Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
freed

Bästa båtgrillen

Rekommendera Poster

kärt ämne för många seglare! Vilken tycker ni är den bästa båtgrillen? Den ska vara smidig att använda och plocka med sig men bör ju ända vara tillräckligt stor så den räcker till en middag för 2-4 pers. Grillar ni mycket när ni är iväg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder en Cobbsgrill vilket vi tycker är den perfekta båtgrillen. Den blir nämligen inte varm utanpå så man kan både grilla på båten och ta med den från klippan trots att den är tänd om man måste ge sig av akut. Den ger inte samma hårda grillyta som i en vanlig grill men det blir lika gott och det går åt väldigt lite briketter för en 4-persons-middag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var då katten också att Cia hann före. Hade tänkt skriva Cobbgrillen med samma motiverin och var beredd på att få redigt på tafsen från experterna i grillmaffian. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är sjukt nöjd med min Weber Go-Anywhere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grill fi-dong, Jag säger bara burkugn

coolcoolcool



Senast ändrad av Marrexxx | 07 maj 2012 | 00:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör också med  Weber Go-Anywhere, är helnöjd med denna, dock går den inte att använda på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också Weber och är nöjd, men jag tror att det är bildelsvarhuset som har en RF dito som också ser bra ut.

Sen undrar jag lite försiktigt om Omnia och Cobb verkligen kvalar in under beteckningen grillar?

Bra produkter båda två, men grill, njae, tveksamt.wink

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en rostfri grill med lock och grillgaller på två olika höjder. Ser ut som en hink med lock. Jag köpte den från Kryssarklubben. De har slutat att sälja den. Har hört att den ska gå att köpa på andra ställen också.

Med locket lagd med en glipa så kan man grilla indirekt, inte så varmt och med värme runt om. Det går hjälpligt att använda den som rök. Kanske riktigt bra egentligen, men jag är amatör på att röka mat.

En riktigt bra sak är att det går att sätta på locket tätt när jag grillat klart. Då kvävs glöden och jag kan fortsätta grilla med samma briketter nästa gång.

Jag har haft min grill i 15 år, använt den ofta och den visar inga tecken på slitage eller korrosion, trots hård behandling i land.

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Det blir solklart en weber för min del, att jag inte tänkte på det.Ddet kan inte bli fel med tanke på hur nöjd jag är med trädgårdsgrillen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med tidigare antingen en Weber Go Anywere eller Son Of Hibachi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker en grillhink av typen på bilden! Då kan man förvara kol och tändvätska och grillverktyg i hinken då man inte använder den. Benen är infällbara och så också handtaget på gallret. Billig också :)

 

post-25369-1394237052,0319_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hemmagjord i syrafast rostfritt är det bästa håller i minst 50 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den på facebook, hur ser insidan ut? Öppningsbara spjäll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en sådan rostfri cylinder från biltema några säsonger och varit väldigt nöjd med den... Nu glömde... hmm... min fru den på en ö utanför Loftahammar i somras så då vart det ett panikköp, en sån tunna som syns några inlägg ovan. Den var oxå bra tills färgen utanpå fattade eld och hela tunnan vart som ett stort rökmoln men det fina köttet på gallret! :) Nu när färgen är borta fungar den bra men har sneglat på webern som fler skriver om ovan... Har haft ett sällskap med en sån och den verkar bra om än något stor att stuva...

/Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte färdig än men det ska blir nåt slags av spjäll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tidigare grill var en billig historia, köpt på någon bensinkack om jag mins rätt (typ 10 år sedan). Det var den absolut bästa grill jag haft och den fick vara med om mycket innan den tillslut bara bestod av ett lock, rost och en antydan till grillgallersmiley.

Förutom att den grillade otroligt bra så var locket ganska så fiffigt, det öppnades likt ett skydd för t.ex. pedistalmonterade kompasser. Locket satt alltså fast i grillen och snurrade runt 180 grader under själva grillen.

Nu har jag ägnat åtskilliga timmar åt att försöka hitta en likadan, men förgäves. Om jag skulle ha fått timlön för den tid jag letat skulle jag ha kunnat köpa Webers största grill nu... Men finns det någon här som sett en sån grill som jag letar efter så skulle jag bli mycket glad, dessutom skulle jag köpa ett gäng så jag några för framtiden.

post-28418-1394237114,8118_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rostfri Tombola från Clas Ohlson har funkat fint i 10 år, men innerpåtarna är vanligt järnplåt och har snart gett upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weber Go-Anywhere givetvis.

Kör Weber hemma så valet var givet på sjön då resultatet räknas. Kan grilla förvånansvärt mycket på den trots formatet. Smidig att förvara utan spill av aska ock kolrester också!

Emaljerad håller i evighet så länge man inte skadar emaljen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har en Weber men den används hemma.

Kör med engångsgrillar á 10:- från ÖB på sjön.

Fördelar: Inget koldamm/smuts i båten, alltid torr kol, inget spill med kol..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är Webers Go-Anywhere kämfört med deras lilla portabla klotgrill Smokey Joe? Gillar som så många andra deras klotgrillar och vill ta med mig det till båtlivet

Go-Anywhere är ju som en fyrkantig klotgrill, så det är väl samma lika egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en grilltest i senaste Vi Båtägare. Topp 3. Maxbetyg 5

Go Anywhere 5

Cobb Premiär 4

Weber Q120 gasol 4

Har själv en större Weber Q hemma som jag är nöjd med. Engånggrill i båten

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan Cobbgrillen som totalt förkastades  i den föra vad har ni för grill-tråden få så bra betyg av en båttidning.

Jag har själv en Cobbgrill som jag fick för en massa år sen, som tack för att jag lånade ut en massa sjökort. Tycker den är helt ok den gången vart annat år som jag grillar ombord.

Hade tidigare en rostfro grill köpt på kryssarklubben, som beskrevs i ett inlägg ovan. Den var värdelös. Har också degraderat den till rök till makrillfileer. Till det duger den utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magma Kettle, gasolversionen. Genialisk konstruktion, många olika monteringsvarianter, kan användas som kokplatta och snyggast av de alla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...