Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Emil

Renovering av träbåt

Rekommendera Poster

Gäst Emil

Hej hej, precis hittat detta forum som verkar skräddar sytt för mina frågor, jag har fått små funderingar om att köpa en billig gammal träbåt i 5 till 10000kr klassen för att renovera och glida runt i kring västkusten sommar tid. Men eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av båt bygge sen tidigare så tänkte jag höra ifall någon skulle kunna tippsa om en bra hemsida med info. Hur omfattande är igentligen en renovering? Hur mycke kan de kosta att få den i bruksskick? självklart beror de ju på objektet, men rent generelt, lägg gärna upp några exempel. Mvh / Emil Berg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Obs! ett måste är tillgång till övernattning i båten, gärna under en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har inte gjort någon renovering på en större träbåt än men planerar att göra det.så jag har ingen personlig erfarenhet men.... om du skall ha en så stor båt så krävs ju ett arbetsställe,en hall eller dylikt och hälst med värme men det är ju inte nödvändigt.sen beror det ju på båtens skick om du är tvungen att slita sönder hela båten eller bara halva :-) men i den prisklassen kan du nog få en hygglig båt av rätt säljare.gå in på Google och sök på Träbåtsakuten, där har dom tips och trix hur man skall göra med ytbehandling och dylikt, ett frågeforum presis som här och bilder på båter som man borde rädda från obrydda ägare som inte vill ha dem längre, där kan man hitta riktiga pärlor till lågt pris eller helt gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst emil

Jo någon form av lokal får nog att ordna, likaså verktyg/maskiner, även om de flesta jag äger är avsedda för arbeten med metall. Du har inte några bra tips på båtmodeller som kan vara aktuella? Tack för ditt svar // Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil En bra bokj att köpa helst innan du köpt båten är Träbåtsrenovering av Thomas Larsson, i den står allt om vad du ska tänka på innan köp, vad du ska kolla på, och sen hur du renoverar din båt när du väl köpt den. Kostar kanske ett par tre hundra men det är den värd. Hur stor båt har du tänkte dej, Vill du ha en hyfsat stor båt med bra övernattningsmöjligheter så får du tyvärr inte så jätte jätte mycket för 5-10 000, om du inte vill ha ett riktigt lik förstås. Ett exempel villedu ha, mitt exempel är väl kanske tyvärr för dyrt och kanske lite för lite renovering för dej så att säga. Men jag köpte en 28 fots Mahogny motorkryssare i höstats, fick ge 25.000 för den, då är den så gott som helt frisk i träet överallt, det som lär läggar ner lite tid på är däck, överbyggnad, sittbrunn & framförallt ruffen. Misstänker jag komme rlanda nåbstans runt 40.000 när jag är klar till våren. Vet inte vad du har för erfarenheter av träbåtrar sen tidigare, men räkna med att det tar ruskigt mycket tid och kräver mycket tålamod & envishet. Men är man intresserad så blir det mest roligt i slutändan. Lycka till..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Den boken låter som en vettig investering, ska se om jag hittar den nu på en gång. Hmm frågan är om inte båten som jag vill ha är välldigt lik den du kommit över, jag har ju faktiskt ingen erfarenhet av båtbyggande sen tidigare så de vore väll ganska bra ifall jag får tag på ett objekt som inte sjunker ifall jag jag gör något fel :-) Tid finns, hadde inte räknat med att bli klar med den förens först nästa sommar. De stora problemet är igentligen att hitta en ny lokal, precis flyttat ut från hobbyverkstan (och tur va väll de, hadde blivit otroligt trångt att klämma in en 28fotare i en lokal på 25kvd =). Hur mycke plats behövs? och kan man inte genoföra de utomhus i värsta fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är ute efter en båt i den storleksklassen så är det nog tyvärr som jag sa att det nog blir bra mycket dyrare än du räknat med från början. Men det kanske inte gör så mycket? Annars får du väl nöja dej med en lite mindre båt till att börja med. Tänk sedan på att planera ordentligt & lär dej lite innan du börjar för annars slutar det lätt med en hög med spån. Känner många som skaffat träbåt och ska renovera, ingen planering utan börjar skrapa lite här och där, sådana objekt slutar oftsat som majbrasa. Så läs på lite innan och sen lär du dej såklart det mesta med tidens gång. Att hålla på utomhus kan fungera om du har en riktig täckställning men har en känsla av att det blir både dyrare och krångligare än att fixa nåt annat utrymme, värme tycker jag däremot inte är seciellt viktigt. Hur mycket utrymme du nehöver beror givetvis på vilken typ av renovering du blir tvungen att göra, men ska det mest slipas och lackas nytt och bytas lite trä här och där så nehöver du egentligen inte ha ett utrymme som är mer än nån meter längre än båten och några meter bredare än båten. S¨g nu att du frågade förr hur omfattande en renovering är, detta beror såklart på skicket från början men det tar som sagt väldigt mycket tid om man ska göra det ordentligt, det är helle rinte gratis, dagens priser på fernissa osv gör att det går åt lite kronor. Men personligen tycker jag att det är värt varenda arbetstimme & varend krona. Ska du inte ha henne i sjön förrän nästa sommar s¨å har du ju lite mer tid än mej iaf, börjar bli lite stressad nu, sjösättning första helgen i maj.. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst daniel

En tändsticka är allt som krävs.... Hade en träbåt för några år sen, och kan konstatera: ALDRIG MER.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Som de ser ut nu så kommer jag lägga upp projektet följande, Jag beställer boken som du nämnde tidigare (den verkade inehålla de mesta grunderna) vidare så läser jag allt jag kommer över samtidigt som jag sparar upp en lite större budget och planerar lite mer i detalj vilken typ av båt jag ska skaffa,skick osv. Istället för att slänga mig rakt in i en omfatande renovering så lägger jag lite fler slantar på en båten och köper mer av ett rusta upp projekt. Täckställning skulle nog inte vara ett problem för mig att ordna i och för sig (kan svetsa och har en far som jobbar med textil import), men de får bli en senare fråga. En annan sak som jag undrar är hur det är att åka långt/länge i dessa båtar? (7m snipa eller liknande) Mvh / Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Satsa på en båt i bra skick från början, det blir billigast så. Du kan inte spara pengar genom att renovera själv. Är du ute efter en hobby och tycker det är jättekul att jobba i trä är det en annan sak, men är du bara ute efter en billig båt... - Vill du ha en stor billig båt för lite pengar, kolla efter plywoodbåtar. Lätta att reparera är de också. - Boken som nämnts tidigare hittar du billigas här, http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9197353795&pt=search_result Du kan också läsa mycket intressant här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm - Glöm inte att räkna in andra kostnader i din budget, såsom underhållskostnad av trä (VARJE år...), bottenfärg, motorservice, försäkring, vinterförvaring, sommarplats, sjösättningskostnad, upptagningskostnad etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Jag är inte ute efter en stor billig båt för lite pengar, jag är ute efter en stor fin träbåt för lite pengar som jag kan syselsätta mig med ett tag framöver, för att slutligen känna wow den båten har jag lyckats få såhär fin :-). Nejdå, jag kommer nog få med de mesta i budgeten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du frågade om 7m snipa. jag skulle säga såhär,det finns små båtar som klararmer än stora båtar. men om du vill ha en sjösäker båt som är bred, djup och har snabbt utsvängda bord i fören. den går lite tyngre men är stadigare i sjön.just för sånahär saker kanske man borde vara lite påläst. lycka till 8-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Hmm, jag förstog inte riktigt hela ditt inlägg :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K Hur mycket erfarenhet har du själv av träbåtar, fick känslan av att du inte pysslat allt för mycket med trä när du säger att det är billigast att köpa en färdig eller bra båt från början. Ta mitt exempel, köpte båten för 25.000:- kommer kosta på den ytterligare 15 000:- kanske. Det skicka hon kommer va i efter detta så kan jag lätt sälja henne för 50 000:-. Så vad det gäller trä tror jag man kan tjäna ett antal kronor på att renovera eller rusta upp lite själv. För det andra så tycker jag plywood borde förbjudas, att köpa en plywood båt måste va en riktigt miss om man inte vill ha en billig praktisk båt som snart ruttnar sönder. En träbåt är en träbåt, den ska vara fin att se på och det ska njutas. Dett är omöjligt med en träbåt i plywood. Mahogny ska det va Emil.. :-tackar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har pysslat en del med trä och vet att man kan om man är en duktig säljare tjäna några kronor, men att köpa något billigt i mycket dåligt skick och tro att det går att göra en seriös renovering och tjäna pengar på det är att glömma. Det är därför jag menar att man skall satsa på en båt utan rötskador, med en hygglig motor, med frächa dynor, med hyggliga segel (om man nu skulle vara intresserad av en segelbåt...) då dessa saker kostar för det mesta mycket att åtgärda och slutkostnaden ofta blir samma eller högre än vad en båt i hyggligt skick skulle kostat från början. Gratulerar till att du fått så fin båt, men att lätt kunna sälja en båt för 50 000 kr är inte samma sak som att det går i verkligheten. Det visar sig först när du faktiskt gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok Peter_K Lovar att höra av mej den dag jag sålt henne, inte för att det finns några som helst tankar på det men iaf. Det är klart det är en sak att sälja och en sak att säga men har man lite koll på vad båtar kostar hit & dit så vet man ju ungefär vad man kan få för en båt. Så visst, kanske ingen som vill ha henne, men det har jag väldigt svårt att tro. Vad det gäller segelbåtar så kanske det är svårare att få igen pengarna, det vet jag inte men vad det gäller att renovera motorbåtar i trä så tror jag att man i många fall om man gör en bra affär från start kan få tillbaka pengarna utan problem, dock får man inte räkna varje arbetstimme som 100:- för då är det snart en förlustaffär, men om man glömmer arbetstiden så kan det nog gå runt i många fall. Jag tror inte jag kommer förlor på denna båt. Det viktiga är väl trots allt inte pengarna heller utan det man lär sej av en renovering och att man tycker det är roligt att hålla på. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Emil

Aja, Har beställt boken nu, väntarnu ivrigt på att den ska dämpa ner i brevinkastet. jimmy_lars klart att det ska vara riktigt trä :-) Tack för alla bra svar. Men så fort jag läst klart boken kommer jag nog tillbaks med hundra frågor till :-D Mvh / Emil berg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag köpte en träbåt på ca 8,5 meter för 13000. visserligen var motorn skrot men med mycket 5-56, stora tänger och en massa svordomar gick den runt :-) det jag har fått göra är att byta lite av översta bordet och plasta det översta bordet. däcket var plastat men inte av något proffs direkt :roll: sen är det mycket slipning och lackning. det är det som man får räkna med. man får slipa ihjäl sig känns det som ibland. men det är det som är charmen med träbåt :) kolla lite på www.svenskabat.tk // Gedda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bosse

Kan inte förstå varför en del tror att en plwoodbåt ruttnar upp. Har en som är 40år gammal och hur frisk som helst.

post-0-1394234326,133_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcin

Tjena Är det en motorbåt eller segelbåt som du vill köpa? Är det segelbåt så skulle jag rekomendera en Folkbåt. Det är nog den storleken du är ute efter. Bor du i södra Sverige så finns det en rejäl koster K20 till salu för några tusenlappar. Killen ville ha 3 av mig men nu höjde han den till 6 då han är rädd att priset fungerar som ett varningstecken. Jag har varit och kikat på båten, men min kompis var inte med på projektet så det blev inget. Om du kan göra stumlast så rekkar jag dig båten starkt. Men skaffa nån båtkompanjon som kan vara med och hjälpa samt avnjuta. Hör av dig till mig så har jag lite bilder på kostern. Den ligger på www.bbonline.se Dock utan bilder. Lycka till hur som hällst. Med påläsning före, samt många pratstunder med de gamla goa gubbarna i hamnen så kommer du säkert att många trevliga och stimulerande stunder. Framför allt, en liten härlig träbåt att gå och klappa på om vintrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Peter

Hej , har blivit erbjuden att köpa en ekbåt som isen tryckt ner , har legat 5 mån på botten , finns nu på land . Hon är mycket vacker men , frågan är , går hon att få ordning på ? Tänker på motorn också ? Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil! Jag vara i en situation liknande din för ett knappt år sedan visste inget, men en kompis hade hittat en väldigt vacker träbåt som jag kände att jag var tvungen att ha!! Under vintern har den renoverats i ett stort varmgarage. Utgifterna blev större än väntat och vi väntar med kapell till nästa år då det skulle kosta en hel del extra (kanske en sak att tänka på). Men jag tycker ändå att vi har lyckats hålla en ok budget. Du kan förlja renoveringen av vår bår på min site Orrskär Mahogny http://bart.sm.luth.se/~javchr-7/ (Jav o freddes båt i registret) På siten finns även bilder på utomhus renovering av Daniel Lundströms fina båt. Med tiden ska renoveringsbilder på båten Martina förhoppnings vis läggas till de andra. lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MUGU

kuguygvutfytcfydcrdgdtxedx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...