Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Mick

Yamarin 59 DC vs Askeladden 535

Rekommendera Poster

Står i begrepp att byta min galma Askeladden. Tanken är en lätt trailerbar DC för dagsturer men möjlighet till övernattning. Känns just nu som om Yamarin 59 DC och Askeladden 535 är de hetaste kandidaterna. Ungefär samma vikt och bredd men Yamarinen är längre. Samtidigt är jag otroligt nöjd med Askeladden sedan tidigare.

Vad har ni på forumet för erfarenheter att bidra med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 535:a och det är en fin båt men inte mkt att sova i. För liten och låg ruff.

Jag har inte varit inne i någon Yamarin så jag kan inte uttala mig om skillnader i storlek där.

Om du satsar på Askeladden så köp en med så stor motor som möjligt, (115hk)och en stålpropeller med mycket grepp  tex. Highfive.

Jag bytte från 90 till 115, det hade blivit både billigare och smidigare om jag hade valt 115hk från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar också lite på Yamarinen samt Ryds 18 DC. Vad dock och titta på en Ryds i helgen och tyckte mig se att solen lös igenom plasten i ruffen när solen låg på, är Ryds så tunna i plasten tro? Några tips och tricks kring Yamarin 59 dc då, har inte provkört någon men funderar på att göra det inom kort..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett hett tips är att aldrig köra en båt ensam. Det är ett stort fel även båttidningar gör och då går alltd båtarna lätt och ledigt. Verkligheten är ju annorlunda och jag antar att du kanske ska köra både packning och familj eller vänner och då kan en båt bete sig helt annorlunda än vad den gjorde när du var och provkörde själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer! Det jag funderar på är också vad skillnaden i längd kan ha för betydelse. Yamarin 573 mot Askelladen 525 (tror jag). Hur mycket tror ni det påverkar?

Har också sneglat på Uttern D55. Har förstått i trådar här att en del haft problem med skroven, men om man lyckas undvika´ ett felaktigt. Vad har ni för erfarenheter då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt intryck är att Askeladden är tyngre än motsvarande storlek från finska och svenska tillverkare, kanske för att de byggs enligt hårdare krav, de ska tåla vågorna längs norska kusten?

Men ska du ha båten på trailer är tyngd en stor nackdel. För att övernatta i skulle jag lätt ta en båt som är 2 fot längre om den väger lika mycket och är ungefär likvärdig i övrigt. 60 cm extra gör stor skillnad på en båt under 6 meter = ta Yamarin 59 DC.

Men åk och titta på båtarna. Prova att ligga en stund fram tillsammans med en kompis/partner med dörren stängd och fundera på om det verkligen går att sova där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du får tänka på är att en DC båt på 535 är ingen stor båt. Nackdelen med en DC är ju att hälften av båten använder man sällan och istället får man som familj trängas på andra halvan av båten. Jag har både haft DC och HT båtar och tycker personligen att HT båt är mer funktionell då man kan sitta under tak och utnyttja hela båtennär man är ute och kör. Det kan du inte med en DC i denna storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på Askeladden 525, men Yamarin 59 DC är en underbar båt. Vi körde en sån i en vecka 2 vuxna och 2 barn, gick hur bra som helst.

Visst inte lika stabil som större båtar kanske, väger bara 700 kg utan motor, men för soliga dagsutflykter passar den utmärkt. Drar ca 0,7 l/Nm och toppar i 40 knop med en 115 hk. Perfekt egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade oavkortat valt Yamarinen. Längden är helt avgörande här.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger Yamarinen med. Skulle lätt rekommendera den enbart på den ökade längden. På en såpass liten båt gör varje dm skillnad när det börjar bli lite sjö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart Yamarinen, kvalité och bra andrahandsvärde samt oerhört välbyggd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tack för alla synpunkter. Det känns ju som ett riktigt enkelt val. Nu gäller bara att ut och se om det verkligen är köparens marknad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Innan min nuvarande båt ägde jag en 59DC under 3 års tid, den fungerar riktigt bra i alla avseenden. Sjöduglig och robust. Kort och gott en fantastiskt trevlig båt.

Dock så är den trång att övernatta i, speciellt om man är fler en två. Men med tanke på storleken så kan man inte begära så mycket mer. 

//Gravis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade inte en Yamarin 59 HT varit något?

Jag funderar på att skaffa mig en sådan. Tycker det käns som det är mycket rymd i den. Fäller man upp kappelet så blir det mycket rymd. Jag tycker att en DC känns instängt i sovutrymmet

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på Yamarin 6110 DC istället. Troligen samma pris som 59:an, men i princip samma båt som 64:an. Dvs väsentligt större än båda nämnda båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla synpunkter. Det blev en 59DC. Leverad och provkörd. Alla ev. tvivel försvann redan i hamninloppet!

En helt annan fråga. Det tar en stund att komma ut innan kapellet ligger på sin plats i garaget. Har sökt i trådar här på MG men har inte fått till någon bra metod ännu. Vad har ni för tips?

 

Mick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Grattis till ett underbart båtval!!

Känner igen problemet, tyvärr så är det bökigt och jag kom aldrig fram till något bra sätt att få ner kapellet. Det enda tips jag kan ge är att vika in sido flärparna mot mitten innan du försöker rulla in allt i lådan.

//Gravis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapell är ett otyg. Du kommer ha båten några år, därefter går du över till kabinbåt med självläns bak och inga kapell så långt ögat kan nå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp till ett hamnkapell det är betydligt lättare att ta av och på, bara att knöla ihop och stuva undan. Dessutom sliter du mindre på körkapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Nu tar det inte mer än 4-5 minuter att packa kapellet snyggt i sitt garage. Tanken på hamnkapell har vi för tillfället givit upp då det är smidigare med körkapellet om man vill gå in i båten då den ligger i hemmahamn och nu går det som sagt snabbt och smidigt.

Men jag förstår helt klart vitsen med kabinbåt.

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...