Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst anders

nåtning med epoxi

Rekommendera Poster

Gäst anders

hej jag undrar vad man kan blanda i epoxilim för att få de tjockare vid nåtning av däck vill gärna rinna för lätt mvh anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders! Det finns ju microballonger att blanda i, blir lite vitt av dom. Har själv ställt frågor ang epoxi nåtning men fått till svar att epoxin gulnar och inte låter trät röra sig. Finns vit/svart pasta att blanda i epoxin, men den vita blir inte tillräckligt vit säger dom som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anders

du misuppfatta nog mej det är teak ribb som redan är limmad med epoxi o de tror jag inte är fel vitsen är att de inte ska röra sig.mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Martin

finns något som kallas AEROSIL, har aldrig använt det själv men det ska vara ett förtjockningsmedel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Vindövarvet när jag jobbade där använde vi slipdamm ifrån teak att blanda med Epoxi som nåt till Teak. HELGE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anders

hej hej jag tackar Helge för de tipset . det blir biligt o bra så gör jag. mvh anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig tusan på att båten är Norsk. Numera finns det ingen ansvarsfull båttillverkare som använder epoxi. I Norge tillverkas de flesta båtdäck i teak av en och samma tillverkare. Dom använde tidigare epoxi. Men efter ett stort antal reklamationer började man göra på samma sätt som i övriga världen. Man anväder en mjuk nåt. Det finns tre typer och ett flertal fabrikat att välja mellan. Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tyvär loppan det är en gotlandssnipa vad jag vet så använde storebro epoxi på sina båtar så ja tror inte de är någe fel med det mvh anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storebro gick ifrån epoxi för länge sedan. Fundera på varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen ja bor i närheten av västervik o som du säkert vet bygdes båtarna här.jag undrar däremot vad som är fel med epoxi o lägga teakdäck i epoxi vitsen är ju att de ska ligga stumt o inte röra sig.mvh anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker. Men tyvärr rör sig teaken varken du vill eller inte. Du vet, sol / regn. Risken att epoxin eller skarven mellan epoxin och teaken spricker är hyfsat stor. Därför används idag bara mjuk nåtmassa. Men det är klart skall du bara reparera kanske du kan fixa det med mer epoxi. Jag är tyvärr ingen expert på epoxi, men jag vet att man i Norge tidigare använde epoxi som var infärgad svart. Det borde gå att få tag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pondus snickeri hade i varje fall för några år sedan en svart epoxi avsedd för nåtning av teak, har nog en burk stående ngnstans. Limmade själv teak ribb på en plywood durk har hittills fungerat bra. Ett av villkoret är att ribben är tunn, skall ej var den normala 12mm som måste limmas med med en flexibel nåtmassa utan max 6mm tjock. En stor fördel med limning är att all skruv utgår minskar risken för vatteninträngning. Massor av vikter krävs under limningen...... Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders, Jag håller med övriga som avråder dig från att använda epoxi till nåtning. Träet måste kunna röra sig. Jag tycker för övrigt att teakdäck bör undvikas helt och hållet om man vill ha en sjövärdig båt med lång livslängd. Teak är halt, särskilt i saltvatten och ser ofta illa ut efter några år. Kostar och väger. Det är mörkt vilket gör båten varmare inuti än ett vitt däck. Själv föredrar jag ett plastdäck med ordentligt halkskydd, tex. snäckskal eller sand eller microballonger. Vill du förtjocka epoxi kan du med fördel använda cellulosafibrer. Ett sådant tixotroperingsmedel som jag själv använt är NM Tix som finns att köpa tex. hos Epotex i Stockholm. Det finns också epoxi att köpa som redan är förtjockad, kallas då lim. I ditt fall borde du väl använda någon av Sikas produkter baserade på polyuretan. MVH, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt i mycket men inte i allt. Teak är INTE halt vare sig i torrt eller vått tillstånd. Det är faktiskt det som från början gjort att man börjat använda teak på däcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...