Jump to content
Wednesday 08 December 2021
Sign in to follow this  
adamlindh

Klonkande ljud från laddningsregulatorn?

Recommended Posts

Tjena

Jag har en marieholm ac 20 med volvo penta MD1B.

När jag skulle starta den nu i våras som lät det ett klonkande/snabbt tickande ljud ifrån en liten box där massa kablar går in i, sitter i styrbordsfacket bakom gasreglaget. Motorn gick inte igång själv utan man var tvungen att jälpa till med att veva.  Jag tänker mig att detta kanske kan vara någon form av laddningsregulator? Köpte nytt batteri för att utesluta den punkten, men klonkandet/klickandet kvarstod. Motorn gick fortfarande inte runt utan vev. Någon som vet vad detta är för fel? Är det laddningsregulatorn eller vad det är som har gett upp?

/Adam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilken typ av generator har du? Sitter det en separat startmotor och en separat generator eller är dom kombinerade i en sk dynastart?

Laddningsreläer var förr i tiden just reläer med mekaniska kontakter som flyttade sig så dom kan låta när dom jobbar och din motor är tillräckligt gammal för att ha ett sådant relä



Senast ändrad av MartinX | 07 maj 2012 | 18:52

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välkommen till MG.

Jo, är nog som MartinX säger ett relä som låter. Rimligen startreläet, och det kan se ut på olika sätt.
Antingen sammanbyggt med laddregulatorn (3. i skissen nedan) eller separat (4).
Har du växelströmsgenerator (2) monterad där pilen pekar? I så fall behövs nog inget yttre laddningsrelä alls, bara ett separat startrelä. Saknar du 2:an så behövs laddregulatorn för dynans laddning, men dess inbyggda startrelä kan lätt bortkopplas och ersättas med ett yttre relä (4).
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742090-30-13785.aspx

Du har möjligen spänningsfall i startreläet eller huvudbrytaren eftersom dynastarten inte orkar dra trots nytt batteri. Både startrelä och huvudbrytare kan gå att öppna för putsning av kontaktytorna. Måste vara mycket jämna ytor p.g.a. den höga strömstyrkan.

Möjligen är det elektriska faktiskt okej, men dieseln går så trögt att reläet bryter/ hackar p.g.a. det s.k. startskyddet? Vet f.ö. inte hur det antas fungera, kanske är det bara en inbyggd säkring som brinner av?   

Startreläet bör nog klara att bryta minst 200 ampere och de är ofta dyra. Ett tips ifall du behöver byta kan möjligen vara piratreläet X-power för 600:- ifrån AlbinMotors webshop (art.nr. AM31X), tänker iaf själv testa detta. Finns f.ö. ett par kopplingsscheman för dynastarters, Bosch kombirelä respektive EFEL:s separata (sök kataloger/ kopplingsschema).
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

okej.. Yes det är en dynastart och motorn är från 76..

Tack för alla tips, ska kolla upp det!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy