Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
philipn

Utombordare går bara på choken

Rekommendera Poster

Har en Yamaha 9.5hk 650 2 takt, från ca -80 som inte går utan att choken är på. Trycker jag in chocken kan jag hålla den igång på höga varv. Så fort jag släpper av lite på gasen dör den. Startar fint med choken igen.

Bytte bränslepumpen för den såg inte vacker ut inuti. Nya bränsleslangar från tanken till förgasaren. Förgasare är rengjord tre gånger. Alla packningar ser fina ut och flottören verkar göra det den ska. Förgasaren har bara en justeringsskruv och det gör ingen skilllnad att skruva på den.

Trycker man på blåsan på bränsleslangen från tanken blir den hård och det flödar bra med bensin om man sprutar i luften med slangen bortkopplad från blåsan.

Någon som har några tips?



Senast ändrad av philipn | 14 maj 2012 | 19:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en motor endast går på choke så är det nästan alltid så att den får för mycket luft i förhållande till mängden bensin. Detta kan betyda att den drar tjuvluft någonstans vilket du kan testa genom att spraya startgas runt om förgasaren (inte in i den). Om motorvarvet ändras någonstans så har du hittat tjuven.

Om den inte suger tjuvluft så är det något som hindrar bensinflödet.

Du skriver att du kollat allt...men du har antagligen missat något så kolla ytterligare en gång. 

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sprutade startgas runt förgasaren och fick en varvtalsförändring men det visade sig vara när det kom startgas i chokens luftintag på sidan av förgasaren(med choken aktiverad). Bytte packning mellan förgasaren och insuget för säkerhets skull. Ingen förändring. Ska köpa en ny bensinblåsa och ett nytt bränslefilter bara för att utesluta dem helt säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du gjort rent förgasaren? Om motorn inte drar tjuvluft så har du nog skit kvar i lågfartskretsen på förgasaren. Att motorn inte svarär på justering av pilotskruven tyder oxå på att det är stopp i denna krets..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som jarb skriver, titta efter några eller nåt litet hål bredvid insugningsröret i förgasaren och prova att blåsa in luft där, är det täppt där så stannar motorn när du stänger gasspjället. Det brukar gå bra att blåsa genom en stump smal  bränsleslang eller med en öronblåsa från apoteket.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu bytt bränslefilter och primerpump på slangen men det hjälpte inte. Började med att justera brytaravståndet och sedan tändningen i förhållande till trotteln och då! Äntligen fungerar motorn som den ska. Nu ska det sjösättas och testas på riktigt. Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...