Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Figo

Oljeläckage VP 5,7 GL

Rekommendera Poster

hej,

Har startat upp motorn (VP 5,7 GL) efter vintern och upptäckt att det kommer lite olja på botten i motorrummet. Tog upp det som låg och startat motorn igen och lät den gå i några minuter. Syntes inget speciellt. Ett dugn senare kommer det lite olja fram igen under motorn.
Har kollat oljefiltret men det verkar inte komma där. Har ni några bra tips på var jag ska kolla efter läckage?
kan det bli så att motorn trycker ut lite olja någonstans om man fyllt någon deciliter för mycket vid oljebytet i höstas?

mvh
L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har nått tips här?

//LG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat packningen på bottenpluggen. Har haft liknande problem, jag skaffade en spegel med skaft och torkade av motorn körde en runda sedan letade jag upp oljeläckan med hjälp av spegeln och en ficklampa vid det tillfället var det bottenpluggen som hade en koppar bricka efter jag bytt den var problemet borta.

Min bryggranne hade problem med oljeläckage det visade sig att oljetråget hade rostskador.

Mvh/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag hade en gammal V8 för en massa år sedan i en Sunseeker där jag hade samma problem. Det visade sig vara bakre packboxen runt vevaxeln. Hoppas Du har tur och det är något enklare. Jag fick lyfta ur maskinen och riva den.

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Har nu konstaterat att det läcker lite olja i underkant på transmissionslocket bakom remskivan på motorns framkant. Är det nån som vet om det går att få loss remskivan och byta packning och vevaxeltätning på plats eller måste motorn ur?
Tror att det är utrymme nog att få på en avdragare på remskivan.

mvh
L-G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...