Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Braempa

Ngn vist med AIS i skärgården?

Rekommendera Poster

Funderar på skaffa AIS till segelbåten, men skulle vilja höra åsikter om huruvida det faktiskt är värt det om man mest seglar i skärgården (Sthlm)? Har en Raymarine A70 GPS-plotter som ju har inbyggt AIS-mottagare, så det är sändare jag skulle ha isåfall, kanske kombinerat med VHF...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så kan jag inte se någon användning för den i innerskärgård om det inte råder extrem dimma eller att du endast seglar i farlederna och på natten. Likadant, tycker jag, gäller med radar i innerskärgård. Den är jättebra vid dimma och på natten men man klarar sig gott och väl med ett sjökort, kompass och bestick.

Som sagt detta är vad JAG anser. Om jag skulle bege mig utanför skärgården ut på det öppna havet så skulle jag iallafall överväga att installera radar och hissa upp en radar reflektor på lämpligt ställe men AIS känns som överkurs för de med stor plånbok och snabba båtar!

Mvh Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör mycket i Göteborgs starkt trafikerade inlopp med små och stora färjor och fartyg.

Med AIS och Prediktorfunktionen i TIKInavigator kan man enkelt avgöra om risk för ombordläggning föreligger. På bilden syns tydligt var jag kommer att hamna om 6 minuter.

AIS är det bästa som hänt oss efter GPSen, för att underlätta för säker framfart.

http://lasselundell.se/ais.html

http://seniorseglarna.se/morkernavigering-filer/morker2010.htm

 

post-571-1394237055,585_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det syns ju tydligt att fartyget du möter kommer att ha gått på grund långt innan du möter det, så jätteorolig för möte behöver du ju inte vara ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kom från Skurusundet igår låg det en stor fritidsbåt precis innan inloppet till Stäket vilket jag tyckte var lite konstigt. Jag hade volymen på vhf;n nedskruvad och körde med plottern på 200 m zoom så jag såg inte så långt. Jag passerade den stillaliggande båten och gick in i Stäket. En mindre motorbåt kom emot oss och på plottern noterade jag en farkost med AIS ombord vilket var ovanligt för en sådan liten båt. När båten passerat insåg jag mitt misstag. En Vaxholmsbåt fyllde upp hela Stäkets bredd och jag var tvungen att slå back och krypa in i en liten vik för att släppa förbi färjan. Hade jag tänkt lite så hade jag zoomat ut innan jag gick in i Stäket för att se vad som var på gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I starkt trafikerade områden är AIS bra, men...
...annars funkar ju enkel pejling med ögon och något fast föremål på den egna båten som ligger i linje med den mötande/korsande båten bra.

Om pejlingslinjen från öga via fast föremål på egen båt hela tiden ligger still på den mötande/korsande båten kommer båtarna att krocka, anars inte. Rör sig den mötande/korsande båten framåt jämfört med pejlingslinjen går den för om och vice versa.

Praktiskt för att i god tid tydligt visa sin avsikt genom att ändra fart och/eller riktning.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...