluten direkt till elcentralen, naturligtvis över egen säkring. (troligtvis yrkesskada wink) Hur stor den är kommer jag inte ihåg, men jag vet att min förra hade givit upp och jag var med båten i Björlanda Kile. Det fanns ingen adapter för den spänningsomvandlare jag hade som passade min nya dator, så jag gick to SeaSea och köpte en konverter. På väg tillbaka till båten var det en tanke som slog mig, så jag gick tillbaka till affären och bytte den nyss inköpta konvertern till en större. Får kolla om jag lyckas ta mig ner till båten nån gång.

De sista veckorna har varit livet till låns Men jag lyckades faktiskt bli färdig med det som måste bli färdigt till idag. Att jag sen hade glömt ett par småsaker,så det blir nog ytterligare en timme nån gång i närtiden. Sen är det SEMESTER  så nästa vecka får jag förhoppningsvis båten färdig.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vi har också haft en jättestor segelbåt. I den hade jag en 1500 W ren sinusvåg konverter som man kunde plugga in en laptop till utan problem. Utöver det hade vi landström och en vanlig steglös husdammsugare á 220V 1200 W.

Men nu råkar detta vara ett motorbåtsforum och personligen har jag en 6 meters dayvruiser. Så då finns det inte plats för hobbyrum, snickarbod och skruvstäd eller en 6 batteris bank ombord övervakad av batteribrain och solceller/vindgeneratorer över halva pushpit maxpower regulator i parallell mode.

Orsaken att jag startade tråden var för att tipsa om en liten, nätt och billig dammsugare. Tack för kaffet!



Senast ändrad av Soumi_batti | 29 juni 2012 | 21:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...