Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst Mercury

vit olja i växelhuset....HJÄLP!!!

Rekommendera Poster

Gäst Mercury

Hej! Har en gammal mercury från -73 50 hp. Tappade ur växelhusoljan nyss och fick se en olja som var vit. Har precis köpt motorn på öppet köp och funderar nu på om jag ska lämna tillbaka den. Den oljan var inte bytt på säkert tre år innan jag köpte den. Nu är min fråga följande: 1. vad kostar det att byta packningar? 2. Hur farligt är det egenltigen med lite vatten i oljan? det kanske räcker med att jag byter oljan varje år istället nu? 3. Ska jag lämna tillbaka motorn?

post-0-1394234324,4887_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

tjena...har meckat rätt mycket med just den motor du har...det man kan säga om olja i växelhuset är detta...det finns stor risk att lager har tagit skada...detta är iofs inte svårt att byta...men man måste ha en verkstadshandbok o det tar sin lilla tid...vidare... om en sådan motor får stå ute över vinter kan du sätta en peng på att hela växelhuset har spruckit till våren eftersom vattnet i oljan spränger växelhuset... packningar måste du oavsett byta eftersom det redan nu finns vatten i oljan...har inte i huvet vad de kostar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mercury

Okej...men frågan är om det är värt att lägga ner det på en sådan gammal motor! Det kanske är bättre att lämna tillbaks den och sikta in sig på något nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tintin

Stäl skräpet på museum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån guldmotor ger man inte upp så fort. Är Merurys flaggskepp genom tiderna. Är det bra komp, motorns all elektronik på topp, och proppen fin. Ja då kan du lungt lämna in den för några tusingar. Sedan är vad priset är satt från början. Du kan ju pruta ner den när du upptäckt den vita oljan. Det farligaste med den motorn är om drivaxeln rostat fast i vevaxeln. Är ett vanligt fel om man inte bytt impeller i rättan tid. Det måste du också kolla. Vanligt är att en av cylindrarna går varm. Den har ju ingen termostat. Så därför extra viktigt att varmköra innan start. Hoppas du fått nåt matnyttigt att tänka på. Har ägt en själv och har en grabb som har dessa äldre Mercury som favoriter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är ju ingen tvekan om att motorn är ett stort risk-köp! Det hela är ju frågan om ekonomi. Har du betalat 500 kr kan du ju ha gjort en bra affär, men var den lägsta prisgränsen går för vad som anses som en relevant affär vet man ju inte för än efter att man har motorn reparerad och sett prislappen. Kort sagt så är det en chansning. Ingen motorverkstad kan lova dig på förhand någon kostnad. Det kan uppstå mcyket på vägen som man inte hade tänkt sig när man börjar riva i motorn. Hur du ska göra är ju helt upp till dig, men personligen skulle jag tveklöst ha försökt häva köpet alternativt se till att priset är mycket lågt satt! Ett annat alternativ är att säljaren betalar reparationskostnaden, men då ska du ha 100 % säkra garantier på papper att han/hon verkligen gör det också så att du inte får stå för både motor och reparation! Hoppas att allt löser sig (sa han som sket i vasken)! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mercury

Tjena! Tack för alla bra svar. Jag kan juh säga att jag gav 10 000:- för den. Har pratat med säljaren och han sa att vi skulle kolla vad den kostade att laga och om det var för dyrt skulle vi häva köpet annars skulle han betala. Känns ändå bra med så pass ärliga säljare i en djungel som den här här branschen är med beg. motorer. Han har garanterat att den går som en klocka och det måste man juh trots allt lita på när han är så ärlig med allt annat. Hur tycker ni nu då när ni vet vad jag gav för den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har inte en perfekt koll på begagnadprisläget, men spontant känns 10.000 ganska okay....under förutsättning att den går som en klocka! Och att den är i fullgott skick. Med fullgott skick menar jag så här: en motor som har ett allvarligt fel kan ju gå som en klocka några dagar, veckor eller tom månader om man har tur. Men sedan kommer de dyra kostnaderna. De kan ju komma ändå, men oddsen att ha en bra motor fungerande en längre tid ökar ju avsevärt (naturligtvis) om den är bra från början. Då är det ju bara att se till att fortsätta att sköta om den som ett barn. Då kan du ha den i många år till. Ett tips: Var pedantisk i ditt handhavande och din motorvård! det är billigast i längden. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sjövett

Hej. Att lägga ut 10 000:- på en 32 år gammal motor skulle jag inte rekommendera någon. Du borde kunna hitta betydligt nyare motor för detta pris! Däremot kan du eventuellt göra det bästa av situationen om du trots allt vill behålla motorn. Ta reda på vad det kostar att renovera hos en verkstad. Jag gissar på från 2000:- för enbart packningsbyten och jobb. Har lager och drev tagit skada kan det gå på uppåt 3 000-4000:- beroende på omfattning. Föreslå att du drar av hela beloppet från köpesumman! Fördelen med gamla mercury 50 är nämligen att det ofta går att få tag i begagnade växelhus här och var för en billig peng (från ett par hundralappar) Jag själv skulle hävda att köparen borde ha känt till felet. Att säga att oljan inte är bytt på länge är en vanlig bortförklaring när oljan blir vitare för varje år. Olja skall bytas varje år, annars tar vxl-huset skada. Man skall inte betala mycket för en skadad ELLER undermåligt servad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga att även om nu försäljaren säger ditt och datt. Är det du som ska kolla motorn. Gör man likadant när man köper bil är man ju i regel grundlurad. Mitt pris skulle ligga runt det halva priset han kräver. Och då med ett växelhus i topptrim. Hur sjutton är det med impellern. Är den bytt. Att bara lita till en nasare är ju vansinnigt. Låter väldigt farligt det där. En båtmotor som är begagnad är ju en jättechansning om man inte vet ett dyft. Har du ingen som kan nåt om båtmotorer som kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mercury

Okej! Kanske vore något att byta växelhuset själv då. Har aldrig mekat med en båtmotor men en hel del annat. Fixar man detta själv om man inte har tummen mitt i handen? Vad kan man köpa ett begagnat för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Thomas

Du får nog räkna med ett par tusen för ett bra vxlhus, håller själv på att leta efter ett till en 115hp rak 6'a. Verkar gå på runt 5' för den. Inget större problem att byta själv, måste ju ändå bort för impeller byte/koll. Finns bra gds handböcker tex på Margie bookshop i Sthlm. Vxlhus har Marinhallen i Eskilstuna. Men kolla huset du har först säkert bara ngn packbox, byt pkn o provtryck!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gustav

Hej, lägg inte pengar på motorn, lämmna den, köp en nyare. Men som sagt det är en raritet, kolla med GBM om dom vill köpa den, jag vet att dom har lite äldra motorer och ställer ut. www.gbm.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför snackar du om att köpa nytt växelhus. Du behöver bara kolla om du först får ner det. Sedan är det ju bara packboxar som ska bytas. Om du är så osäker på en båtmotor är det bättre att vänta tills du kan få hjälp av någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena från Westkusten? Har haft mycket att göra med merkury som är en bra motor,Har läst de flesta inlägg!Oljan smörjar även om den är vit!Skall du fortsätta att använda motorn bör du prova med att byta tätningarna under vattenpumpen där det oftast uppstår tryck.kolla även om du får tillbaka vissa pengar från försäljarn!!!!Om det inte är tätt efter byte av packningar under pumpen som är ett enkelt ingrepp får du ge dig på propelleraxeln.Det är en mindre reparation som du själv kan utföra,om du klarar att ta ner riggen.Du Kan även  slänga i  en ny vattenpump om du tar isär dessa delar,Det är ju bara sex skruvar, det klarar du väl?????? Eller Hälsn Frå Sneseglarn!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häv köpet och be säljaren att lämna in motorn på en riktig verkstad och få den fixad. Ring sedan till verkstan och kolla vad som e gjort, samt fråga om hur motorn är i övrigt.

 

Tio papp är nog i överkant på vad den e värd, men om motorn enl verkstaden är i bra skick så kan det vara intressant.

 

Den ska vara i bra skick, inte bra skick för sin ålder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jag skulle nog vilja påstå att frågan är sedan länge löst! Då frågan ställdes den 6 januari 2005 och det snart är ett år sedan så är den nog ganska offtopic vid det här laget.

 

/Wille, javisstja nu är det ett nytt år på G igen....

 

GOTT NYTT ÅR ALLA 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

heeey.......

enligt konsumetlagen!! Måste säljaren åtgärda felet,eller häva köpet!!!!

du har tur som har en såån schysst säljare iaf.....alla är inte de!!

Tänk om du skule behöva processa mot försäljaren civilrättsligt!!

då skulle de förmodligen kosta mer änn du gav för den.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

--------------------

enligt konsumetlagen!! Måste säljaren åtgärda felet,eller häva köpet!!!! 

-------------------

Inte om säljaren är en privatperson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...