Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
zymox

Bondfångare och idioter på Blocket

Rekommendera Poster

Jag är irriterad nu och därför skriver jag av mig här lite!


Har i ett par veckor letat billig men ändå hygglig 30 trailer till min båt.
Har hitta flera på Blocket men folk verkar tro att det är hela husvagnar man skall köpa och begär både 10,20 och 30 tusen för ett chassi som det går att dra en båt på. Vissa begär ju till och med samma priser för 10-12 år gamla trailers som för nya.


Min båt är ca: 6 meter och väger som en gammal handrullad båt gör så det går ju inte med nån 500kg kärra men frågan jag ställer mig är om dom som säljer på blocket är idioter eller bara är förvånansvärt ohederliga?

1:a kärran jag hittar såg bra ut. 3700:- Amerikansk modell och verkar utan problem kunna ta min gamla båt. Lite rostig men ringer och bokar med killen som har den på Onsdagen. Han lovar att hålla den till mig till på fredagen eftersom jag säger att jag köper den utan att titta på den eller ens vill pruta. Eftersom jag hade 10 mil dit och därmed minst 4 timmar hem så kunde jag inte köra efter jobb på Onsdagen utan lovade att komma på Fredagen istället. På Tordag middag får jag ett telesamtal om jag är säker på att jag skall ha kärran och jag svarar att jag lovat att köpa den som den står bara den går att dra hem. - Lugnt, jag har lovat dig den. Senare Torsdagskvällen får jag ett sms om att kärran är såld...

Jaha, tänkte jag så mkt. var det för att man försökte lita på någon. Det lär ju inte hända igen.

2:a ididoten! 4750:-
Han satte in sin annons igår och jag hade väl runt 20 mil dit. Tyckte inte det gjorde så mkt. eftersom jag ändå var fri från jobb idag men eftersom killen bara skrivit i annonsen att den var hemmagjord och var för den lite större båten så skickade jag ett email igår med en undran om hur stor båt den var gjord för. Anledningen till emailet istället för ett telesamtal var för att detta var vid 16 tiden och jag vill inte störa någon så dags när man kanske sitter på jobb.

Tror ni han svarar?

-Jo, nu ikväll vid 23 tiden, att kärran är såld.
Varför tror man att någon är intresserad av att veta att kärran blivit såld när man inte ens orkar svara på dom frågor en potentiell köpare har. Dessutom ställs frågan ett helt dygn innan man svarar att den är såld! Vilket innebär att jag var en potentiell köpare redan ett dygn innan.

Det känns ungefär som att man blir blåst.
Rätta mig gärna om jag har fel för så här trodde jag faktiskt inte att det gick till när man gör upp affärer. Jag har ju dock gjort en del som varit jättelyckade också via Blocket men då inte med den här typen av fä.

Nu skall jag leta vidare men hur man skall göra upp en affär fattar jag inte riktigt för folk där verkar ju inte riktigt ha alla båtarna i hamn!.



Senast ändrad av zymox | 03 maj 2012 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, det finns så mycket konstiga människor. Ett känt citat är av den engelska industrimannen Robert Owen som sa till sin närmaste vän: Alla människor är lite konstiga utom du och jag, och då är till och med du lite konstig.

En säljare är ju fri att göra som han vill även om det rent juridiskt är så att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga.

Det enda man kan göra när man råkar ut för strulputtar är att försöka tänka rätt tankar för att minska sin egen ilska. Säljaren kanske missade alla dina mail och fick ett bra bud av en kollega samtidigt som han ville bli av med vagnen jättesnabbt...eller han kanske försökte sälja vagnen utan att fråga frugan först och fick på skallen när hon såg annonsen. Det kan han ju inte erkänna för dig utan det är lättare att säga att vagnen är såld. Det finns massor av anledningar man kan fantisera ihop för att undvika blodtryckshöjning...samtidigt som den främsta anledningen till att man blir förbannad troligen inte är den rätta: att säljaren valt att jävlas just med dig.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis har du rätt.
Jag är väl lite som den som inte vill inse att han kanske är fel på det när alla andra kör emot honom på motorvägen.

Blir bara så jä... förbannad på folk som vill sälja något på en sälj-sajt, lägger ner energin på att lägga in bilder o allt för att sedan göra som dom gör istället för att göra som man borde. Så som jag själv hade gjort. Skulle någon  fråga om mig om jag gjort affärer med den och den så hade jag ju absolut inte rekomenderat deras namn eller nummer vidare.

Kände mest att jag behövde få ur mig lite och få lite perspektiv på det hela.

Självklart respekterar jag säljarens rätt att sälja till vem han vill så egentligen har 2:an inte gjort något fel annat än att han inte bevakat sitt intresse för att bli av med sin vagn. 1:an däremot har lurat mig rakt av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lika tråkigt att sälja saker. Folk ringer efter en halvtimme efter att annonsen är ute och bara ska ha grejen. Godtrogen idiot som man är lovar man hålla skiten till på fredag eller nåt när leverans ska ske. Vad händer? Dåren går under jorden, svarar inte på telefon eller mail. Numera hålls ingenting till ngn. Först framme med kontanta medel under min näsa vinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och det där med att muntligt avtal är samma som ett skriftligt.

Möjligen i fanatasin inte i verkligheten.

 

Så här är det.

Det åligger den som hävdar ett muntligt avtal även kan bevisa att avtalet finns och vad som ingår.

Med andra ord. Har man inte bandinspelningar eller vittnen så är det bara luft om motparten sätter sig emot.

 

Och blocket, största hästhandeln som finns i Sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer helt. Köpare som bara ska ha objektet och som garanterat kommer om några dagar, men som sedan inte dyker upp för det kom ett liknande objekt på närmare håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med i princip alla ovan, liksom  tråskaparen att en överenskommelse på telefon bör gälla. Men många kommer inte.... eller skall pruta, eller ska komma med pengarna i morgon osv, När dom sedan kommer och tittar  då har många fler ringt innan som troligen skulle betalt full upp direkt.

Därför säljer man helst till den som kommer med pengarna först.

Jag tror att du skall räkna med att det just nu är säljarens marknad på just båtvagnar. Det finns inte så många som säljer och skall du beställa en ny så är det rätt dyrt. Kolla vad materialet kostar sen ska du ha någon som svetsar också.

Jag själv svetsade ihop en vagn av en hel del BEG-järn och axlar som jag köpt ihop, men dock lite överskad av att det kostar rätt mycket annat också, typ 15 st kap och sliptrissor strolek 230 a 50kr, 4 pkt svetstråd a 400 kr, skruv bult mm färg mm typ 3000 kr. Nu visserligen en rätt stor båtvagn till en båt på 7 ton, men säkert kostar det 25% av det till en 6 m båtvagn skulle jag tro.

Ett tipps annars att du sätter in en annons KÖPES i tidningen du kan ha tur att någons äldre person som inte goglar så  mycket läser tidingen och råkar ha en vagn stående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du hitta en hygglig båtvagn för en 6m båt under 10 000 så ska du ha en himla tur. Folk ringer som tokiga på dessa så det är den som kommer först med pengarna som får den. Leta en billig vagn mitt i sommaren då är det inte så stor efterfrågan. När det gäller båttrailers så är det knappt någon som håller en sådan mer än max någon timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just!

Och om/när idioten som köpte grejen på telefon väl kommer så ska det storprutas med något påhittat skitargument.

Mail kommer ju så långt ner på listan så det inte finns när man håller på att bli fullständigt nerringd av spekulanter på telefon. Det var nog bara av artighet säljaren svarade dig att varan var såld.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1:a personen verkar ju lite mysko, men han kanske fick ett bättre bud helt enkelt.
2:a personen, att telefon alltid går före mail är inget konstigt i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En person som skulle sälja sin båt på Blocket fick utstå en hel del spott och spe och det var nära slagsmål. Vi besökte honom för att köpa en liten snurrebåt och han hade reserverat den för en norrman som satt i bilen några timmar.

Under tiden kom en hel del spekulanter och han hade flera heta duster med dem med pengar i näven. Han var inte vatten värd och ett flertal åkte därifrån med röda kinder och mord i blick.

Jag har också hållt på grejer jag lagt ut på Blocket och det har gått bra. Man får givetvis tänka sig för om det är värt att vara snäll för den som kommer långväga. Det är svårt att sätta ett relevant pris och orkar man inte kolla andra liknande objekts priser så kan det ju bli riktiga flugpapperet och Blocket har stor genomslagskraft. Att sätta för lågt pris är alltså tveksamt både för friden i landskapet runt objektet och för säljarens plånbok. Bäst att kolla andra objekt och lägga sig lite under men inte mycket under. 

Vi sålde den gamla Optimistjollen och körde ned den till Göteborg i början av en sommar. Ett antal föräldrar med barn som fått plats på seglarläger var väldigt på hugget att skaffa en jolle. En ny kostade 30000 kr och vi hade satt vår för 3000. Trots att jag tappat den av vagnen med lite skador som följd vilket redovisades för köparen så köpte han den osedd. De hade åkt på ett antal objekt men de hade varit sålda vid besök.

Nästa gång jag ska sälja är det först till båten som gäller och rätt pris i annonsen.

Inte tokbilligt Det blir för jobbigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft massor av folk som sagt på telefon att jag köper den osedd, kommer imorgon och som jag sedan inte sett röken av och som lämnat felaktiga telefonnummer så hålls det ingenting. Först framme med slantarna får köpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts ovan så kan 1:a personen ha fått ett bättre bud.

Jag var med om en sån grej en gång när jag sålde en begagnad radar på Blocket.se.
Den första spekulanten som ringde var en trevlig prick från värmland, han ville ha radarn och förde därför över pengarna direkt, transporten hem till värmland skulle han ordna senare.
Jag var inte hemma vid tillfället och kunde därför inte ta bort annonsen dirket så det han ringa en hel del andra spekulanter, dom flesta accepterade att radarn redan var såld men det var flera som ändå bjöd flera tusen kronor mer. Men jag hade ju redan kommit överens med värmlänningen och en övernskommelse är en överenskommelse.
En av dom andra spekulanterna frågade på allvar efter köparens telefonummer så han kunde ringa och förhandla med honom om priset. Självklart fick han inte nummret, men jag måste erkänna för mig själv att för en bråkdel av en sekund var det nått i det undermedvetna som lockades av hans erbjudande. Som tur var han samvetet i fatt och radarn såldes säker tokbilligt till den glada värmlänningen. 
Så det kan mycket väl vara så att 1:a personen i ditt fall fått ett ebjdande typ, -Du får XXkr och jag kommer och hämtar den nu!. För att slippa skammen och en ev. diskussion med dig lät han via ett sms meddela att vagnen redan var såld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv varit med om en händelse som kan få en att fundera hur vissa tänker, inte båtrelaterat dock. Det hände för 6 år sedan i samband med att vi skulle sälja av grejer när vi flyttade från hus till lägenhet, jag hade satt ut en annons på Blocket där jag hade 15 kartonger med blandade böcker att sälja, en timma efter att annonsen kommit ut så ringer en kille från Gävle och säger att han vill köpa böckerna och han skall höra av sig igen, 2dagar gick och en annan ringde och kom och hämtade böckerna inom en timma, senare på dagen så ringer han från Gävle igen och frågar på vilken gata jag bor....Han hade kört från Gävle till Göteborgcrying  Jag tyckte faktiskt synd om honom, det sved till i hjärtat när jag sa att böckerna var sålda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis har ni alla rätt i sak och idag är jag på mycket bättre humör så nu stör det mig inte längre men jag anser ändå att om man gör upp en affär på telefon så gör man.

Jag tror inte att någon av er skulle sticka under stol med era resonemang och när jag läst era kommentarer så ser jag inte heller någon anledning att tro att jag inte skulle få reda på era kriterier redan innan affären var uppgjord. Vet man det på förhand är det ju inga problem eftersom att jag anser att man då varit ärlig och sagt som det är. Kan jag sen inte hantera det så är vi ju inne på annat.

Har man nu så många köpare att man inte kan hålla varan så kan man säga det. Money talks. Vill man sälja den till högstbjudande så finns där inget som förbjuder att man skriver att det är en auktion man vill ha och inte sälja till det pris man satt ut. Kan man sen inte ta emot email så kan ändra sin annons till endast telefon så vet man ju förutsättningarna.
Varför denna feghet / oärlighet, det är ju oftast inte någon man känner?

Argumentet att köparen inte dykt upp är ju bara sämst av allt. Det har ju bevisligen varit så många köpare att man inte ens kunde hålla det man lovat. Kan inte heller tänka mig att sätta in pengar i förväg av den enkla anledningen att man inte kan lite på någon som säljer på blocket.
Tycker det är ganska bevisat. Skulle jag få tillbaka pengarna ens om jag satte in dom och någon annan kommer dit med en 500 xtra? - knappast om jag skall tro på resonemanget att någon bjudit över så säljer man trots att man lovat annat...

Funderar man på vad som kännetecknar oärlighet och bondfångeri så finns svaret i beteendet som beskrivs ovan.

Sen har vi sådana som håller vad dom lovar.
Nu vet jag vet att det finns sådana på blocket också men när det gäller båtkärror verkar dom sällsynta. Har jag sagt att jag skall komma så kommer jag på uttalad tid och dessutom med kontanta pengar i full mängd. Har jag sedan dessutom sagt att jag inte skall pruta eller klödda så gör jag inte det heller utan varan blir såld direkt med ett handslag och ett kvitto, sen iväg hem igen. Oftast gillar jag att ha gjort upp affären utifrån mina krav och oftast är vi överens redan innan jag kommer dit så det finns sällan eller aldrig anledning att ens fundera på prut.
Det är ju faktiskt så också att det sällan är köparen som vill luras lite utan oftast är det den som säljer som håller inne med lite av sanningar bakom grejorna. Sen att den ena vill så mkt. den kan få och den andra vill ge så lite som är möjligt är klart ett litet aber ibland.

Jag brukar säga att är köparen nöjd och säljaren nöjd så är affären god oavsett vad det slutliga priset hamnar på.



Senast ändrad av zymox | 03 maj 2012 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He-he, jag kommer att tänka på när vi sålde Maxi 77:an då vi hade köpt Forgusen.

En norrman paxade den och skulle skicka pengar. Ett par månader gick men några pengar kom inte trots påstötningar via växeltelefonisten på den dynamiske norrmannens bilfirma ett flertal gånger. Under tiden kom han och kollade båten några minuter i Göteborg när han ändå kom denna vägen vid en tysklandsresa och befann den OK.

Vintern gick och några pengar kom inte. På våren fick jag båten såld till en trevlig Göteborgare som tyckte att segla det kunde man ju stå ut med och köpte båten (hade haft motorbåt, avskydde ljudet och att inget hände).

Nån vecka senare hade bankkontot ökat med 60.000 kr. Ingen annat meddelande.

Det var norrmannen som hade fått ändan ur och äntligen satt in slantarna men lite sent. Jag förlorade en tusing på växelförluster men såg det som försäljningsomkostnader.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, Jo det verkar finnas en hel del märkligheter...
Jag som började fundera på om det var jag som var udda...

Jag skulle ju aldrig själv sätta in 60 loppor på någon annans konto utan att talat med personen precis innan såvida jag absolut inte kunde vara utan dom.

Hur som, så är det kul att läsa om alla erfarenheter som delas här och det verkar ju som om många har erfarenhet av just dåliga / konstiga både köpande och säljande.

Får se vad som dyker upp och hur. Jag är säker på att det finns någon som jag kna komma överens med till slut. Fick lite ideer av något inlägg här också som jag skall prova...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv precis köpt mig en 80km/ h kärra bes och så med en lastvikt på 1100kg. Det gäller att sitta och jaga på ex blocket för att hitta något. Alla som är i ok skick säljs direkt inom 24h märkte jag.

Hade avtalat tid förra veckan för ett släp, men när jag precis skulle åka hemmifrån, 1.5 tim innan avtalad tid så ringde säljaren och sa att han precis hade sålt släpet så jag fick jaga vidare, inte första gången det händer men fick tag i ett bättre släp ändå i efterhand :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har börjat förstå att jag i princip måste sitta utanför den säljandes bostad för att hinna med :o)

Iofs. inte så konstigt med dom priserna som det är på nya kärror, dom är ju lika dyra som en större husvagn. Har hittat flera som är 10 - 15 år gamla men man begär ändå ganska nära nypriset på vissa av dom. Då finner jag det bättre att handla en helt ny och dra nytta av garantierna om så skulle behövas.

Jag skall prova några av råden som jag fått här så har ganska goda förhoppningar att det skall lösa sig ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ungefär ett år sedan skulle jag sälja mitt gamla husvagnsunderede som jag konverterat till en sjösättningsvagn till min Stortriss. Jag hade satt ut båten och vagnen tillsammans men köparen av båten var inte intresserad av vagnen så det blev en till annons bara för vagnen, pris 1300 kr.

Först var det helt dött, sen var det några oseriösa som ville pruta 50 % som jag avvisade men efter någon vecka var det en hantverkare som råkade se vagnen där den stod på brorsans tomt och ville ha den. Jag sa att han fick vagnen för 1200 kr men vi kom överens om att den först skulle tas ur bilregistret av mig vilket var bäst för oss båda. 

Det tog några dagar för mig att fixa avregistreringen och under dessa dagar öppnades dammluckorna! Det ringde, mailades och skickades sms från massor av intressenter. Jag gav samma besked till alla: Det är en som vill ha vagnen men han har ännu inte betalat på grund av att vi väntade på avregisteringen och att det är därför annonsen kvar. Du är nummer X i kön. Om folk drar sig ur kontaktar jag intressenter i turordning.

Det var speciellt en kille som var helt rabiat. Han erbjöd sig att komma och hämta vagnen omedelbart och att han kunde bateala 3000 kr vilket jag avvisade eftersom jag lovat bort den redan. Sen sms:ade han varje dag och pressade på att jag skulle sälja den till honom i alla fall, avregisterad eller inte.

Med denna historia vill jag bara förmedla att jag kan förstå att det kan vara ganska svårt att vara säljare också. Man vill ju få iväg sin grej och få in pengarna så man kan ta bort annonsen, speciellt om det är något med högt köptryck. Att då lita på någon köpare som säger sig vilja köpa om ett tag när det finns köpare som vill slå till omedelbums, pengar i hand, kan ta emot lite.

Jag ska själv köpa en grej på Blocket imorgon (vad säger jag inte wink)  och jag hoppas på att säljaren håller vad han lovade, att hålla det till imorgon. Det verkade vara en äldre herre och jag fick intrycket att han var reko över telefon, men man kan aldrig veta säkert.

Allt handlar ju om heder egentligen, att hålla det man lovat och fullfölja avtal.



Senast ändrad av Flintstone | 03 maj 2012 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Affär eller ...vi är ju inte polare bara för att någon vill köpa/sälja ! Själv tycker jag att , först upp med pengarna vinner ,eller bud där över utsatt pris, på plats ! -MEN , Hade säljaren varit så rakryggad och sakt att ,först på plats med pengar vinner ,så har alla fått samma spelregler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi vänder på det. Hade du köpt trailern om den visat sig vara sämre än tänkt? Kanske hade du prutat även om du sagt att du skulle ha den för begärt pris. Det är så det funkar i många fall. Mycket snack. Jag skulle aldrig hålla något utan att ha fått en handpenning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr bara att anpassa sig till hur det fungerar i regel då man skall köpa något på blocket. money talks!

Man får vara beredd att åka omgående med pengar i handen om man hittar det man vill ha, alternativt sätta in någon form av handpenning på säljarens konto för att visa att man är seriöst intresserad.

Sedan kan man självklart tycka att säljaren kan vara ärlig nog att säga att förste person med pengar på plats får köpa, men det skall man inte räkna med.

Tycker nog du skall vara nöjd att du iaf fick meddelande om att kärrorna var sålda, och att du slapp jaga säljaren själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå alla.
Idag är jag på gott humör och tycker väl inte bara att man skall skriva om allt man tycker är surt.

Har nu fått tag i ett släp som är i fullgott skick genom att följa en del råd som gavs i denna tråd. Precis vad jag behövde infann sig utan att jag ens behövde leta själv och allt som gjordes var att läsa lite mellan raderna i svaren.

Ett galvat 30 släp som lätt tar 6-7 meters fartyg på 1000-1200 kg inhandlades igår till vad både jag och säljaren ansåg vara väldigt rimliga pengar. Affären tog 5 minuter och var precis så god som man tänker sig. Det enda som behövs är ett stödhjul och ett hjullager sen varar den i många år framöver.

Kontentan är att det finns och det går om man läser lite mellan raderna hos alla ni som svarat.
Tack för hjälpen alla ni som la några minuter på denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte in annons på vår segelbåt  på Blocket våren 2010.

Det blev kravaller(var en Jeanneau), mail och telefon i ett, en familj åkte upp från Göteborg till Stockholm dagen efter annonsen kom in, under tiden kom ett Stockholmspar och tittade, funderade i tio minuter och slog till, kändes litet surt att meddela Göteborgsfamiljen att båten var såld när dom väl kom fram, dom hade fastnat i köer i Södertälje pga bron fastnat i öppet läge.

Jag hade dock inte lovat någon att hålla båten, det skulle jag aldrig göra utan handpenning.

Båten blev såld cirka 18 timmar efter annonsen kom in, det var tider det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller för lågt pris kanske?

Vi sålde den för 115.000:- mer än vi betalade för den när den var ny tio år tidigare, det var tider det...smiley

Det gnälls ju mycket över prissättningen på Blocket, men jag tror att om man verkligen VILL sälja, så ska man nog sätta priset därefter.

Har själv åkt runt på en hel del vrakbesiktningar genom åren, ganska deprimerande sysselsättning, sedan försöker många prova marknaden på Blocket, det är ju så enkelt och billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jämnar nog ut sej med råge den dagen det är dax att skiljas från nuvarande ögonstenen, hoppas det dröjer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror blocket har en tjänst där du som köpare kan föra över pengarna till ett konto som sedan säljaren får tillgång till när varan väl har levererats. Bra för både säljare och köpare om saker ska skickas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...