Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
666D3

Övernattning i liten HT-båt

Rekommendera Poster

Igår var det så pass lugnt och så lite båtar ute att jag valde att gå vägen över Stavsnäs. Tidsvinsten blev 15 min s men sträckan är betydligt längre så hem blir genom Skuru. 199 nm hitills i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt flyter på och värmen har kommit. 11 övernattningar totalt i år. 229 distanser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var man hemma för lite ledighet men kunden beställde en del extra så på söndag bär det iväg igen. Under onsdagen dök frugan och hunden upp helt oanmälda vilket var en kul överaskning. Som tur var hade jag överskott på mat i kylen så vi slapp åka och handla. Ikväll när vi kom hem drabbades hon av att ha varit på sjön några dygn. Det gungar här hemma säger hon. Hela förmiddagen passerade båtar bryggan där vi låg så jag trodde det skulle vara högtrafik genom Skurusundet på eftermiddagen men det är som att säsongen inte startat än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har verkligen haft tur med vädret den här veckan!

Och så frugan på besök -- jag trodde du var ensamstående som tillbringar så mycket tid i båten...

Enligt SMHI är det redan 12 grader i vattnet vid Huvudskär idag, så nu borde det väl vara varmt nog för folk att åka ut... Har du kollat vattentemperaturen inne där du har legat under veckan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trivs nog mer på sjön än frugan men hon frågade igår om vi inte skulle ut lite i helgen så suget finns även hos henne. Det blir isf inte in mot stan.

Kollade vattentempen ett flertal gånger igår på mitt VP instrument som visar en grad för hög temp. Både vid Vaxholm och söder om Baggensstäket visade mätaren 16 dvs 15 grader.

 

300 nm  passeras innan måndag.



Senast ändrad av 666D3 | 26 maj 2012 | 07:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt med 15 grader redan i maj -- verkar bli en fin sommar smiley

Dåliga somrar brukar vattnet i Stockholms skärgård aldrig komma över 14 grader...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår monterade vi ur värmaren och lämnade in den på Erlandson som skulle skicka den vidare till Sliepner. Upptäckte att butiken denna helg har 25 % på allt som har normalpris så det blev två besök där igår och idag lite monteringar av småsaker. Framåt kvällen lämnar jag åter södra skärgården. Strålande sol idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande 15 grader i vattnet och det lär nog sjunka då det ska komma kyla och regn på fredag. Hoppas vara ledig då. Kylboxen har nu varit igång 2,5 veckor med en temp av 5 grader. Ligger numera med 70 W solpanel så jag oroar mig inte. Ikväll är det riktigt fint väder och solen värmer fortfarande.

post-10011607-1394237095,9248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten epilog. Jobbet avklarat och ön ca 1500 ton tyngre nu. Det fungerade alldeles utmärkt att bo i båten veckovis i sträck trots att den även användes som transportbåt. Städade båten för andra gången igår och nu börjar den återfå sin glans. Värmaren är fortfarande på garantiservice så vi övernattar inte i helgen. Den stora helt suveräna Ezetilkylboxen som går så tyst och snålt är lite för stor för båten så nu sitter den lilla Ocean cool kompressorboxen återigen i båten efter byte av lock på garantin. Tar liten plats men väsnas mycket. Kollade plottern igår i samband med en tur och den visade på 380 nm under maj månad vilket är rätt mycket. Ser fram emot att få åka ut i min skärgård.



Senast ändrad av 666D3 | 09 juni 2012 | 13:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft så mycket att göra så att värmaren var inlämnad spelade ingen större roll första veckorna. När 3-4 veckor gått kontaktade jag återförsäljaren som lovade återkomma när den var tillbaka från verkstad. Senare sa butikschefen att den väntades in dagen efter vårt samtal men sedan blev det tyst. I veckan ringde jag igen och då påstod de att värmaren inte gick att laga utan att jag kunde hämta en ny istället. Undrar om min värmare kanske försvann efter det att den blivit lagad. Hur som helst är den nya värmaren nu monterad så nu behövs bara lite ledig tid så man får komma ut på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten åter i sjön och den nya värmaren jag fick har används under vintern som värmekälla i en skoterpulka så den startade så fint idag. Nytt större klass A batteri har ersatt mitt gamla förbrukningsbatteri. Ska snart ge mig ut på sjön och naturligtvis blir det övernattning i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under sommaren provade jag att en natt stänga det korta raka utblåset vi har på vår 22DT värmare och då blev den väldigt, väldigt tyst. Nästa gång jag skulle starta den gick inte brännaren igång. Lämnade in den och då var det överhettningsskyddet som gått sönder. Efter att vi fått tillbaka den läste jag manualen lite noggrannare och har nu lärt mig att använda ventilationsläget vilket har används en hel del. Nästa sak att gå sönder var min lilla Ocean Cool box och denna gång tog jag bara bort den och byggde en fast box under ena sätet bak. Den blev på 30 liter och nu är den testad. Vi var senast ute 3,5 dygn med början tidigt en morgon och första 3 dygnen var det kylskåpskallt. Sista dagen steg tempen men inte mera än att smörgåsmargarinet fortfarande höll bra konsistens. Märkligt nog fanns det knappt någon fukt i boxen när vi tömde den. Som kylmedel användes 6 kylklabbar från Biltema och en liter fryst mjölk. Ingen ström till kyl behövs i dagsläget så nu har vi gott om ström.

post-10011607-1394237598,1697_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa om hur du bott i 666'an. Vi blev med sådan i sommar och trivs storligen med båten. Dock endast en övernattning tillsammans med frugan. Bra tips att skärma av överbyggnaden nattetid!

Berätta gärna lite mer om den kylbox du byggt. På dagsturer funkar det ju bra med en 12V kylbox, men nattetid väsas det för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att fler är nöjda med 666. Enda större båten som lockar är Greenline 33 men någon sådan tror jag inte att det blir. Boxen är byggd av Isotherm skivor som är av polyurutan belagda med vit PVC. Jag mallade först till en botten och sågade sedan till skivan. Sidorna satte jag vertikalt trots att utrymmet lutar. Nu var jag tyvärr inte så jättenoga i hörnorna så de kunde nog ha kylt bättre. Utrymmet utanför boxen fylldes med fogskum. Ovanpå boxen sattes skivor som gick till hälften över skivans tjocklek så att locket kan vila på andra halvan. Locket gjordes på en del av boxens yta ifall att jag i framtiden vill stoppa in kompressorkylning. Då tänkte jag sätta förångaren i taket. Tätninglist sitter i lockets insida. Höjden invändigt blev 20cm så mjölk måste läggas ner. Till isoleringen köpte jag även kantlister som kanske medföljer om man köper en kartong med tre skivor. Köpte först två skivor men var tvungen att köpa en tredje. Jag klistrade med någon bygg & limfog och använde vit mögelbeständig silicon i skarvarna. Bästa priset för hel förpackning pu skivor har nog Erlandssons.

http://www.erlandsonsbrygga.se/sv/Hemsida/Inredning_VVS/Kyla/Kylaggregat/BYGGSATS_ISOTHERM?id=08979

 

Ang Wallas 22DT sa reparatören att det bara var den andra de fått in och förmodligen är det mitt handhavande som orsakat de två felen.

Vi har nog övernattat över 20 gånger denna säsong och än är inte säsongen över.

 

Tillägg. Eftersom locket blev mindre än boxen klistrade jag fast en kantlist så den stack ut till hälften på den fjärde sidan så att locket vilar på kanter runt om.

 

Jag tog även bort kardborreremsorna som håller fast dynan och borrade hål i plasten för bult som jag satte underifrån innan jag gjort klar boxen och det fanns plats. På gängorna som stack upp satte jag kupolmuttrar. På dynans undersida borrades hål som passar mot muttrarna och på så sätt hålls dynan på plats och är lätt att lyfta upp utan att behöva slita som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den utförliga beskrivningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan tidigare har orginalbordet ersatts av ett mindre eftersom det var väldigt trångt att ta sig runt det gamla. När det inte användes låg det oftast på en brits men i samband med kylbygget plockade jag bort fästena för bordet under mittdynan och gjorde fästen för det nya bordet på undersidan av mittdynan. Nu skjuts bara bordet in direkt under dynan och utrymmet under används som lagringsutrymme. Det finns någon bild på bordet i min sjöbod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering ang. kylboxen. Jag blev lite besviken att den bara höll kylan 3,5 dygn så jag funderade lite och den kylde nästan för mycket i början och jag hade klamparna utspridda i boxen. Is kyler is var nästa tanke och jag köpte för några veckor sedan enkla alltför små kylkassar på Jula för att bära mat i till båten. Jag provade att lägga i kylklamparna i en av dem och fem fick precis plats på bredden och den 6;e kunde jag lägga ovanpå. Allt åkte in i frysen och igår togs det med till båten. Där åkte hela kassen in i kylboxen. Efter ett dygn var alla klampar fortfarande stenhårda och matvarorna höll lagom kyla. Nästa sommar får jag testa hur många dygn boxen klarar att hålla kyla under varma sommardagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en tidig middag igår åkte jag till båten för att byta impeller och åka ut en sväng och övernatta. Frugan valde att stanna hemma. Något byte av impeller blev det inte så jag åkte inte så långt ifall något skulle hända. Jag blev förvånad över att det var så många båtar ute. Några kylklabbar tog jag inte med för nu behövs det inte för enstaka övernattningar. Värmaren har gått hela natten vilket var länge sedan. Jag satte termostaten på min vilket gav ca 20 grader under natten. Eftersom jag inte ville missa soluppgången hade jag satt klockan på ringning men det var dimma när jag vaknade. Nu börjar solen lysa på båten så det är dax att slå av värmaren som har gått i 13 timmar. Det verkar bli en fin dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongen är igång och inatt blir det övernattning i båten. Soligt väder men kalla vindar. Kapellet åker nog upp tidigt om inte vinden mojnar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många övernattningar har det blivit i år. Senast förra helgen då värmaren fick gå hela natten fast på min utan termostat. Efter att idag besökt sälkolonin vid Själberget ligger vi nu vid Biskopsön i Sthlms skärgård. Solen har just gått ner och värmaren är påslagen. Hunden har redan lagt sig under täcket. Ännu en mysig natt lär det bli även om det förmodligen blir dimma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vill bara visa uppskattning till dina berättelser, följer med intresse! Jag har visserligen en liten segelbåt, men det är väldigt små utrymmen här också. Planerar att åka ut och jobba en vecka mest för att komma hemifrån (har kontoret hemma) och för att få jobba ifred.

 

Tyvärr saknar vi värmare i båten, men en fotogenlykta med komplettering av gasspisen så brukar det vara okay. Men vi får väl se om jag får avbryta försöket...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Det kommer nog gå bra. Kul att fler med mindre båtar väljer att övernatta. Natten till söndagen var alldeles för varm så jag sov inget vidare. Ville inte slå av värmaren eftersom det är så fuktigt på hösten och att lämna öppet kändes inte som ett alternativ eftersom man brukar få in flygfän då. Söndagen började med dimma men efter att den lättat valde vi att återigen åka ut på öppet hav. Inte en krusning var det men dyningar fanns kvar sedan gårdagen. Vi såg väl 50-100 gråsälar varav ett gäng låg och solade på en bränning. De är stora och kan väga 300 kg. Området är förbjudet att besöka före 15 aug eftersom de ömsar päls där. När vi var där på lördagen kom en stor havsörn inflygande på låg höjd och satte sig på toppen av Inre Bådan där vi då befann oss. De är en av världens största rovfåglar och kan ha en vingbredd på 2,5 m. Helgen var ett minne för livet.

 

På bilden några måsar, någon säl och havsörnen

post-91186-0-91413200-1410370579_thumb.jpg

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blåser kraftigt idag så natthamnen blir i en skyddad vik i gränsen till sötvatten. Tyvärr blåser det även här så jag får vända upp aktern mot vinden ikväll för att slippa kluckandet mot skrovet som är väldigt störande när man ska sova

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag vänder aktern mot vinden (och vågorna) så kluckar det ännu mer mot badbryggan än det stillsamma kluckandet runt fören. Mot badbryggan brukar det dunsa ganska rejält tom.

Ja, en dag som denna ligger man gärna i ordentligt lä. I den lilla vik jag ligger på svaj i just nu snurrar dock vinden runt ganska rejält så ibland kommer vågorna in under badbryggan och dunkar. Ingen kul vind alls egentligen - men man är ju ute på sjön iaf!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tröttnade och vände båten så nu är det tyst. Ligger också på svaj så det gick lätt att flytta linan. Satte nyss på värmaren vilket är väldigt tidigt på kvällen men det blåser in i ändarna på dragkedjorna. När en vindby kommer gungar båten till rätt kraftigt. Många känner nog igen platsen där jag ligger

post-91186-0-06409600-1411831355_thumb.jpg

Redigerad av 666D3
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har inte min arbetsvecka blivit av, men i helgen njöt vi hela familjen på en tur runtomkring Mörkö (Södertälje) med besök på Notholmen (Flottans män). Helgen var kanon om än lite blåsigt, fotogenlampan räckte gott och väl för att hålla värmen, tills gasolspis sattes på för morgonkaffe.

 

Det har sin charm på hösten också!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen börjar det bli dags för övernattning. Tempen i helgen verkar nattetid hamna strax över nollan men någon natt ska det bli. Söndagen verkar bli rätt skaplig så kanske kan man få lite sol till morgonkaffet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Otroligt vilken kille! Imponerad av att du inte vill ha en större båt eller liknande. Du är ju nästan så kallad uteliggare nu på sommaren fast med en Jolle. Skämt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade ett stort tält under två säsonger för länge sedan och efter det blev det husvagn. Jag saknade tältet och på samma sätt kanske det skulle bli om vi skaffade större båt. Fast nuvarande börjar bli full nu så mer kommer knappt att få plats om det inte ska inskränka på vårat utrymme. Just knölat in ankarspel med 40 m kätting

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 båtar i Napoleonviken just nu. Nästan som under säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...