Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ntica

väder info till havs, hjälp

Rekommendera Poster

Hej igen. Min första tanke var en ssb & proctor modem... men icke = för dyrt! Har lite vänner runt om i världen, som nämt att via världsradio (Sangean el. likn.) SÅ ska man kunna ladda ned ett program i datan för att kunna få ut väderfax el. likn.?!

Ngn. vänlig själ som kan förklara, beskriva rent praktiskt hur detta går till? Vore mkt. tacksam, då jag anser väder info till havs är mkt. viktigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du lyssnar på de stationer som sänder väderfax och använder ett program i datorn som översätter kvittret till en faxkarta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

& var hittar jag detta program på nätet? samt tips på stationer som sänder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack Melle, kanon schysst!   (den första länken funkade ej?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla

1. http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Weatherman

2. http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Clipper_Navtex

Står lite om systemen på en, i mitt tycke, bra vädersida; http://weather.mailasail.com/Franks-Weather/Home

Både navtex och radiotelex tycker jag fungerar utmärkt. Hyfsat billiga (ca 2500kr för vardera boxen). Enkelt att installera. Ingen integration med andra instrument. Väderprognoserna lagras i skärmen - bara att läsa när man har tid, ingen sändningstid att passa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Ska in & läsa på länkarna) Men vilka områden täcker de, har du kollat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navtext är väl mest tänkt för europeeiska vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp Degen DE1103 på *bay, den har fått bra betyg av flera sajter. Jag har den och har fått bra mottagning  med den överallt. Använt både Airmail och JVcom32. Dock har jag detta som backup bara, annars kör vi  med Icom703mkII med Pactor2.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla lite på Degan... Sangean då? finns härhemma för 8hundringar?!  köpte en liten radio idag, mer för att testa ... fantastik mottaging (ligger i båten & glömt märket?)

Håller även att kolla upp- vilket jag var inne på tidigare- en iridium sat tel, verkar säkrare m dyrare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju också tillägga det fina med enkelheten (bara ansluta 12v och skruva upp antennen - vår ligger iofs fortfarande i akterhytten men funkar bra ändå...), att inte behöva passa någon tid och att inte ha bekymmer med svårhörbara röster. Bara att sätta sig och läsa väderprognosen i klartext när man har tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

väldigt förståndigt (seriöst!) varför konstra till det för mkt.! Kanske med ngn. inspelnings anordning om amn inte skulle ha tid vid tillfället?! mkt. bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var & hur kan lära sig tyda dessa kartor??? helst inga dyra kurser

post-10020610-1394237143,2472_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väderfaxen är bra, man ser hur fronter mm rör sig och vad man kan förvänta sig för väder. Men man behöver en del grundläggande kunskap. en som skrivit en del är Frank Singleton http://weather.mailasail.com/Franks-Weather
Sen finns det ju böcker. Hur faxen ser ut kan man se tex här: http://www2.wetter3.de/Fax/
För att ta emot faxen behöver man en bra radio, en världsradio duger oftast inte. Helst typ en stor radio med många knappar. Icom, Yaesu mfl. I datorn kör man JVComm32. Bra antenn behövs också, för mottagning fungerar det bra med en sladd som spänns från däck till masttop. Navtex och apparater typ Weatherman har begränsad täckning. Med SSB och pactor kan man hämta GRIP-filer. Det går även med satellittelefon, uppkopplngen kostar men telefonen är billig, tveksamt om det blir dyrare än en SSB-anläggning. Men SSB går att köpa begagnat, typ 5tkr och har den fördelen att man kan prata med andra när man får långtråkigt.
Sen sänds det ju prognoser som kan avlyssnas på en hygglig världsradio, tex en gammal Sangean 818 med inspelningsmöjlighet. Men man måste känna till termerna typ skillnaden mellan VEERING och BACKING.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte några kluriga långseglare från Chalmers som skickade väder info med sms.

Då det var gratis att skicka sms till satelittelefonen hade dom ett system som dom smsade sin positionen till och fick tillbaka väderkartor i forma av mass-sms.

Ska se om jag hittar länken

Näe, hittar inte det. Att man aldrig kan spara bra saker  crying

/Anders



Senast ändrad av Sueco | 09 juli 2012 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde ju ett av de enklaste väderprognosinstrumenten i mitt inlägg ovan; en barometer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...