Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Misil

Få strömförbrukningen att gå ihop

Rekommendera Poster

Hej!

Har en liten segelbåt (Misil II) utan inombordare, således ingen generator. Nu hålle rjag på bestycka den med mer utrustning - och undrar hur jag får en rimlig ekvation.

 

Ström in; Kikar på A-kvalitets solcellspaneler på ca 50-60W, planerar monterar på NOA ställning med riktigt bra regulator. Vidare en CTEK Zafir 100 för laddning vid bryggan/gästhamnar. Har två st marinbatterier på tot 130Ah ( i nuläget äldre batterier, troligtvis kraftigt reducerad kapacitet)

Ström ut; GPS, kikar i nuläget på Garmin GPSmap 526, ett alt är ju en handhållen batteridriven enhet för att spara ström - åsikter? Skulle vilja montera ett mindre kylskåp i förlängningen, förståt att den isf är kompressordrivet som gäller, tips montages tacksamt!

Skulle denna solcellspanel klara driva GPS samt kylskåp, finns det utrymme för mer? Stereo? Om minus hur mycket, hur många dagar kan jag räkna med att ligga ute?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snikvarianten på GPS är ju att köra efter sjökorten och ha en handhållen för trixiga passager och kolla att man har hittat rätt ö. (Så man inte svängr runt en udde och kör på ett grund som inte borde finnas, för man är på fel udde.)

Solcell är bra. Speciellt eftersom den är envis. Den inte 50-60 W annat än i perfekt solljus rakt på en helt ren panel, men den laddar hela tiden sålänge det är nogorlunda solljus. Svårt att säga exakt hur mycket men den borde hålla jämna steg med åtminstone ett kylskåp. En GPS drar nån Ampere har jag för mig så den kan dra ganska mycket under en dags segling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, min erfarenhet av solcellspaneler är; låg kontinuerlig effekt. Så att räkna med 50W in, - 15W (GPS 526) -45W (ex Waeco kylbox, som dock ej går hela tiden.) -div lampor/lanternor. Så enkelt går det ju inte räkna, vore kul att veta om någon annan har liknande lösning och ev erfarenheter?

CTEK laddaren skulle ju kunna hålla upp laddningskapacitet så länge man ligger vid brygga - så då borde det inte vara något problem, Zafir 100 ligger ju på 7A så då kan man ju frysa ölen, tända alla lampor och ändå få lite över till laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God afton jag kan bara berätta hur det funkar på min båt, där startar jag kylen dvs kompressor på våren straxt eft sjösättn o låter bli att stänga av förrän aug sep då dagarna blir kortare o spänningen sjunker. Men om navigatorn 421s är i drift en hel dag har batteriet svårt att räcka till. Men när båten ligger vid bryggan o inte någon öppnar är det ej några problem. Då använder jag en50w solcell med noa ställning i aktern ganska flackt riktad mot solens rörelse över himlen   Det är min erfarenhet av solcell, hoppas att du blev klokare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 60W panel och en MaxPower-regulator, pannel ligger horisontellt på mitt hytttak och därmed går jag ju miste om en del laddning men det kan jag leva med eftersom installationen visade sig vara tillräcklig ändå och desutom diskret...

Som största förbrukare har jag har en kylbox på ca 45 liter med en Danfoss BD35F kompressor vilken förmodligen är den vanligaste kompressorn för båt, husvagn mm. Den sitter i dom flesta färdiga skåp/boxar och säljs dessutom för gör det själv-kylar.
Istället för navigator har jag en stationär dator som vi för enkelhetens skull antar drar lika mycket ström som en 526. Då jag ligger still är datorn på dagtid för internet och musik.

Min förbrukarbank är på 180Ah och den setupen gör att jag kan ligga still i 3 dagar utan att behöva starta motorn, då har jag inte direkt snålat med strömmen. Förutsatt att det är soligt förståsssmiley.
Givetvis har jag div. lampor tända kvällstid men dom är LEDar så deras förbrukning är försumbar i den här ekvationen.

Det finns även kapacitet för att köra värmaren om det skulle va kallt.

Om du skall ha en kyl tycker jag att du bör överväga att uppgradera batteribanken något, det är den som avgör hur länge du kan va ute.

//PeltO



Senast ändrad av PeltO | 20 maj 2012 | 19:49



Senast ändrad av PeltO | 20 maj 2012 | 19:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Naps så säger de att du kan påräkna 3 A/10 W sollcell/dygn, dvs om du har en 50 W solcell så får du 3 X 5 A=15 A/dygn. Detta är ett snittvärde, så är det sol ger det mer och är det dåligt väder så ger det mindre. Det kan vara en bra tumregel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Soliga dagar ger mycket mer. Vi har 140W horisontella och det klarar nästan kylen under dygnet mulna dagar. Soliga dagar får vi så det blir över till allt ombord.  Men att det skulle räcka till livet ombord anser jag inte. Möjligen när solen lyser, då ser det ut som det kan bli runt 60Ah under dagen och det är vad vi förbrukar under ett dygn om vi snålar.

Generatorn och landström fixar resten.  Ganska lite landström numera. Mest för varmvatten om motorn inte varit igång en timme under dagen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Cteks Zafir serie är en inomhusladdare. Dom har tunnare kablar och otäta kontakter. Det är Cteks budget laddare helt enkelt. Både bil och marin varianten har visuellt bättre delar. Hur dom ser ut på insidan vet jag inte. Men har man snålat ner på utsidan kan man gissa att insidan också är sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla åsikter! Tror nog att det kommer gå ihop, iaf med CTEK laddare med möjlighet att snabbt och smidigt ladda de dagar man för ovanlighetens skull ligger vid brygga. Tipset att CTEK fanns i olika utförande ex marint var helt nytt och otroligt värdefullt - rör mig mest i bilkretsar sedan tidigare när det gäller 12V el. Såklart är marina serien direkt dyrare.

Har en 51W Naps solcell, Naps NC15N regulator, monterar solcellen på NOA stång i aktern, fastskruvad i motorfästet för utombordsmotorn då jag saknar pushpit. Har som sagt två styck 70Ah battierer till bank.

Nya frågan, som säkert avhandlats många gånger förut - min erfarenhet är att koppla ihop två batterier, som garanterat har olika kapacitet gör allt annat än optimerar laddningen. Båda batterierna vill man ju dock kunna ladda på ett smidigt sätt, både genom regulator/solcell samt CTEK - drömmen vore ju även att dra ström ur bägge, inte behöva byta mellan med följden att i princip ladda ur ett batteri i taget. Skiljerelä? Är det ett alternativ? Batteriseparator? De jag sett har helt klart överkapacitet, de flesta är >100A. Alla tips mottages tacksamt! Billiga lösningar premieras...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...