Gå till innehåll
lördag 19 juli 2025
kimmen_a

Snabb seglare för ensamsegling

Rekommendera Poster

Provseglade en Elan 210 förra sommaren och blev helt såld. Snabb, enkel och extremt lätt att segla på egen hand. Då båten tyvärr ligger ordentligt över min budget så letar jag efter något liknande.

Den ska vara snabb och rolig att segla, enkel att segla själv och ha en prislapp på som mest 180 000:-. Vill kunna segla lite längre turer så hyffsade övernattningsmöjligheter är nödvändigt, men har inga fler krav än att det ska vara möjligt att sova hyffsat bekvämt, så spartanska utrymmen är inga problem för mig.

Har kollat runt lite men hittar inte så mycket som jag känner är intressant, så jag behöver lite hjälp. Är det någon som har något bra tips på en båt som skulle kunna passa mig?

Funderade på en Maxi Racer. Vet att det är en bra seglare, men hur är den att segla själv? Är det ens möjligt?

Safir?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som att en Albin Express vore nått för dig.

Sen finns de långsmala alternativ som har fina fartresurser tex S30 men då lutar det, men det går undan.

Naturligtvis kan jag rekomendera Omega som jag säljer, den är kul att segla och seglar bra, det är  en ganska ordinär och välbyggd båt...... Men det lät mer på din text som att det var något mer extremt du sökte och då är väl de 2 första förslagen 2 olka representater för olika tänk när det gäller snabba segelbåtar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte också spontant på Albin Express.

Ett annat alternativ kan vara Skippi 650 Racer som är 6,5 m lång, har ett SRS på nästan 1,2, men jag vet inte vad de kostar. Troligen för mycket...

Ett billigt alternativ är en H-båt, gammal konstruktion men snabb för sin ålder (SRS lite över 1,05 tror jag).

Eller varför inte en Maxi Racer som sagt.

Något som ja inte känner till något om är flerskrovsbåtar, men det är en härlig upplevelse att dra iväg i 15 - 20 knop... Hur flerskrov är att segla ensam vet jag inte heller, men folk gör ju det så det går säkert...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Safir är inga problem att segla själv med sin självslående fock och backstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något med självslående fock och gärna med gennaker är mitt tips. Dominant 78 blev mitt klara val som motsvarade kraven för mig. Finns en på blocket nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå kimmen_a! Var är du?

Vad tycker du om den hjälp du hittills fått?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med en tidigare skribent. Dominantbåtarna verkar vara väldigt bra köp. De ger den som verkligen vill segla vad hon vill ha. Såklart inte på Elan 210-nivå - pengarna är ju helt andra, men ändå, kolla en Dominant 95, vilket LYS-tal, vilken däcks och sittbrunnslayout, som gjord för snabb segling och ändå rymd där inne för allt som behövs. Underskattade båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sittbrunnen är identiskt lika på både 78:an och 95:an. Den senare har bredare sarger runt bara. 95:an kan vid lättare vindar upplevas lite trög då den är underriggad vid jämförelse mot 78:an. Har försett min78:a med utskjutbart peke på en meter och två olika rullgennakers. En code One, och en vanlig slörgennaker. Har pressat upp båten i över 13 knop enligt GPS:en. En kanonbåt för den som vill ha enkel manövrering och kul segling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slår också ett slag för H-båten. Bara fock som försegel gör det enkelt att segla, behövs varken förstagsrulle eller självslående. Man ser bra föröver.

Lätt att trimma till bra balans (lättseglad). Med ett roderlås så går det bra att gå ned och koka kaffe, fixa mackor eller lägga till.

SRS-tal: 1,077 med bra fartkänsla (nära vattnet).

Prisspannet är stort. Jag skulle satsa på en i bra skick för ca 60 tkr och köpa till bra segel (kanske elitkappseglade ett par regattor).

Planlösningarna skiljer sig lite mellan olika fabrikat. Den Elvströmbyggda H-båt som jag ägde 1995-2009 hade 2 meters längd i alla kojerna. Med ordentliga dynor sover man gott. Jag hade nog 300-400 ensamseglingsdygn med den båten. Enda nackdelen var att den inte funkade lika bra för långsemestersegling med familj och blöjbarn (för lite stuvutrymme).

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...