Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johan_M

Ryds 18 DC

Rekommendera Poster

Efter mycket båtletande (fortfarande) har jag/vi även funnit Ryds 18 DC som en bra DC till hyffsat pris. Syftet att kunna använda båten vid gott badväder samt kunna sova över (2 personer) 1-2 nätter. Ej provkört någon ännu, kanske någon eller några som har erfarenheter att dela med sig av kring denna båt?

Tack på förhand.

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många till salu på Blocket, så det borde gå att pruta. Mycket båt för pengarna, men jag tror att ni kommer att upptäcka att den är för liten och trång fram att sova i.

Börja med att åka båda 2 och titta på en av de 18 DC som är till salu och prova att ligga en stund fram, gärna när båten ligger i vattnet (ett V-format skrov är ostadigt och med tyngd fram kommer fören att luta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I början av min båtkarriär, så tittade jag på en sådan. Lite för liten om manskall köra den på kusten som alltid har lite sjögång.

Men det blev en 20DC istället. Inte så värst mycket större. Men i dessa mindre båtar gör några cm mycket. Dessutom är jag inte mycket för den förgasarmotor som sitter i 18DC. Finns kanske diesel också? 

Den låter inte så roligt heller som en V6:a

20DC är mycker mer båt enligt mitt tycke på alla sätt. Och priset mellan dem är inte extremt. Men det är nog rätt billig i drift och service.

mvh
Kristian










 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Ryds 18 DC, en 2007. En suverän båt, vi använder båten mestadels för dagsutflykter och några övernattningar per säsong. Inga problem att sova 2 vuxna i båten. Båten är väldigt stabil i sjön och det märks ingen lutning när man ligger två tunga vuxna fram i kojen.

Har även noterat att motorn är en väldigt tillförlitlig konstruktion, har inte haft några problem med motorn, snarare förvånad över hur lite den drar i marshfart på 20-25 knop.

Hade tidigare en HT båt med utombordare, och inser nu fördelarna med att nu ha badbrygga istället för en motor hängande där bak:-)

Bra kvalitet och snygg båt- är helnöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis skaffat mig en sådan från 2008. Pigg och rolig båt att köra och känns säker i sjön. Billig försäkring, c:a 3000 kr/år (inkl exklusiv motorförsäkring).

Fungerar bra som sol- och badbåt med möjlighet till övernattning - håller dock med om att den är för liten att sova över i alltför många nätter, men det verkar inte heller vara ditt syfte.

 

/Harry   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...