Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gladius

Limma fast solcellspanel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska fästa en nyinköpt solcellspanel på min rufflucka. Jag tänkte limma fast den. Den ska monteras mot ett fast underlag och då ska det gå att kliva på den. Nu har jag börjat fundera på hur jag ska göra detta på bästa sätt. Jag skulle gärna vilja kunna de-montera den också (ifall man byter båt ngn gång kanske).

Hur ska jag limma? Ska man limma endast kanterna eller under hela panelen eller bara strängar eller?

Vilket lim passar bäst?

Något annat bra tips eller råd?

Frågvis, undrande och nyfiken Gladius alias Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zick-Zack mönster med exempelvis Sikaflex 291

Gör snygg fog i ytterkant, förslagsvis med maskeriningstejp för att få raka kanter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl iså fall den nye ägarens prblem, viktigast torde vara ett snyggt o praktiskt montage.Se bara till så att du får så lite som skuggar panelen som är möjligt o anslutningarna är servicevänliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det sådana solceller som är byggda på en tunn rostfri plåt?

Har två sådana som jag hade fastskruvad på det plana och stora däcket på en tidigare båt. Sedan gjorde jag en ram och hade dom på stänger i aktern.

post-945-1394237052,7195_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra om man monterar solceller så att de kyls så bra som möjligt. Varje grads temperaturökning minskar effekten med ca 0,6 %. (Egentligen är det spänningen som sjunker med ca 0,1 V/°C, men med en regulator som utnyttjar överspänningen blir det ju effekten som sjunker.) Det är inga enorma förluster vi talar om, men låt säga att panelen blir 20°C varmare än nödvändigt. Då förlorar man 12 % effekt. Denna effektminskning är betydligt mindre än vad lite skugga kan åstadkomma. Skuggan av en handflata skulle jag gissa halverar effekten.

Limma mot däcket är inte optimalt om man tittar på effektivitet, bättre är - om det är möjligt - att sätta ett antal distanser under panelen så att luften kan cirkulera under panelen.

Mackey

PS
På en båt är det ju ofta andra överväganden för att stärka bekvämlighet och funktion framför effektivitet som är viktiga så länge det inte gäller farten. Då kan man stå ut med att båten lutar 20° eller att den hoppar och slår i vågorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt en solpanel på ruffgaraget (inte ruffluckan). Det är en NAPS 22 W marine med tunn metall under. Den limmades med sikaflex direkt mot ruffgaraget och fick sitta under press m h a några träbitar och tampar medan sikaflexet härdade. Nu går det att gå på den utan problem. Inga distanser användes och inga skruvar heller. Den får nog sågas bort med ett tunt sågblad om den ska tas bort. Placeringen är praktisk men absolut inte optimal på något sätt. Båtens batterier är dock alltid fulladdade då man kommer ned till båten och landström behöver inte användas för laddning av batterierna. Solpaneler i ramar kan vinklas efter solen, men de kan också hamna helt fel om man inte hänger med och vrider dem. De blir också lättare att stjäla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Och tack för alla råd och dåd. Carl_XII, jag ska göra precis som du. min solpanel är på 35 W och är nog egentligen kraftigt överdimensionerad för mina behov, men det är nog bättre ta i för mycket än för litet. Att jag vill veta hur man kan demontera solpanelen beror på att min nya panel nog är värd mer än båten den sitter på.

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten mer värd än solcellspanelen så är det bara att ta tigersågen och såga loss solcellspanelen när du skaffar ny båt eller så säljer du solcellspanelen med vidhängande båt. wink

En solcellspanel kan aldrig bli för stor ur laddningsynpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljer du båten låt panelen sitta kvar, så dyr är den inte och det blir ett fult märke där den suttit.

Jag skulle ändå aldrig hel-limma en solcellspanel du blir rent olycklig om du av annan anledning måste ta loss den, tex om den går sönder.

Sikaflex har väldigt bra vidhäftning, det borde räcka med 2st 1 cm breda strängar runt ytterkanten, dvs från kanten och 3 cm innanför kanten och möjligen ett par strängar mitt på för att dämpa bucklingseffekter.

Jag lossade och limmade om en däckslucka i sommras och det tog lång tid att få loss luckramen till denna som var bristfälligt monterad med SIKA. Jag antar att en hellimad solpanel kräver massor med tid att skära loss, millimeter för millimeter om du inte skall skada däcket på båten.

I övrigt håller jag med föregående talare, en solpanel kan aldrig bli för stor annat än utseendemässigt möjligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog skruva fast den med fyra skruva och göra en tätning med sika runt skruvarna.

Förborra med ett borr lämplig för skruvens kärndiameter, Ta en försänkare och försänk lite i hålet. En klick sika i varje hål. dra i en lämplig skruv i varke hål

Det finns skruvar som har en massa konstiga typer av spår. Skulle ha bort kåpan på en apparat som krånglade i går. Tre av skruvarna i kåpan var en sjärnskruv med tre skåror i stjärnan i stället för fyra. Det var ett elände att få bort skruvarna. Man gör naturligtvs så för att inte kreti och pleti skall kunna öppna apparaten uyan att man måste lämna den till en servisverkstad som kan ta saftigt betalt bara för att de har rätt skruvmejsel. wink

Under en period bytte vi ut spårskruvarna mot sexkantsskruvar på lyktstolparnas luckor, bara för att de kunskapshungrande ungdomarna inte skulle kunna öppna lukorna, kasta bort den och säkringen, vilket var oerhört populärt. Det minskade problemet - i några månader.surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...